Przedmioty Judaistyki I stopnia (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Historii)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2024Z - Semestr zimowy 2024/25 2024L - Semestr letni 2024/25 2024 - Rok akademicki 2024/25 2025Z - Semestr zimowy 2025/26 2025L - Semestr letni 2025/26 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024Z | 2024L | 2024 | 2025Z | 2025L | |||||
2900-JSL-BIB | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest przedstawienie podstawowych zagadnień dotyczących Biblii w historyczno-literackim kontekście czasów, ze szczególnym uwzględnieniem procesu jej powstawania i recepcji oraz gatunków literackich wchodzących w jej skład. |
|
||
2900-JSL-K1-DIA-C | brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem ćwiczeń warsztatowych jest kształcenie i pogłębianie umiejętności krytycznego wykorzystania źródeł do badań nad dziejami i kulturą Żydów, z uwzględnieniem specyfiki epok i różnorodnych typów źródeł. Szczegółowy wykaz omawianych tematów oraz lista lektur znajdują się w sylabusach. |
|
||
2900-JSL-MK1-ETN-KL |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
2900-JSL-MK1-ERZH-KL | brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
2900-JSL-HJZ | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ćwiczenia stanowią wybór tematów dotyczących historii politycznej i kultury Żydów w okresie grecko-rzymskim. |
|
||
2900-JSL-JHEB1 |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Dla studentów studiów judaistycznych I stopnia na kierunku „Historia i kultura Żydów”. |
|
||
2900-JSL-JHEB2 | brak |
![]() |
brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Dla studentów I roku studiów judaistycznych I stopnia na kierunku „Historia i kultura Żydów”. |
|
||
2900-JSL-JHEB3 |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Dla studentów studiów judaistycznych I stopnia na kierunku Historia i kultura Żydów. |
|
||
2900-JSL-JHEB4 | brak |
![]() |
brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Dla studentów studiów judaistycznych II roku I stopnia na kierunku „Historia i kultura Żydów”. |
|
||
2900-JSL-JHEB5 |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Dla studentów studiów judaistycznych I stopnia na kierunku Historia i kultura Żydów. |
|
||
2900-JSL-JHEB6 | brak |
![]() |
brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Dla studentów studiów judaistycznych II roku I stopnia na kierunku „Historia i kultura Żydów”. |
|
||
2900-JSL-JJID1 | brak |
![]() |
brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Słownictwo języka jidysz; fleksja i składnia języka jidysz; zróżnicowanie rejestrów tego języka i ich wpływ na prawidłowe odczytywanie i interpretowanie tekstów źródłowych; konstrukcje gramatyczne języka jidysz w mowie i w piśmie; odczytywanie oraz tłumaczenie drukowanych i rękopiśmiennych tekstów w języku jidysz; typy informacji zawartych w jidyszowych materiałach leksykograficznych, biograficznych, katalogach, inwentarzach oraz na stronach internetowych i ich wykorzystanie; historyczna i kulturowa rola języka jidysz w dziejach Żydów aszkenazyjskich oraz w kulturze europejskiej; znaczenie podtrzymania znajomości tego języka jako jednego z języków zagrożonych wymarciem. |
|
||
2900-JSL-JJID2 |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Słownictwo języka jidysz; fleksja i składnia języka jidysz; zróżnicowanie rejestrów tego języka i ich wpływ na prawidłowe odczytywanie i interpretowanie tekstów źródłowych; konstrukcje gramatyczne języka jidysz w mowie i w piśmie; odczytywanie oraz tłumaczenie drukowanych i rękopiśmiennych tekstów w języku jidysz; typy informacji zawartych w jidyszowych materiałach leksykograficznych, biograficznych, katalogach, inwentarzach oraz na stronach internetowych i ich wykorzystanie; historyczna i kulturowa rola języka jidysz w dziejach Żydów aszkenazyjskich oraz w kulturze europejskiej; znaczenie podtrzymania znajomości tego języka jako jednego z języków zagrożonych wymarciem. |
|
||
