Wywiad i rozmowa psychologiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-OB3Z-4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wywiad i rozmowa psychologiczna |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Zajęcia obligatoryjne Zajęcia obligatoryjne Psychologia 3 rok |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu doskonalenie umiejętności zaplanowania, przeprowadzenia i analizy wywiadu psychologicznego. Problematyka zajęć: 1. Kontakt indywidualny;2. Sposoby prowadzenia wywiadu; 3.zasady wnioskowania i stawiania hipotez. Zajęcia składają się z dwóch części tj. teoretycznej i praktycznej. |
Pełny opis: |
1. Przedstawienie problematyki zajęć. Przedstawienie zasad zaliczenia seminarium. Rozmowa codzienna a rozmowa psychologiczna. Zasady przeprowadzania wywiadu. Dowolny podręcznik: Co to jest rozmowa psychologiczna? Rozmowa a wywiad. 2. Kontakt indywidualny. Cel, zasady. Czynniki utrudniające i sprzyjające optymalnemu powstawaniu w kontakcie. Motywacja osoby. Decentracja interpersonalna. Rozmowa psychologiczna jako metoda diagnozy osoby oraz metoda pozostawania w kontakcie S. Geller, M. Król (2005). Kontakt interpersonalny w wywiadzie diagnostycznym. W : Szustrowa T. (red.) Swobodne techniki diagnostyczne: wywiad i obserwacja. Warszawa: Wydawnictwa UW (7-24). E. Trzebińska (2005). Przygotowania do rozpoczęcia psychoterapii. W: L. Grzesiuk (red.) Psychoterapia. Warszawa: PWN. ( 272-285; 299-308). K. Stemplewska Żakowicz (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk, GWP (150-159). 3. Umiejętności psychologiczne a rozmowa: podążanie za klientem, empatia; otwartość, akceptacja,konkretność. W. Sztander (1999) Rozmowy, które pomagają. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości. 4. Sposoby prowadzenia rozmowy psychologicznej: pytania, parafrazy, klaryfikacje, interpretacje. D. Ustjan (2005). Instrumenty konwersacyjne. Rozróżnienia, klasyfikacje i badania. W: K.Stemplewska Żakowicz, K.Krejtz (red.) Wywiad psychologiczny 2, Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych PTP. (131-151). D. Ustjan (2005). Instrumenty konwersacyjne. Zastosowania praktyczne podczas wywiadu diagnostycznego. W: K.Stemplewska Żakowicz, K.Krejtz (red.) Wywiad psychologiczny 2, Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych PTP. (152-187). 5. Opór. Pojęcie, funkcje. Metody radzenia sobie z problemem oporu w kontakcie. S. Geller, M. Król (2005). Kontakt interpersonalny w wywiadzie diagnostycznym. W : Szustrowa T. (red.) Swobodne techniki diagnostyczne: wywiad i obserwacja. Warszawa: Wydawnictwa UW (24-40) K. Romanowska (2005). Opór, praca z oporem. W: K.Stemplewska Żakowicz, K.Krejtz (red.) Wywiad psychologiczny 2, Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych PTP. (188-214). 6. Rola informacji zwrotnych. Formułowanie informacji zwrotnych. Zasady etyczne. B. Zalewski(2005). Informacje zwrotne. W: K.Stemplewska Żakowicz, K.Krejtz (red.) Wywiad psychologiczny 2, Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych PTP. (215-239). 7. Kolokwium 8-14. Prezentacja materiału nagranego przez Studentów ( instrukcja sposobu przeprowadzenia wywiadu oraz jego analizy znajduje się w załącznikach). Celem prezentacji jest ćwiczenie umiejętności wykorzystania wiedzy zdobytej podczas zajęć w praktyce psychologicznej. 15. Podsumowanie zajęć |
Literatura: |
K. Stemplewska Żakowicz, K. Krejtz (red.) Wywiad psychologiczny, t. 1, 2 i 3. Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Szczegółowa literatura została podana w części dotyczącej opisu kursu. http://psych.strony.uw.edu.pl/wp-content/uploads/sites/98/2018/05/Prezentacja_instrukcja.pdf http://psych.strony.uw.edu.pl/wp-content/uploads/sites/98/2018/05/Instrukcja_wywiad.pdf |
Efekty uczenia się: |
Student/studentka ma podstawową wiedzę dotyczącą sposobu prowadzenia rozmowy (kontakt, umiejętności psychologiczne, sposoby prowadzenia rozmowy, opór, informacje zwrotne). Student/studentka rozwija umiejętności prowadzenia rozmowy psychologicznej (aktywnego słuchania, pozostawania w kontakcie indywidualnym i formułowanie informacji zwrotnych) oraz jest w stanie ocenić krytycznie jej przebieg. Student/studentka formułuje hipotezy dotyczące osoby, z którą rozmawiał /-ła oraz rozpoznaje właściwości kontaktu z nią. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium 10 krótkich pytań otwartych dotyczących wiedzy o rozmowie (wymagane 60% prawidłowych odpowiedzi) oraz wykonanie dodatkowego zadania - przeprowadzenia rozmowy psychologicznej i jej opracowanie. Ocenie podlega refleksja dotycząca sposobu przeprowadzenia rozmowy oraz umiejętność sformułowania hipotez diagnostycznych (sposób przeprowadzenia rozmowy nie podlega ocenie). Wynik kolokwium stanowi 40% oceny, ocena z rozmowy 60% oceny. Zaliczenie przedmiotu – konieczna ocena pozytywna z kolokwium i z pracy dotyczącej sposobu prowadzenia rozmowy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Radoszewska | |
Prowadzący grup: | Zofia Borska-Mądrzycka, Szymon Chrząstowski, Małgorzata Dragan, Krzysztof Krawczyk, Magdalena Linke-Jankowska, Piotr Pawłowski, Joanna Radoszewska, Joanna Rogala-Floryan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Radoszewska | |
Prowadzący grup: | Szymon Chrząstowski, Małgorzata Dragan, Małgorzata Foryś-Basiejko, Krzysztof Krawczyk, Piotr Pawłowski, Joanna Radoszewska, Joanna Rogala-Floryan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.