Laboratorium badawcze [3007-M1A3LB]
Semestr zimowy 2024/25
Warsztaty,
grupa nr 5
Przedmiot: | Laboratorium badawcze [3007-M1A3LB] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/25 [2024Z]
(zakończony)
Warsztaty [WAR], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 5 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 8 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Ewa Modrzejewska | ||||||||||||||||
Literatura: |
Jesteśmy uczeni perswazyjności języka, potrafimy ją na ogół dostrzec w obrazach. Jednak czy widzimy retoryczność wizualizacji danych? Laboratorium poświęcone będzie retoryce wizualnej multimodalnych przekazów, które codziennie widzimy, a których perswazyjność na pierwszy rzut oka nie jest oczywista. Humanistycznym okiem przyjrzymy się różnego rodzaju diagramom spotykanym w mediach czy przestrzeni publicznej i które możemy sami tworzyć w dostępnych aplikacjach. Literatura zostanie dostosowana do preferencji grupy. Przykładowe pozycje bibliograficzne: Biecek, P., „Odkrywać! Ujawniać! Objaśniać! Zbiór esejów o sztuce prezentowania danych", http://biecek.pl/Eseje. Knaflic C., „Storytelling danych", Onepress 2021. Modrzejewska E., „O wartościach w zwizualizowanej informacji", w: „Retoryka i wartości", red. Agnieszka Budzyńska-Daca, Ewa Modrzejewska, Warszawa 2019. Modrzejewska, E. „Perswazja na wykresach:, w: „Czy obrazy rządzą ludźmi?", red. A. Kampka, A. Kiryjow, K. Sobczak, Wydawnictwo SGGW 2017. Wolfe J., “Rhetorical Numbers: A Case for Quantitative Argument in the Composition Classroom.” College Composition and Communication, vol. 61, no. 3, 2010, 452-475. https://www.jstor.org/stable/40593335 |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Jesteśmy uczeni perswazyjności języka, potrafimy ją na ogół dostrzec w obrazach. Jednak czy widzimy retoryczność wizualizacji danych? Laboratorium poświęcone będzie retoryce wizualnej multimodalnych przekazów, które codziennie widzimy, a których perswazyjność na pierwszy rzut oka nie jest oczywista. Humanistycznym okiem przyjrzymy się różnego rodzaju diagramom spotykanym w mediach czy przestrzeni publicznej i które możemy sami tworzyć w dostępnych aplikacjach. Przykładowe tematy * Wprowadzenie do retoryki liczb i wizualizacji danych * Modus wizualny: kognitywny czy konwencjonalny * Typy wizualizacji danych ("gramatyka" danych) * Komunikowanie za pomocą wizualizacji danych * Elementy wizualne i tekstowe: między szumem a storytellingiem * Manipulacje w wizualizacji danych |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
* Wprowadzenia prowadzone metodą odwróconej klasy (lektura własna przed zajęciami) lub przy braku zaangażowania grupy - miniwykłady kosztem czasu poświęconego na analizy * Analiza przypadków i dyskusja (w tym poprawianie analizowanych przykładów) * Tworzenie własnych przykładów |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalna jest 1 nieobecność. Forma zaliczenia: projekt wg wytycznych podanych na zajęciach wykonany indywidualnie lub w 2-osobowym zespole. --- Zasady korzystania ze sztucznej inteligencji --- Korzystanie ze sztucznej inteligencji (SI) powinno być jawne i przejrzyste. Każde użycie SI musi być udokumentowane, ze wskazaniem narzędzia, które zostało wykorzystane oraz cel jego użycia. Konkretne zadania i prace domowe mogą zawierać wskazówki i ograniczenia dotyczące zasad korzystania z SI. Studenci powinni zapoznać się z nimi przed rozpoczęciem pracy nad zadaniem wykorzystującym SI. Nielegalne lub nieetyczne wykorzystanie SI, takie jak kopiowanie prac innych osób bez odpowiedniego zaznaczenia źródła, jest surowo zabronione i podlega odpowiednim sankcjom akademickim. W razie wątpliwości co do dopuszczalności wykorzystania SI w określonym kontekście, studenci powinni zwrócić się o pomoc do prowadzącego zajęcia. |
||||||||||||||||
Uwagi: |
Laboratorium badawcze: retoryka wizualna odbywa się w II poł. semestru. Pierwsze zajęcia 27.11.2024. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.