2900-JSL-JJID3 | brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Lektorat języka jidysz dla zaawansowanych. Zajęcia są prowadzone w języku polskim. Ich celem jest nauczenie studenta samodzielnej pracy z drukowanymi oraz rękopiśmiennymi tekstami jidysz. |
|
||
2900-JSL-JJID4 |
![]() |
brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Lektorat języka jidysz dla zaawansowanych. Zajęcia są prowadzone w języku polskim. Ich celem jest nauczenie studenta samodzielnej pracy z drukowanymi oraz rękopiśmiennymi tekstami jidysz. |
|
||
2900-JSL-ZWMW-C |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wiedza na temat historii i kultury Żydów polskich w latach 1914-1939; ; czynniki formujące nowoczesne społeczeństwo żydowskie na początku XX wieku; złożoność życia społecznego, politycznego i kulturalnego społeczności żydowskiej w okresie międzywojennym; rodzaj i skala zmian, które zaszły w społeczeństwie żydowskim w latach 1914-1939; uproszczenia i stereotypy w postrzeganiu i przekazach na temat tego okresu i przyczyny ich powstania; złożoność zagadnienia tożsamości żydowskiej; związki między wydarzeniami politycznymi a procesami społeczno-kulturowymi, ich znaczenie i przebieg; wybrane źródła do badania dziejów Żydów polskich w latach 1914-1939 i ich krytyczna analiza; krytyczna analiza wybranych pozycji z dorobku historiografii dotyczących dziejów Żydów w latach 1914-1939; specjalistyczna terminologia dotycząca dziejów Żydów w 1 poł. XX w. |
|
||
2900-JSL-ZWMW-OG |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wiedza na temat historii i kultury Żydów polskich w latach 1914-1939; ; czynniki formujące nowoczesne społeczeństwo żydowskie na początku XX wieku; złożoność życia społecznego, politycznego i kulturalnego społeczności żydowskiej w okresie międzywojennym; rodzaj i skala zmian, które zaszły w społeczeństwie żydowskim w latach 1914-1939; uproszczenia i stereotypy w postrzeganiu i przekazach na temat tego okresu i przyczyny ich powstania; złożoność zagadnienia tożsamości żydowskiej; związki między wydarzeniami politycznymi a procesami społeczno-kulturowymi, ich znaczenie i przebieg; wybrane źródła do badania dziejów Żydów polskich w latach 1914-1939 i ich krytyczna analiza; krytyczna analiza wybranych pozycji z dorobku historiografii dotyczących dziejów Żydów w latach 1914-1939; specjalistyczna terminologia dotycząca dziejów Żydów w 1 poł. XX w. |
|
||
2900-JSL-LZTNA |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Konwersatorium poświęcone jest historii rozwoju literatury żydowskiej (jidysz) od XVIII do XX wieku. |
|
||
2900-JSL-OBJ2 | brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
2900-JSL-OB3 | brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
2900-JSL-PI-OG |
![]() |
brak | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs dotyczący historii współczesnego Izraela. Dzieje państwa przedstawione są na tle historii regionu z uwzględnieniem tak historii politycznej jak i społecznej i ekonomicznej. |
|
||
2900-LSL-PŻEP |
![]() |
brak | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
|
|
||
2900-JSL-RLZ | brak |
![]() |
brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć Religijna literatura żydowska jest pokazanie podstawowych żydowskich tekstów religijnych, środowisk w jakich powstawały oraz kręgu odbiorców, do których były adresowane. Zajęcia mają formę konwersatorium, złożonego z części wprowadzającej oraz lektury tekstu Szczegółowy opis znajdzie się w sylabusie osoby prowadzącej zajęcia w danym cyklu dydaktycznym Celem zajęć jest przedstawienie podstawowych dzieł religijnej literatury żydowskiej oraz omówienie najważniejszych gatunków funkcjonujących w obrębie tej literatury. |
|
||
2900-JSL-SZSRN-C |
![]() |
brak | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem ćwiczeń warsztatowych jest kształcenie i pogłębianie umiejętności krytycznego wykorzystania źródeł do badań nad dziejami i kulturą Żydów, z uwzględnieniem specyfiki epok i różnorodnych typów źródeł. Szczegółowy wykaz omawianych tematów oraz lista lektur znajdują się w sylabusach. |
|
||
