Gramatyka opisowa języka polskiego II [3003-11A2GR]
Semestr zimowy 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Gramatyka opisowa języka polskiego II [3003-11A2GR] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/25 [2024Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 19 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Magdalena Zawisławska | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Bartmiński J., 1988, Definicja kognitywna jako narzędzie opisu konotacji [w:] Konotacja, red. J. Bartmiński, Lublin. Black M., 1971, Metafora, “Pamiętnik Literacki” LXII, z. 3, str. 217-234. Filar D., Głaz A., 1996, Obraz ręki w języku polskim i angielskim [w:] Językowa kategoryzacja świata, Lublin. Grzegorczykowa R., 1990, Pojęcie językowego obrazu świata [w:] Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński, Lublin. Grzegorczykowa R., 1998, O rozumieniu prototypu i stereotypu we współczesnych teoriach semantycznych [w:] Język a kultura, t. 12, Wrocław. Grzegorczykowa R., 2001, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa – rozdział: Pojęcie językowego obrazu świata i sposoby jego rekonstrukcji. Jäkel O., 2003, Metafory w abstrakcyjnych domenach dyskursu. Kognitywistyczno-lingwistyczna analiza metaforycznych modeli aktywności umysłowej, gospodarki i nauki, Kraków. Jordanskaja L., Mielczuk I., 1988, Konotacja w semantyce lingwistycznej i leksykografii [w:] Konotacja, red. J. Bartmiński, Lublin. Kalisz R., 1994, Teoretyczne podstawy językoznawstwa kognitywnego [w:] Podstawy gramatyki kognitywnej, red. H. Kardela, Warszawa. Kalisz R., 2001, Językoznawstwo kognitywne w świetle językoznawstwa funkcjonalnego, Gdańsk. Kardela H., 1992, Gramatyka kognitywna jako globalna teoria języka [w:] Podstawy metodologiczne semantyki współczesnej, red. I. Nowakowska-Kempna, Wrocław. Krzeszowski T.P., 1998, Aksjologiczne aspekty metafor [w:] Językoznawstwo kognitywne. Wybór tekstów, red. W. Kubiński, R. Kalisz, E. Modrzejewska. Gdańsk. Kövecses Z., 1998, Kognitywny model gniewu, [w:] Językoznawstwo kognitywne. Wybór tekstów, red. W. Kubiński, R. Kalisz, E. Modrzejewska. Gdańsk. Lakoff G, Johnson M., 1988, Metafory w naszym życiu, Warszawa. Langacker R.W., 1995, Wykłady z gramatyki kognitywnej, red. H. Kardela, Lublin. Pajdzińska A., Tokarski R., 1996, Językowy obraz świata – konwencja i kreacja, „Pamiętnik Literacki” LXXXVII. Pajdzińska A., 1990, Jak mówimy o uczuciach. Poprzez analizę frazeologizmów do językowego obrazu świata [w:] Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński, Lublin. Pawelec A., 2006, Metafora pojęciowa a tradycja, Universitas, Kraków 2006. Sontag S., 1999, Choroba jako metafora. AIDS i jego metafory, przeł. J. Anders, PIW, Warszawa. Tabakowska E., 1998, Bliżej wiersza: gramatyka kognitywna jako narzędzie interpretacji tekstu poetyckiego (na przykładzie „Miniatury średniowiecznej” Wisławy Szymborskiej), [w:} Tekst, analizy i interpretacje, red. J. Bartmiński, B. Bonecka. Lublin. Tokarski R., 1990, Prototypy i konotacje. O semantycznej analizie słowa w tekście poetyckim, „Pamiętnik Literacki” LXXXI, z.2. Taylor J. R., 1995, Kategoryzacja w języku, Kraków. Taylor J.R. 2007, Gramatyka kognitywna, Kraków. Waszakowa K., 1997, O nowych zjawiskach leksykalnych w świetle semantyki rozumienia [w:] Semantyczna struktura słownictwa i wypowiedzi, Warszawa. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Język z perspektywy kognitywnej. Język naturalny nie jest systemem samowystarczalnym i autonomicznym, i nie można go opisać bez odwołania się do innych zjawisk – np. percepcji zmysłowej, motoryki ciała, kontekstu wypowiedzi, kultury czy wiedzy o świecie. Ćwiczenia poświęcone będą następującym zagadnieniom: 1. językoznawstwo kognitywne a językoznawstwo strukturalistyczne, 2. kategoryzacja w ujęciu klasycznym a pojecie prototypu, 3. definicja klasyczna a definicja kognitywna, domeny kognitywne i profilowanie - język w ujęciu R. Langackera, 4. język a kultura - językowy obraz świata, 5. ramy interpretacyjne i FrameNet, 6. różne ujęcia metafory: metafora u Arystotelesa, w pragmatyce i w teorii interakcyjnej, metafora pojęciowa, 7. teoria integracji pojęciowej (amalgamatów), 8. wartościowanie w języku z perspektywy prozodii semantycznej, 9. słowa klucze w języku artystycznym. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Praca indywidualna, praca w grupach, prezentacje. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na zajęciach - dozwolone 2 nieobecności nieusprawiedliwione. 3 i 4 nieobecności wymagają zaliczenia, 5 i więcej nieobecności jest podstawą niezaliczenia przedmiotu. 2. Aktywne uczestnictwo w zajęciach. 3. Zaliczenie w postaci pracy semestralnej z tematyki poruszanej na zajęciach. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
UWAGA: wykład GOJP 2 jest osobną jednostką zajęciową i tryb zaliczenia określa wykładowca. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.