Literatura polska lat 1918-1945
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3001-11B1W1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura polska lat 1918-1945 |
Jednostka: | Instytut Literatury Polskiej |
Grupy: |
Moduł "Nowoczesność" - filologia polska od cyklu 2019 - stacjonarne 2-go stopnia Moduł "Tradycja i Nowoczesność" - filologia polska od cyklu 2024 - stacjonarne 2-go stopnia Moduł "Tradycja" - filologia polska od cyklu 2019 - stacjonarne 2-go stopnia Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest przegląd wybranych prądów, konwencji literackich, gatunków, stylów i tematów charakterystycznych dla literatury polskiej okresu 1918-1945. |
Skrócony opis: |
Zajęcia służyć mają głębokiej i wszechstronnej problematyzacji procesów historycznoliterackich zachodzących w omawianym okresie, sprzyjać wyeksponowaniu zasadniczych przemian w liryce, epice i dramacie oraz nawiązaniu twórczego dialogu z tradycją. Przedmiotem zainteresowania będą również problemy ewolucji idei oraz motywów literackich. Zajęcia mają ułatwiać nie tylko zrozumienie, porządkowanie i syntetyzowanie literatury omawianego okresu, lecz także pobudzać do refleksji, która sytuuje na pograniczu literaturoznawstwa, antropologii i filozofii, wskazywać obszary problemowe domagające się nowych rozstrzygnięć oraz przygotować studentów do samodzielnego pogłębiania wiedzy w tym zakresie. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają za zadanie zaprezentowanie kluczowych problemów historycznoliterackich, które omawiane będą nie tylko teoretycznie, lecz także na przykładach tekstów poetyckich, prozatorskich i dramatycznych powstałych w latach 1918-1945. Tematami kolejnych zajęć staną się między innymi takie zagadnienia jak: - grupy literackie oraz ich typy i przedstawiciele w literaturze polskiej I połowy XX wieku; - główne nurty poezji i prozy lat 1918-1945 omówione na wybranych przykładach; - przemiany form dramatycznych w latach 1918-1945 omówione na wybranych przykładach; - literatura polska wobec wojny i okupacji zaprezentowana na wybranych przykładach; - wpływ czynników zewnątrzliterackich na procesy rozwojowe literatury polskiej I połowy XX wieku; - literatura wysoka wobec konwencji literatury popularnej oraz wpływów kultury masowej; - najważniejsze dyskusje krytycznoliterackie lat 1918-1945 omówione na wybranych przykładach; - literatura piękna wobec historii idei. Celem ćwiczeń jest przegląd wybranych prądów, konwencji literackich, gatunków, stylów i tematów charakterystycznych dla literatury polskiej okresu 1918-1945. Zajęcia służyć mają głębokiej i wszechstronnej problematyzacji procesów historycznoliterackich zachodzących w omawianym okresie, sprzyjać wyeksponowaniu zasadniczych przemian w liryce, epice i dramacie oraz nawiązaniu twórczego dialogu z tradycją. Przedmiotem zainteresowania będą również problemy ewolucji idei oraz motywów literackich. Zajęcia mają ułatwiać nie tylko zrozumienie, porządkowanie i syntetyzowanie literatury omawianego okresu, lecz także pobudzać uczestników do refleksji nad znaczeniem literatury współczesnej i badań historycznoliterackich w kulturze. Wskazywać powinny obszary problemowe domagające się nowych rozstrzygnięć oraz przygotować studentów do samodzielnego pogłębiania wiedzy w tym zakresie. |
