Komparatystyka [3001-11A2KP]
Semestr letni 2023/24
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Komparatystyka [3001-11A2KP] | ||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/24 [2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 18 | ||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 17 | ||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Robert Birkholc | ||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1) Teoria i metodologia Markiewicz H., Zakres i podział literaturoznawstwa porównawczego, w: tegoż, Zbliżenia dawne i nowe. Rozprawy i szkice z wiedzy o literaturze, Warszawa 1976, s. 410-421. II Narratologia w ujęciu komparatystycznym 2) Narratologia klasyczna - monomit Campbell J., Bohater o tysiącu twarzy, Kraków 2013 (fragmenty). Vogler Ch., Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, przeł. K. Kosińska, Warszawa 2010. III Epoki, trendy, kierunki 3) Modernizm Sheppard R., Problematyka modernizmu europejskiego, tłum. P. Wawrzyszko, w: Odkrywanie modernizmu, red. R. Nycz, Kraków 1998, s. 91-123. IV Komparatystyka dyskursu 4) Krytyka dyskursu Foucault M., Porządek dyskursu [wyd. dowolne] 5) Postkolonializm Said E., Orientalizm, przeł. W. Kalinowski, Warszawa 1991 [fragmenty] 6) Postkolonializm a „sprawa polska” Bakuła B., Kolonialne i postkolonialne aspekty polskiego dyskursu kresoznawczego (zarys problematyki), „Teksty Drugie” 2006, nr 6. V Translatologia 7) Translatologia Brzostowska-Tereszkiewicz T., 2004, Komparatystyka literacka wobec translatologii. Przegląd stanowisk badawczych, „Przestrzenie Teorii”, nr 3/4. VI Komparatystyka intersemiotyczna 8) Obrazy i słowa A. Dziadek, Relacja obraz-tekst. Próba charakterystyki typologicznej, w: Dwudziestowieczna ikonosfera w literaturach europejskich, red. B. Tokarz, Katowice 2002, s. 136-149. 9) Semiotyka filmu J. Łotman, Semiotyka filmu 10) Kategorie transmedialne. Narracja w literaturze i filmie Przylipiak M., Narrator literacki, „narrator” filmowy, [w:] J. Trzynadlowski (red.), Problemy poznawania dzieła filmowego, Wrocław 1990, s. 63-81. 11) Kategorie transmedialne. Fokalizacja w literaturze i filmie M. Bal, Fokalizacja, [w:] eadem, Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, Kraków 2012, s. 146-167. 12) Adaptacja filmowa Analiza jednej ze współczesnych polskich adaptacji filmowych – „Wojna polsko-ruska”, „Tatarak”, „Pod Mocnym Aniołem”, 13) Cyfrowe adaptacje literatury E. Winiecka, Cyfrowe adaptacje literatury, "Zagadnienia Rodzajów Literackich" LX, z. 2. |
||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1) Teoria i metodologia Markiewicz H., Zakres i podział literaturoznawstwa porównawczego, w: tegoż, Zbliżenia dawne i nowe. Rozprawy i szkice z wiedzy o literaturze, Warszawa 1976, s. 410-421. II Narratologia w ujęciu komparatystycznym 2) Narratologia klasyczna - monomit Campbell J., Bohater o tysiącu twarzy, Kraków 2013 (fragmenty). Vogler Ch., Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, przeł. K. Kosińska, Warszawa 2010. III Epoki, trendy, kierunki 3) Modernizm Sheppard R., Problematyka modernizmu europejskiego, tłum. P. Wawrzyszko, w: Odkrywanie modernizmu, red. R. Nycz, Kraków 1998, s. 91-123. IV Komparatystyka dyskursu 4) Krytyka dyskursu Foucault M., Porządek dyskursu [wyd. dowolne] 5) Postkolonializm Said E., Orientalizm, przeł. W. Kalinowski, Warszawa 1991 [fragmenty] 6) Postkolonializm a „sprawa polska” Bakuła B., Kolonialne i postkolonialne aspekty polskiego dyskursu kresoznawczego (zarys problematyki), „Teksty Drugie” 2006, nr 6. V Translatologia 7) Translatologia Brzostowska-Tereszkiewicz T., 2004, Komparatystyka literacka wobec translatologii. Przegląd stanowisk badawczych, „Przestrzenie Teorii”, nr 3/4. VI Komparatystyka intersemiotyczna 8) Obrazy i słowa A. Dziadek, Relacja obraz-tekst. Próba charakterystyki typologicznej, w: Dwudziestowieczna ikonosfera w literaturach europejskich, red. B. Tokarz, Katowice 2002, s. 136-149. 9) Semiotyka filmu J. Łotman, Semiotyka filmu 10) Kategorie transmedialne. Narracja w literaturze i filmie Przylipiak M., Narrator literacki, „narrator” filmowy, [w:] J. Trzynadlowski (red.), Problemy poznawania dzieła filmowego, Wrocław 1990, s. 63-81. 11) Kategorie transmedialne. Fokalizacja w literaturze i filmie M. Bal, Fokalizacja, [w:] eadem, Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, Kraków 2012, s. 146-167. 12) Adaptacja filmowa Analiza jednej ze współczesnych polskich adaptacji filmowych – „Wojna polsko-ruska”, „Tatarak”, „Pod Mocnym Aniołem”, 13) Cyfrowe adaptacje literatury E. Winiecka, Cyfrowe adaptacje literatury, "Zagadnienia Rodzajów Literackich" LX, z. 2. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność, aktywność na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.