Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyki zawodowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1200-2PRAKZA3P
Kod Erasmus / ISCED: 13.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0531) Chemia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Praktyki zawodowe
Jednostka: Wydział Chemii
Grupy: Przedmioty bloku pedagogicznego studia 2-go stopnia
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

uprawnienia pedagogiczne

Wymagania (lista przedmiotów):

Laboratorium dydaktyki chemii 1200-2LDCH2P
Metodyka obliczeń chemicznych 1200-2MOCH2P
Podstawy dydaktyki chemii 1200-2PDCH2P
Środki dydaktyczne w nauczaniu chemii 1 1200-2SRDCH12P

Założenia (opisowo):

Przed rozpoczęciem praktyk w szkole student powinien posiąść wiedzę, umiejętności i kompetencje nabywane podczas zajęć z dydaktyki chemii - warsztatów metodycznych i zajęć laboratoryjnych

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą nauczyciela - kształtowanie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych oraz doskonalenie umiejętności dydaktycznych i chemicznych.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą nauczyciela - kształtowanie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych poprzez:

- zapoznanie się ze specyfiką szkoły podstawowej i ponadpodstawowej (poznanie realizowanych przez nią zadań, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, dokumentacji);

- obserwowanie (uczniów i ich potrzeb, interakcji uczeń-nauczyciel oraz uczeń-uczeń, lekcji i zajęć pozalekcyjnych);

- pełnienie roli opiekuna-wychowawcy (prowadzenie działań edukacyjnych, w tym zajęć wychowawczych)

- prowadzenie dokumentacji praktyk;

- konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką;

- ewaluację prowadzonych działań.

Celem przedmiotu jest także doskonalenie umiejętności dydaktycznych i chemicznych poprzez:

- przeprowadzanie lekcji chemii;

- pisanie konspektów lekcji;

- formułowanie celów nauczania;

- prowadzenie zajęć z wykorzystaniem różnorodnych metod nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywizujących uczniów;

- opracowywanie materiałów dydaktycznych z uwzględnieniem uczniów o szczególnych potrzebach edukacyjnych;

- przygotowywanie i bezpieczne przeprowadzanie doświadczeń chemicznych i ich opisywanie na odpowiednim poziomie szczegółowości;

- kontrolowanie wiedzy ucznia (kontrola ustna i pisemna).

Literatura:

Książki z dydaktyki chemii:

1. Anna Galska-Krajewska, Krzysztof M. Pazdro, Dydaktyka chemii, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa 1990;

2. red. Andrzej Burewicz, Hanna Gulińska, Dydaktyka chemii, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1993, 2002

3. red. A. Siporska, M. M. Chrzanowski, Didactics of Science in International Curricula, SCRIPT sc, Warszawa 2017

Materiały z zajęć warsztatowych i laboratoryjnych z Dydaktyki Chemii

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu student:

Wiedza: Student zna:

- specyfikę szkoły podstawowej i ponadpodstawowej;

- dokumentację szkoły podstawowej i ponadpodstawowej;

- sposób funkcjonowania i organizacji pracy w szkole podstawowej i ponadpodstawowej;

- specyfikę pracy nauczyciela.

Umiejętności. Student potrafi:

- wymienić zadania realizowane przez szkolę podstawową i ponadpodstawową;

- opisać sposób funkcjonowania szkoły podstawowej i ponadpodstawowej;

- wnikliwie obserwować uczniów i diagnozować ich potrzeby;

- pełnić rolę opiekuna-wychowawcy;

- rzetelnie prowadzić dokumentację praktyk;

- konfrontować wiedzę teoretyczną z praktyką;

- dokonać ewaluacji prowadzonych działań;

- przeprowadzać lekcje chemii w szkole podstawowej i ponadpodstawowej;

- pisać konspekty lekcji;

- prawidłowo formułować cele nauczania;

- prowadzić zajęcia z wykorzystaniem różnorodnych metod nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywizujących uczniów;

- opracowywać materiały dydaktyczne dostosowane do potrzeb uczniów;

- przygotowywać i bezpieczne przeprowadzać doświadczenia chemiczne;

- prowadzić prawidłowy opis wykonanych doświadczeń;

- kontrolować wiedzę uczniów (kontrola ustna i pisemna);

- stworzyć warsztat pracy nauczyciela chemii.

Kompetencje. Student:

- dba o jakość i staranność działań;

- podejmuje decyzje w oparciu o racjonalne przesłanki;

- wykazuje umiejętność adaptacji do nowych sytuacji;

- rozumie potrzebę dostosowywania materiałów dydaktycznych do możliwości uczniów;

- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę, wystawianą:

- poprawną metodycznie i merytorycznie implementację dokumentacji praktyk odbytych w szkole podstawowej i ponadpodstawowej wraz z dodatkowymi zadaniami na platformie Kampus (waga: 30% oceny końcowej)

- uzyskanie oceny pozytywnej od opiekuna praktyk (waga: 70% oceny końcowej)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Siporska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Siporska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)