Literatura: |
Lektury obowiązkowe Syntezy historycznoliterackie 1. Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka i in. (1992). 2. Kwiatkowski J., Literatura Dwudziestolecia (1990). 3. Literatura polska 1918–1975, red. A. Brodzka i in., t. 1, (1975), t. 2 (1993), t. 3, cz. I, (1996). 4. J. Święch, Literatura polska w latach drugiej wojny światowej (1997). 5. T. Drewnowski, Literatura polska 1944-1989. Próba scalenia (2004). Utwory literackie 1. Poezja polska dwudziestolecia międzywojennego. Antologia, oprac. M. Głowiński, J. Sławiński, t. 1–2. Orientacja w poezji Skamandra, Awangardy Krakowskiej, Kwadrygi, Żagarów. 2. Baczyński Krzysztof K., wybór wierszy. 3. Broniewski Władysław, wybór wierszy. 4. Choromański Michał, Zazdrość i medycyna. 5. Czechowicz Józef, wybór wierszy. 6. Dąbrowska Maria, Noce i dnie 7. Dąbrowska Maria, Ludzie stamtąd (wybrane opowiadanie) 8. Gombrowicz Witold, Ferdydurke. 9. Gombrowicz Witold, Pamiętnik z okresu dojrzewania (np. Tancerz mecenasa Kraykowskiego) 10. Irzykowski Karol, Wybór pism krytycznoliterackich (Programofobia; Godność krytyki). 11. Iwaszkiewicz Jarosław, wybór opowiadań. 12. Kaden-Bandrowski Juliusz, Generał Barcz. 13. Kuncewiczowa Maria, Cudzoziemka. 14. Lechoń Jan, wybór wierszy. 15. Leśmian Bolesław, wybór wierszy. 16. Miłosz Czesław, wybór wierszy. 17. Nałkowska Zofia, Dzienniki czasu wojny. 18. Pawlikowska-Jasnorzewska Maria, wybór wierszy. 19. Peiper Tadeusz, Tędy. Nowe usta. 20. Przyboś Julian, wybór wierszy. 21. Schulz Bruno, Sklepy cynamonowe 22. Staff Leopold, wybór wierszy. 23. Stempowski Jerzy, Nowe marzenia samotnego wędrowca 24. Tuwim Julian, wybór wierszy. 25. Uniłowski Zbigniew, Wspólny pokój. 26. Wierzyński Kazimierz, wybór wierszy. 27. Witkiewicz Stanisław Ignacy, Pożegnanie jesieni lub Nienasycenie. 28. Witkiewicz Stanisław Ignacy, Matka, Szewcy. 29. Wittlin Józef, Sól ziemi. 30. Żeromski Stefan, Przedwiośnie. Lektury dodatkowe (5 pozycji do wyboru) 1. Berent Wacław, Diogenes w kontuszu. 2. Boguszewska Helena, Całe życie Sabiny. 3. Breza Tadeusz, Adam Grywałd. 4. Miciński Bolesław, Podróże do piekieł lub Portret Kanta. 5. Dołęga-Mostowicz Tadeusz, Kariera Nikodema Dyzmy. 6. Fryde Ludwik, Wybór pism krytycznych (Conrad i kryzys powieści psychologicznej lub Trzy pokolenia literackie) 7. Gajcy Tadeusz, wybór wierszy. 8. Witold Gombrowicz, Ślub lub Operetka. 9. Grabiński Stefan, wybrane opowiadanie 10. Irzykowski Karol, Walka o treść (Teść i forma. Studium z literackiej teorii poznania. Polemika ze St. I. Witkiewiczem) 11. Jasieński Bruno, Palę Paryż. 12. Jaworski Roman, Wesele Hrabiego Orgaza. 13. Koniński Karol Ludwik, Szkice krytyczne (Etyzm w krytyce literackiej. O poglądach krytyckich Karola Irzykowskiego) 14. Liebert Jerzy, wybór wierszy. 15. Rembek Stanisław, W polu. 16. Szaniawski Jerzy, dramat do wyboru. 17. Trzebiński Andrzej, Aby podnieść różę 18. Vincenz Stanisław, Na wysokiej połoninie, t. 1. 19. Wat Aleksander, Bezrobotny Lucyfer. