Metodologia badań językoznawczych - synchroniczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3003-11B1MS |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.304
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań językoznawczych - synchroniczna |
Jednostka: | Instytut Języka Polskiego |
Grupy: |
Metodologia badań filologicznych - I roku 2-go stopnia - obowiązkowo jeden wykład do wyboru Polonistyczne minimum programowe Przedmioty obowiązkowe dla I rok filolgii polskiej - stacjonarne 2-go stopnia Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wcześniejsza wiedza z zakresu przedmiotów językoznawczych (WJS, GOJP, GHJP) – wykład jest adresowany do studentów IV roku. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład jest poświęcony omówieniu wybranych współczesnych metodologii językoznawczych. Ma za zadanie dostarczyć uporządkowanej wiedzy z zakresu współczesnej lingwistyki, jej kierunków i nurtów, stosowanych metod badawczych oraz badanych obiektów. |
Pełny opis: |
I. Zakres tematyczny wykładu wyznacza jego tytuł – zajęcia te dotyczą teoretycznych i metodologicznych problemów współczesnego językoznawstwa. II. Zagadnienia 1. Miejsce językoznawstwa w podziale nauk. Fakty językowe jako obiekty badań. Dowodzenie i falsyfikacja tez.. Znaczenie i odniesienie. 2. Językoznawstwo strukturalne. Poziomy systemu językowego. Granice jednostki języka. Jednostki nieciągłe. Metody badawcze strukturalizmu. Definicja strukturalna. Proporcje i substytucje w języku. 3. Gramatyka generatywna. 4. Semantyka i pragmatyka. Wypowiedź jako jednostka tekstu. Akty mowy. Implikatury konwersacyjne i zasada kooperacji. 4. Grzeczność językowa. Teoria relewancji 5. Tekst i dyskurs. Spójność tekstu (Dressler). Analiza dyskuru (Gee), Krytyczna analia duskursu. 6. Gramatyka kognitywna. Profilowanie. 7. Językoznawstwo kulturowe i językowy obraz świata. Metody badawcze: definicja otwarta, ankiety i analiza tekstów kultury. 7. Socjolingwistyka. Metody badawcze: obserwacja, ankiety, eksperymenty i quasi-eksperymenty. Lingwistyka genderowa i język inkluzywny. 8. Korpusy jak źródło wiedzy o języku. Metody badań korpusowych. 9. Korpus Współczesnego Języka Polskiego. Zasoby i narzędzia języjowe polszczyzny na platformie CLARIN. (Poszczególne zagadnienia nie odpowiadaja jednostkom zajęciowym). |
Literatura: |
LITERATURA PRZEDMIOTU (W WYBORZE). Zawartość nie jest przyporządkowana poszczególnym wykładom. Ajdukiewicz K., 1985, Metodologiczne typy nauk, (w:) Język i poznanie 1. Warszawa. Apresjan J., 2000, Semantyka leksykalna. Warszawa, rozdz. II Beaugrande R., Dressler W., 1990, Wstęp do lingwistyki tekstu, Warszawa. Bartmiński J., Niebrzegowska S., 2009, Tekstologia, Warszawa. Bartmiński J., 2006, Definicja kognitywna jako narzędzie opisu konotacji, [w:] tegoż: Językowe podstawy obrazu świata. Lublin. Duszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa. Warszawa. Czachur W., 2020, Lingwistyka dyskursu jako integrujący program badawczy, Wrocław. Grzegorczykowa R., 2021, Język w służbie myśli. Warszawa. Linde-Usiekniewicz J., Łaziński M., 2022, Język niedyskryminujący, w: Polszczyna na co dzień, Warszawa 2022, 789-816. Łaziński M., 2021, Feminatywy oraz inne spory o słowa, Socjolingwistyka XXXVII, 2023 345-368 Małocha-Krupa, A.,2018, Feminatywum w uwikłaniach językowo-kulturowych. Wrocław. Od Gutenberga do Zuckerberga. Wstęp do Humanistyki cyfrowej, red. A. Pawłowski, Wrocław 2024 Searle J., 1987, Czynności mowy. Warszawa. Sperber D., Wilson D., Relewancja: komunikacja i poznanie, Kraków 2011. Szpyra 2020, Tabakowska E., red., 2001, Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa. Kraków.Wierzbicka A., 1999, Język – umysł – kultura. Warszawa, s. 5-10. Wierzbicka A., 1999, Język – umysł – kultura. Warszawa, s. 5-10. Szpyra-Kozłowska, J. 2021a. Nianiek, ministra i japonki. Eseje o języku i płci. Kraków: Universitas. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: - sprawnie posługuje się aparatem pojęciowym z zakresu metodologii lingwistyki współczesnej (polskiej i zagranicznej); - porównuje i poddaje krytyce narzędzia badawcze wypracowane przez współczesne językoznawstwo; - umiejętnie korzysta z polskiej i obcej literatury przedmiotu; - korzysta z korpusów, zasobów i narzędzi technologii językowej; - dostrzega problemy badawcze. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny: - kontrola obecności na wykładzie - test na jednym z ostatnich wykładów Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia. Szacunkowy nakład pracy studentów 90 godzin (3 ECTS): - udział w wykładzie 30 godzin (1 ECTS) - przygotowanie do testu 60 godzin (2 ECTS) Wykorzystanie przez studentów narzędzi sztucznej inteligencji wymaga uzgodnienia z osobą prowadzącą zajęcia (zgodnie z uchwałą nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Burkacka, Marta Chojnacka-Kuraś, Krystyna Waszak | |
Prowadzący grup: | Krystyna Waszak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Uwagi: |
UWAGA: 1) Proponowany zestaw zagadnień może być modyfikowany. 2) Do poszczególnych tematów bywa dodawana podczas wykładu literatura zalecana. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Chojnacka-Kuraś, Jarosław Łachnik, Marek Łaziński | |
Prowadzący grup: | Marek Łaziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Uwagi: |
UWAGA: 1) Proponowany zestaw zagadnień może być modyfikowany. 2) Do poszczególnych tematów bywa dodawana podczas wykładu literatura zalecana. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.