Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L1A2PP |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - 2 rok 1. st. |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z problematyką teorii i praktyki w obszarze pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, w szczególności relacji między potrzebami rozwojowymi dzieci w wieku 3-10 lat a specyfiką i organizacją procesu wspierania rozwoju i uczenia się na poziomie edukacji przedszkolnej oraz edukacji początkowej w szkole podstawowej. Analizie zostanie poddany kontekst socjologiczny, psychologiczny i pedagogiczny edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, z uwzględnieniem środowiskowych i instytucjonalnych uwarunkowań efektywności kształcenia i wspierania rozwoju dzieci zgodnie z indywidualnymi potrzebami. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładu obejmuje analizę specyfiki pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej jako subdyscyplin pedagogicznych, wzajemnej relacji problematyki i obszarów badań tych dyscyplin pedagogicznych oraz prezentację różnych podejść do związku teorii z praktyką, w tym metodyką nauczania. Wśród poruszanych zagadnień tematycznych znajdą się: problematyka badań i perspektywy rozwoju pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej, najważniejsze osiągnięcia rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz możliwości ich wykorzystania w edukacji, rola i zadania nauczyciela, proces komunikowania się w szkole, znaczenie dialogu edukacyjnego, cechy charakterystyczne procesu uczenia się dzieci w wieku wczesnoszkolnymi, obraz szkolnej socjalizacji, ocenianie osiągnięć uczniów wspierające proces uczenia się. |
Literatura: |
- M. Dąbrowski, Pozwólmy dzieciom myśleć - red. A. Brzezińska, Psychologiczne portrety człowieka, GWP 2005 - red. A. Brzezińska (i inni), 6 –latek w szkole. Rozwój i wspomaganie rozwoju. Wydawnictwo Humaniora 2014, - D. Klus-Stańska, Konstruowanie wiedzy w szkole. Wydawnictwo UWM 2000 red. D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Pedagogika Wczesnoszkolna– dyskursy, problemy, rozwiązania , WAiP 2009 - red. D. Klus-Stańska, (Anty) edukacja wczesnoszkolna , Impuls 2015 - A. Kalinowska, Pozwólmy dzieciom działać - red. Kruszewski, Pedagogika w pokoju nauczycielskim WSiP 2000 - E. Filipiak, Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. - R. Fisher, Uczymy jak myśleć. WSiP 1999 - J. Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli. CEO 2015 - M. Głoskowska-Sołdatow, Motywacja do uczenia się ucznió1) w młodszym wieku szkolnym. Wydawnictwo Akademickie Żak 2016 - red. D. Waloszek, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna: obszary sporów, poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian oświatowych, Centrum Edukacyjne „Bliżej Przedszkola” 2010 - D. Wood, Jak dzieci uczą się i myślą? Społeczne konteksty rozwoju poznawczego. Rozdz. 1 Obrazy dzieciństwa i ich odbicie w nauczaniu - M. Żytko, Pozwólmy dzieciom mówić i pisać - M. Żytko, Most zwodzony czy głęboka fosa – edukacyjne progi w szkole podstawowej w: red. M. Dudzikowa, S. Jaskulska, Twierdza. Szkoła w metaforze militarnej. CO w zamian. Wolters Kluwer 2016 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - zna cele i treści oraz zasady kształcenia (reguły, normy), metody kształcenia i wychowania (sposób postępowania nauczyciela), formy organizacyjne kształcenia i wychowania oraz metody i zasady oceniania postępów uczniów w nauce i wychowaniu, zwłaszcza w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym; - opisać podstawowe obszary badań pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej - scharakteryzować dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej i ich teoretyczny oraz praktyczny kontekst - przedstawić strategie uczenia się dzieci w wieku wczesnoszkolnym - opisać zadania nauczyciela wczesnej edukacji oraz najważniejsze kompetencje zawodowe - opisać osiągnięcia rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz znaczenie edukacji formalnej w ich zaspokajaniu - przedstawić sposoby poznawania i oceniania szkolnych osiągnięć uczniów oraz motywowania do uczenia się UMIEJĘTNOŚCI - umie samodzielnie pogłębiać wiedzę i rozwijać umiejętności, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego; - umie zaprezentować własne wątpliwości, sugestie, pomysły, interpretacje, popierając je merytoryczną argumentacją z wykorzystaniem wybranych ujęć teoretycznych i poglądów różnych autorów; -potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej; - potrafi charakteryzować podstawowe założenia teoretyczne głównych kierunków psychologicznych i pedagogicznych; - potrafi scharakteryzować podstawowe problemy wczesnej edukacji w Polsce w kontekście doświadczeń międzynarodowych - umie uzasadnić przyczyny reform edukacyjnych w Polsce i określić obszary i uwarunkowania efektywnej zmiany we wczesnej edukacji KOMPETENCJE SPOŁECZNE - potrafi charakteryzować podstawowe założenia teoretyczne głównych kierunków psychologicznych, psycholingwistycznych i pedagogicznych; - ma świadomość złożoności problemów związanych z funkcjonowaniem języka jako środka komunikacji; - jest świadom zależności między skutecznością działania a wyborem właściwej w danej sytuacji strategii komunikacyjnej; - potrafi współpracować w grupie nad przygotowaniem zadania realizowanego w określonym celu i z myślą o konkretnym odbiorcy i temacie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Esej pedagogiczny na temat inspirowany tematyką wykładów (praca w parach lub w zespołach trzyosobowych) Kolokwium z całej tematyki zajęć. Studenci otrzymują 16 zagadnień podzielonych na 4 grupy po 4 tematy w każdej i opracowują podczas pisemnego zaliczenia po jednym zagadnieniu z każdego tematu, czyli w sumie 4 tematy. Kryteria oceniania: -zgodność tekstu z problematyką przedstawioną z zagadnieniach tematycznych - logiczna i uporządkowana merytorycznie struktura wypowiedzi - problemowe ujęcie zagadnień - poprawność językowa (stylistyczna i ortograficzna) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 34 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Olga Jauer-Niworowska, Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Żytko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 34 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Żytko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.