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Student orientuje się w dynamice rozwoju procesu historycznoliterackiego, zna tematy i idee pisarskie ze szczególnym uwzględnieniem twórców współczesnej literatury polskiej. Umiejętności: - Student czyta, interpretuje i analizuje teksty literackie, uwzględniając kontekst historyczny, kulturowy oraz teksty o charakterze naukowym. - Ma pogłębioną umiejętność krytycznego spojrzenia na proces historycznoliteracki i właściwego sytuowania w nim różnych zjawisk społeczno-kulturowych. Kompetencje społeczne: - Student jest świadomy posiadanej przez siebie wiedzy i zna zakres nabytych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju. - Student ma dogłębną świadomość znaczenia europejskiego i narodowego dziedzictwa kulturowego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student oceniany jest systematycznie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach. Oceny zakresu wiedzy studenta dokonywane są za pomocą sprawdzianów pisemnych / egzaminów i kolokwiów ustnych / sprawdzania prac semestralnych i rocznych. Kryteria oceny obejmują wiedzę merytoryczną (historycznoliteracką), umiejętności interpretacyjne, umiejętności formułowania wypowiedzi (ustnej i pisemnej) oraz ogólną orientację w kulturze XX wieku. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ CW
PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 102 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Karol Hryniewicz, Jagoda Wierzejska | |
Prowadzący grup: | Marcin Czardybon, Łukasz Żurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia służyć mają głębokiej i wszechstronnej problematyzacji procesów historycznoliterackich zachodzących w omawianym okresie, sprzyjać wyeksponowaniu zasadniczych przemian w liryce, epice i dramacie oraz nawiązaniu twórczego dialogu z tradycją. Przedmiotem zainteresowania będą również problemy ewolucji idei oraz motywów literackich. Zajęcia mają ułatwiać nie tylko zrozumienie, porządkowanie i syntetyzowanie literatury omawianego okresu, lecz także pobudzać do refleksji, która sytuuje na pograniczu literaturoznawstwa, antropologii i filozofii, wskazywać obszary problemowe domagające się nowych rozstrzygnięć oraz przygotować studentów do samodzielnego pogłębiania wiedzy w tym zakresie. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają za zadanie zaprezentowanie kluczowych problemów historycznoliterackich, które omawiane będą nie tylko teoretycznie, lecz także na przykładach tekstów poetyckich, prozatorskich i dramatycznych powstałych w latach 1918-1945. Tematami kolejnych zajęć staną się między innymi takie zagadnienia jak: - grupy literackie oraz ich typy i przedstawiciele w literaturze polskiej I połowy XX wieku; - główne nurty poezji i prozy lat 1918-1945 omówione na wybranych przykładach; - przemiany form dramatycznych w latach 1918-1945 omówione na wybranych przykładach; - literatura polska wobec wojny i okupacji zaprezentowana na wybranych przykładach; - wpływ czynników zewnątrzliterackich na procesy rozwojowe literatury polskiej I połowy XX wieku; - literatura wysoka wobec konwencji literatury popularnej oraz wpływów kultury masowej; - najważniejsze dyskusje krytycznoliterackie lat 1918-1945 omówione na wybranych przykładach; - literatura piękna wobec historii idei. Celem ćwiczeń jest przegląd wybranych prądów, konwencji literackich, gatunków, stylów i tematów charakterystycznych