2900-JSL-SZT |
![]() |
brak | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia szerokiego zasobu wiedzy o sztuce żydowskiej: jej specyfice i znaczeniu dla społeczności żydowskiej od starożytności do współczesności oraz dostrzeżenie związków między zmieniającym się charakterem sztuki żydowskiej a procesami społecznymi, kulturowymi i politycznymi, przez jakie przechodzili Żydzi w różnych okresach |
|
||
2900-JSL-WPZMW-E | brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Egzamin obejmuje okresów dziejów i kultury Żydów w okresie międzywojennym. Studenci przygotowują się samodzielnie na podstawie lektury źródeł oraz podręczników i książek monograficznych. Wybór lektur egzaminacyjnych w przypadku każdego studenta ustalany jest w ramach indywidualnej konsultacji z egzaminatorem (w oparciu o podaną przez niego uprzednio listę proponowanych lektur wraz ze szczegółowymi wymaganiami egzaminacyjnymi). Celem egzaminów jest kształtowanie u studentów umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy na drodze systematycznego opanowania obszernego materiału sprofilowanego i zmonografizowanego przez prowadzących w toku indywidualnych, szczegółowych ustaleń. Proces zdobywania wiedzy wieńczy ustne kolokwium, podczas którego egzaminator toczy ze studentem naukową dyskusję, uczącą odniesienia zdobytej wiedzy monograficznej do szerszej problematyki społecznej i kulturowej danego okresu oraz kształtującą w nim świadomość zakresu własnej wiedzy na temat wybranej epoki. |
|
||
2900-JSL-WPHZ-E | brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
2900-JSL-WPZZ-E | brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Egzamin obejmuje okresów dziejów i kultury Żydów pod zaborami. Studenci przygotowują się samodzielnie na podstawie lektury źródeł oraz podręczników i książek monograficznych. Wybór lektur egzaminacyjnych w przypadku każdego studenta ustalany jest w ramach indywidualnej konsultacji z egzaminatorem (w oparciu o podaną przez niego uprzednio listę proponowanych lektur wraz ze szczegółowymi wymaganiami egzaminacyjnymi). Celem egzaminów jest kształtowanie u studentów umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy na drodze systematycznego opanowania obszernego materiału sprofilowanego i zmonografizowanego przez prowadzących w toku indywidualnych, szczegółowych ustaleń. Proces zdobywania wiedzy wieńczy ustne kolokwium, podczas którego egzaminator toczy ze studentem naukową dyskusję, uczącą odniesienia zdobytej wiedzy monograficznej do szerszej problematyki społecznej i kulturowej danego okresu oraz kształtującą w nim świadomość zakresu własnej wiedzy na temat wybranej epoki. |
|
||
2900-JSL-WPZSN-E | brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Egzamin obejmuje okresów dziejów i kultury Żydów w średniowieczu i nowożytności. Studenci przygotowują się samodzielnie na podstawie lektury źródeł oraz podręczników i książek monograficznych. Wybór lektur egzaminacyjnych w przypadku każdego studenta ustalany jest w ramach indywidualnej konsultacji z egzaminatorem (w oparciu o podaną przez niego uprzednio listę proponowanych lektur wraz ze szczegółowymi wymaganiami egzaminacyjnymi). Celem egzaminów jest kształtowanie u studentów umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy na drodze systematycznego opanowania obszernego materiału sprofilowanego i zmonografizowanego przez prowadzących w toku indywidualnych, szczegółowych ustaleń. Proces zdobywania wiedzy wieńczy ustne kolokwium, podczas którego egzaminator toczy ze studentem naukową dyskusję, uczącą odniesienia zdobytej wiedzy monograficznej do szerszej problematyki społecznej i kulturowej danego okresu oraz kształtującą w nim świadomość zakresu własnej wiedzy na temat wybranej epoki. |
|
||
2900-JSL-WDJ-OG |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest przedstawienie podstawowych koncepcji judaizmu oraz omówienie najważniejszych świąt i obyczajów, a także nurtów i odłamów religijnych funkcjonujących w obrębie tradycji żydowskiej lub z niej się wywodzących. |
|
||