Praktyki zawodowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1200-2PRAKZA3P |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyki zawodowe |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Przedmioty bloku pedagogicznego studia 2-go stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Wymagania (lista przedmiotów): | Laboratorium dydaktyki chemii 1200-2LDCH2P |
Założenia (opisowo): | Przed rozpoczęciem praktyk w szkole student powinien posiąść wiedzę, umiejętności i kompetencje nabywane podczas zajęć z dydaktyki chemii - warsztatów metodycznych i zajęć laboratoryjnych |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą nauczyciela - kształtowanie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych oraz doskonalenie umiejętności dydaktycznych i chemicznych. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą nauczyciela - kształtowanie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych poprzez: - zapoznanie się ze specyfiką szkoły podstawowej i ponadpodstawowej (poznanie realizowanych przez nią zadań, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, dokumentacji); - obserwowanie (uczniów i ich potrzeb, interakcji uczeń-nauczyciel oraz uczeń-uczeń, lekcji i zajęć pozalekcyjnych); - pełnienie roli opiekuna-wychowawcy (prowadzenie działań edukacyjnych, w tym zajęć wychowawczych) - prowadzenie dokumentacji praktyk; - konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką; - ewaluację prowadzonych działań. Celem przedmiotu jest także doskonalenie umiejętności dydaktycznych i chemicznych poprzez: - przeprowadzanie lekcji chemii; - pisanie konspektów lekcji; - formułowanie celów nauczania; - prowadzenie zajęć z wykorzystaniem różnorodnych metod nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywizujących uczniów; - opracowywanie materiałów dydaktycznych z uwzględnieniem uczniów o szczególnych potrzebach edukacyjnych; - przygotowywanie i bezpieczne przeprowadzanie doświadczeń chemicznych i ich opisywanie na odpowiednim poziomie szczegółowości; - kontrolowanie wiedzy ucznia (kontrola ustna i pisemna). |
Literatura: |
Książki z dydaktyki chemii: 1. Anna Galska-Krajewska, Krzysztof M. Pazdro, Dydaktyka chemii, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa 1990; 2. red. Andrzej Burewicz, Hanna Gulińska, Dydaktyka chemii, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1993, 2002 3. red. A. Siporska, M. M. Chrzanowski, Didactics of Science in International Curricula, SCRIPT sc, Warszawa 2017 Materiały z zajęć warsztatowych i laboratoryjnych z Dydaktyki Chemii |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu student: Wiedza: Student zna: - specyfikę szkoły podstawowej i ponadpodstawowej; - dokumentację szkoły podstawowej i ponadpodstawowej; - sposób funkcjonowania i organizacji pracy w szkole podstawowej i ponadpodstawowej; - specyfikę pracy nauczyciela. Umiejętności. Student potrafi: - wymienić zadania realizowane przez szkolę podstawową i ponadpodstawową; - opisać sposób funkcjonowania szkoły podstawowej i ponadpodstawowej; - wnikliwie obserwować uczniów i diagnozować ich potrzeby; - pełnić rolę opiekuna-wychowawcy; - rzetelnie prowadzić dokumentację praktyk; - konfrontować wiedzę teoretyczną z praktyką; - dokonać ewaluacji prowadzonych działań; - przeprowadzać lekcje chemii w szkole podstawowej i ponadpodstawowej; - pisać konspekty lekcji; - prawidłowo formułować cele nauczania; - prowadzić zajęcia z wykorzystaniem różnorodnych metod nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywizujących uczniów; - opracowywać materiały dydaktyczne dostosowane do potrzeb uczniów; - przygotowywać i bezpieczne przeprowadzać doświadczenia chemiczne; - prowadzić prawidłowy opis wykonanych doświadczeń; - kontrolować wiedzę uczniów (kontrola ustna i pisemna); - stworzyć warsztat pracy nauczyciela chemii. Kompetencje. Student: - dba o jakość i staranność działań; - podejmuje decyzje w oparciu o racjonalne przesłanki; - wykazuje umiejętność adaptacji do nowych sytuacji; - rozumie potrzebę dostosowywania materiałów dydaktycznych do możliwości uczniów; - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę, wystawianą: - poprawną metodycznie i merytorycznie implementację dokumentacji praktyk odbytych w szkole podstawowej i ponadpodstawowej wraz z dodatkowymi zadaniami na platformie Kampus (waga: 30% oceny końcowej) - uzyskanie oceny pozytywnej od opiekuna praktyk (waga: 70% oceny końcowej) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Siporska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Siporska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.