dla literatury polskiej okresu 1918-1945. Zajęcia służyć mają głębokiej i wszechstronnej problematyzacji procesów historycznoliterackich zachodzących w omawianym okresie, sprzyjać wyeksponowaniu zasadniczych przemian w liryce, epice i dramacie oraz nawiązaniu twórczego dialogu z tradycją. Przedmiotem zainteresowania będą również problemy ewolucji idei oraz motywów literackich. Zajęcia mają ułatwiać nie tylko zrozumienie, porządkowanie i syntetyzowanie literatury omawianego okresu, lecz także pobudzać uczestników do refleksji nad znaczeniem literatury współczesnej i badań historycznoliterackich w kulturze. Wskazywać powinny obszary problemowe domagające się nowych rozstrzygnięć oraz przygotować studentów do samodzielnego pogłębiania wiedzy w tym zakresie. |
|
Literatura: |
Lektury obowiązkowe Syntezy historycznoliterackie 1. Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka i in. (1992). 2. Kwiatkowski J., Literatura Dwudziestolecia (1990). 3. Literatura polska 1918–1975, red. A. Brodzka i in., t. 1, (1975), t. 2 (1993), t. 3, cz. I, (1996). 4. J. Święch, Literatura polska w latach drugiej wojny światowej (1997). 5. T. Drewnowski, Literatura polska 1944-1989. Próba scalenia (2004). Utwory literackie 1. Poezja polska dwudziestolecia międzywojennego. Antologia, oprac. M. Głowiński, J. Sławiński, t. 1–2. Orientacja w poezji Skamandra, Awangardy Krakowskiej, Kwadrygi, Żagarów. 2. Baczyński Krzysztof K., wybór wierszy. 3. Broniewski Władysław, wybór wierszy. 4. Choromański Michał, Zazdrość i medycyna. 5. Czechowicz Józef, wybór wierszy. 6. Dąbrowska Maria, Noce i dnie 7. Dąbrowska Maria, Ludzie stamtąd (wybrane opowiadanie) 8. Gombrowicz Witold, Ferdydurke. 9. Gombrowicz Witold, Pamiętnik z okresu dojrzewania (np. Tancerz mecenasa Kraykowskiego) 10. Irzykowski Karol, Wybór pism krytycznoliterackich (Programofobia; Godność krytyki). 11. Iwaszkiewicz Jarosław, wybór opowiadań. 12. Kaden-Bandrowski Juliusz, Generał Barcz. 13. Kuncewiczowa Maria, Cudzoziemka. 14. Lechoń Jan, wybór wierszy. 15. Leśmian Bolesław, wybór wierszy. 16. Miłosz Czesław, wybór wierszy. 17. Nałkowska Zofia, Dzienniki czasu wojny. 18. Pawlikowska-Jasnorzewska Maria, wybór wierszy. 19. Peiper Tadeusz, Tędy. Nowe usta. 20. Przyboś Julian, wybór wierszy. 21. Schulz Bruno, Sklepy cynamonowe 22. Staff Leopold, wybór wierszy. 23. Stempowski Jerzy, Nowe marzenia samotnego wędrowca 24. Tuwim Julian, wybór wierszy. 25. Uniłowski Zbigniew, Wspólny pokój. 26. Wierzyński Kazimierz, wybór wierszy. 27. Witkiewicz Stanisław Ignacy, Pożegnanie jesieni lub Nienasycenie. 28. Witkiewicz Stanisław Ignacy, Matka, Szewcy. 29. Wittlin Józef, Sól ziemi. 30. Żeromski Stefan, Przedwiośnie. Lektury dodatkowe (5 pozycji do wyboru) 1. Berent Wacław, Diogenes w kontuszu. 2. Boguszewska Helena, Całe życie Sabiny. 3. Breza Tadeusz, Adam Grywałd. 4. Miciński Bolesław, Podróże do piekieł lub Portret Kanta. 5. Dołęga-Mostowicz Tadeusz, Kariera Nikodema Dyzmy. 6. Fryde Ludwik, Wybór pism krytycznych (Conrad i kryzys powieści psychologicznej lub Trzy pokolenia literackie) 7. Gajcy Tadeusz, wybór wierszy. 8. Witold Gombrowicz, Ślub lub Operetka. 