Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Laboratorium badawcze [3007-M1A3LB] Semestr zimowy 2024/25
Warsztaty, grupa nr 5

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Laboratorium badawcze [3007-M1A3LB]
Zajęcia: Semestr zimowy 2024/25 [2024Z] (zakończony)
Warsztaty [WAR], grupa nr 5 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 11:30 - 13:00
sala 45
Budynek Wydziału Polonistyki jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 5
Limit miejsc: 8
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Ewa Modrzejewska
Literatura:

Jesteśmy uczeni perswazyjności języka, potrafimy ją na ogół dostrzec w obrazach. Jednak czy widzimy retoryczność wizualizacji danych?

Laboratorium poświęcone będzie retoryce wizualnej multimodalnych przekazów, które codziennie widzimy, a których perswazyjność na pierwszy rzut oka nie jest oczywista.

Humanistycznym okiem przyjrzymy się różnego rodzaju diagramom spotykanym w mediach czy przestrzeni publicznej i które możemy sami tworzyć w dostępnych aplikacjach.

Literatura zostanie dostosowana do preferencji grupy.

Przykładowe pozycje bibliograficzne:

Biecek, P., „Odkrywać! Ujawniać! Objaśniać! Zbiór esejów o sztuce prezentowania danych", http://biecek.pl/Eseje.

Knaflic C., „Storytelling danych", Onepress 2021.

Modrzejewska E., „O wartościach w zwizualizowanej informacji", w: „Retoryka i wartości", red. Agnieszka Budzyńska-Daca, Ewa Modrzejewska, Warszawa 2019.

Modrzejewska, E. „Perswazja na wykresach:, w: „Czy obrazy rządzą ludźmi?", red. A. Kampka, A. Kiryjow, K. Sobczak, Wydawnictwo SGGW 2017.

Wolfe J., “Rhetorical Numbers: A Case for Quantitative Argument in the Composition Classroom.” College Composition and Communication, vol. 61, no. 3, 2010, 452-475. https://www.jstor.org/stable/40593335

Zakres tematów:

Jesteśmy uczeni perswazyjności języka, potrafimy ją na ogół dostrzec w obrazach. Jednak czy widzimy retoryczność wizualizacji danych?

Laboratorium poświęcone będzie retoryce wizualnej multimodalnych przekazów, które codziennie widzimy, a których perswazyjność na pierwszy rzut oka nie jest oczywista.

Humanistycznym okiem przyjrzymy się różnego rodzaju diagramom spotykanym w mediach czy przestrzeni publicznej i które możemy sami tworzyć w dostępnych aplikacjach.

Przykładowe tematy

* Wprowadzenie do retoryki liczb i wizualizacji danych

* Modus wizualny: kognitywny czy konwencjonalny

* Typy wizualizacji danych ("gramatyka" danych)

* Komunikowanie za pomocą wizualizacji danych

* Elementy wizualne i tekstowe: między szumem a storytellingiem

* Manipulacje w wizualizacji danych

Metody dydaktyczne:

* Wprowadzenia prowadzone metodą odwróconej klasy (lektura własna przed zajęciami) lub przy braku zaangażowania grupy - miniwykłady kosztem czasu poświęconego na analizy

* Analiza przypadków i dyskusja (w tym poprawianie analizowanych przykładów)

* Tworzenie własnych przykładów

Metody i kryteria oceniania:

Dopuszczalna jest 1 nieobecność.

Forma zaliczenia: projekt wg wytycznych podanych na zajęciach wykonany indywidualnie lub w 2-osobowym zespole.

--- Zasady korzystania ze sztucznej inteligencji ---

Korzystanie ze sztucznej inteligencji (SI) powinno być jawne i przejrzyste. Każde użycie SI musi być udokumentowane, ze wskazaniem narzędzia, które zostało wykorzystane oraz cel jego użycia.

Konkretne zadania i prace domowe mogą zawierać wskazówki i ograniczenia dotyczące zasad korzystania z SI. Studenci powinni zapoznać się z nimi przed rozpoczęciem pracy nad zadaniem wykorzystującym SI.

Nielegalne lub nieetyczne wykorzystanie SI, takie jak kopiowanie prac innych osób bez odpowiedniego zaznaczenia źródła, jest surowo zabronione i podlega odpowiednim sankcjom akademickim.

W razie wątpliwości co do dopuszczalności wykorzystania SI w określonym kontekście, studenci powinni zwrócić się o pomoc do prowadzącego zajęcia.

Uwagi:

Laboratorium badawcze: retoryka wizualna odbywa się w II poł. semestru.

Pierwsze zajęcia 27.11.2024.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)