9. Grabiński Stefan, wybrane opowiadanie 10. Irzykowski Karol, Walka o treść (Teść i forma. Studium z literackiej teorii poznania. Polemika ze St. I. Witkiewiczem) 11. Jasieński Bruno, Palę Paryż. 12. Jaworski Roman, Wesele Hrabiego Orgaza. 13. Koniński Karol Ludwik, Szkice krytyczne (Etyzm w krytyce literackiej. O poglądach krytyckich Karola Irzykowskiego) 14. Liebert Jerzy, wybór wierszy. 15. Rembek Stanisław, W polu. 16. Szaniawski Jerzy, dramat do wyboru. 17. Trzebiński Andrzej, Aby podnieść różę 18. Vincenz Stanisław, Na wysokiej połoninie, t. 1. 19. Wat Aleksander, Bezrobotny Lucyfer. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
CW
PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 102 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Karol Hryniewicz, Jagoda Wierzejska | |
Prowadzący grup: | Marcin Czardybon, Jagoda Wierzejska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia służyć mają głębokiej i wszechstronnej problematyzacji procesów historycznoliterackich zachodzących w omawianym okresie, sprzyjać wyeksponowaniu zasadniczych przemian w liryce, epice i dramacie oraz nawiązaniu twórczego dialogu z tradycją. Przedmiotem zainteresowania będą również problemy ewolucji idei oraz motywów literackich. Zajęcia mają ułatwiać nie tylko zrozumienie, porządkowanie i syntetyzowanie literatury omawianego okresu, lecz także pobudzać do refleksji, która sytuuje na pograniczu literaturoznawstwa, antropologii i filozofii, wskazywać obszary problemowe domagające się nowych rozstrzygnięć oraz przygotować studentów do samodzielnego pogłębiania wiedzy w tym zakresie. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają za zadanie zaprezentowanie kluczowych problemów historycznoliterackich, które omawiane będą nie tylko teoretycznie, lecz także na przykładach tekstów poetyckich, prozatorskich i dramatycznych powstałych w latach 1918-1945. Tematami kolejnych zajęć staną się między innymi takie zagadnienia jak: - grupy literackie oraz ich typy i przedstawiciele w literaturze polskiej I połowy XX wieku; - główne nurty poezji i prozy lat 1918-1945 omówione na wybranych przykładach; - przemiany form dramatycznych w latach 1918-1945 omówione na wybranych przykładach; - literatura polska wobec wojny i okupacji zaprezentowana na wybranych przykładach; - wpływ czynników zewnątrzliterackich na procesy rozwojowe literatury polskiej I połowy XX wieku; - literatura wysoka wobec konwencji literatury popularnej oraz wpływów kultury masowej; - najważniejsze dyskusje krytycznoliterackie lat 1918-1945 omówione na wybranych przykładach; - literatura piękna wobec historii idei. Celem ćwiczeń jest przegląd wybranych prądów, konwencji literackich, gatunków, stylów i tematów charakterystycznych dla literatury polskiej okresu 1918-1945. Zajęcia służyć mają głębokiej i wszechstronnej problematyzacji procesów historycznoliterackich zachodzących w omawianym okresie, sprzyjać wyeksponowaniu zasadniczych przemian w liryce, epice i dramacie oraz nawiązaniu twórczego dialogu z tradycją. Przedmiotem zainteresowania będą również problemy ewolucji idei oraz motywów literackich. Zajęcia mają ułatwiać nie tylko zrozumienie, porządkowanie i syntetyzowanie literatury omawianego okresu, lecz także pobudzać uczestników do refleksji nad znaczeniem literatury współczesnej i badań historycznoliterackich w kulturze. Wskazywać powinny obszary problemowe domagające się nowych rozstrzygnięć oraz przygotować studentów do samodzielnego pogłębiania wiedzy w tym zakresie. |
|
Literatura: |
Lektury obowiązkowe Syntezy historycznoliterackie 1. Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka i in. (1992). 2. Kwiatkowski J., Literatura Dwudziestolecia (1990). 3. Literatura polska 1918–1975, red. A. Brodzka i in., t. 1, (1975), t. 2 (1993), t. 3, cz. I, (1996). 4. J. Święch, Literatura polska w latach drugiej wojny światowej (1997). 5. T. Drewnowski, Literatura polska 1944-1989. Próba scalenia (2004). Utwory literackie 1. Poezja polska dwudziestolecia międzywojennego. Antologia, oprac. M. Głowiński, J. Sławiński, t. 1–2. Orientacja w poezji Skamandra, Awangardy Krakowskiej, Kwadrygi, Żagarów. 2. Baczyński Krzysztof K., wybór wierszy. 3. Broniewski Władysław, wybór wierszy. 4. Choromański Michał, Zazdrość i medycyna. 5. Czechowicz Józef, wybór wierszy. 6. Dąbrowska Maria, Noce i dnie 7. Dąbrowska Maria, Ludzie stamtąd (wybrane opowiadanie) 8. Gombrowicz Witold, Ferdydurke. 9. Gombrowicz Witold, Pamiętnik z okresu dojrzewania (np. Tancerz mecenasa Kraykowskiego) 10. Irzykowski Karol, Wybór pism krytycznoliterackich (Programofobia; Godność krytyki). 11. Iwaszkiewicz Jarosław, wybór opowiadań. 12. Kaden-Bandrowski Juliusz, Generał Barcz. 13. Kuncewiczowa Maria, Cudzoziemka. 14. Lechoń Jan, wybór wierszy. 15. Leśmian Bolesław, wybór wierszy. 16. Miłosz Czesław, wybór wierszy. 17. Nałkowska Zofia, Dzienniki czasu wojny. 18. Pawlikowska-Jasnorzewska Maria, wybór wierszy. 19. Peiper Tadeusz, Tędy. Nowe usta. 20. Przyboś Julian, wybór wierszy. 21. Schulz Bruno, Sklepy cynamonowe 22. Staff Leopold, wybór wierszy. 23. Stempowski Jerzy, Nowe marzenia samotnego wędrowca 24. Tuwim Julian, wybór wierszy. 25. Uniłowski Zbigniew, Wspólny pokój. 26. Wierzyński Kazimierz, wybór wierszy. 27. Witkiewicz Stanisław Ignacy, Pożegnanie jesieni lub Nienasycenie. 28. Witkiewicz Stanisław Ignacy, Matka, Szewcy. 29. Wittlin Józef, Sól ziemi. 30. Żeromski Stefan, Przedwiośnie. Lektury dodatkowe (5 pozycji do wyboru) 1. Berent Wacław, Diogenes w kontuszu. 2. Boguszewska Helena, Całe życie Sabiny. 3. Breza Tadeusz, Adam Grywałd. 4. Miciński Bolesław, Podróże do piekieł lub Portret Kanta. 5. Dołęga-Mostowicz Tadeusz, Kariera Nikodema Dyzmy. 6. Fryde Ludwik, Wybór pism krytycznych (Conrad i kryzys powieści psychologicznej lub Trzy pokolenia literackie) 7. Gajcy Tadeusz, wybór wierszy. 8. Witold Gombrowicz, Ślub lub Operetka. 9. Grabiński Stefan, wybrane opowiadanie 10. Irzykowski Karol, Walka o treść (Teść i forma. Studium z literackiej teorii poznania. Polemika ze St. I. Witkiewiczem) 11. Jasieński Bruno, Palę Paryż. 12. Jaworski Roman, Wesele Hrabiego Orgaza. 13. Koniński Karol Ludwik, Szkice krytyczne (Etyzm w krytyce literackiej. O poglądach krytyckich Karola Irzykowskiego) 14. Liebert Jerzy, wybór wierszy. 15. Rembek Stanisław, W polu. 16. Szaniawski Jerzy, dramat do wyboru. 17. Trzebiński Andrzej, Aby podnieść różę 18. Vincenz Stanisław, Na wysokiej połoninie, t. 1. 19. Wat Aleksander, Bezrobotny Lucyfer. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.