Budowa i komunikacja marki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-FAK-D-BKMA |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Budowa i komunikacja marki |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
Wykłady fakultatywne - sem letni |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Kształtowanie marek – procedura STP (segmentacja, targeting, pozycjonowanie). Strategia, istota, znaczenie, tożsamość, wizerunek, osobowość, archetyp, architektura, identyfikatory, cechy marki. Czynniki wpływające na wartość i siłę marki. Proces, kryteria i znacznie pozycjonowania marki. Elementy komunikacji wizualnej. Marka korporacyjna, produktowa, osobista, narodowa. Storytelling. Sposoby komunikacji marki. |
Pełny opis: |
Kształtowanie marek – procedura STP (segmentacja rynku, wybór grup docelowych, pozycjonowanie oferty rynkowej) . Cechy dobrej marki. Wizja, misja, atrybuty marki, obszary kompetencji, sygnały marki, wartości kluczowe, ekspresyjne, funkcjonalne. Strategia, istota, znaczenie, tożsamość , wizerunek, osobowość, archetyp, architektura, identyfikatory, cechy marki. Czynniki wpływające na wartość i siłę marki. Storytelling. Sposoby komunikacji marki. Proces i instrumenty wprowadzania marki na rynek. Budowa strategii marki. Istota, tożsamość, architektura, osobowość marki . Budowa silnej i rozpoznawalnej marki. Korzyści z posiadania rozpoznawalnej marki dla klientów i właścicieli marek. Kreowanie marki w różnych branżach. Identyfikacja wizualna i jej elementy. Znak, kolorystyka, liternictwo, kształt, nazwy marek. Działania reklamowe, sponsoringowe i PR marki. Insight reklamowy. Komunikacja reklamowa marek. Tradycyjne i nowoczesne media w komunikacji marki. Najbardziej znane polskie i zagraniczne marki. Marka globalna, korporacyjna, produktowa, osobista, narodowa. Cechy poszczególnych marek. „Made in ..” - ile jest warte. Branding narodowy. Internal i employer branding. Architektura marki. Portfele marek - zarządzanie portfelem marek. Marka-parasol. Rozciąganie marki. Rebranding. Proces, kryteria i znacznie pozycjonowania marki. Określanie grup docelowych. |
Literatura: |
1. Kall J., Jak zbudować silną markę od podstaw, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2006 2. Urbanek G., Zarządzanie marką, PWE, Warszawa 2002 3. Bueno B.J., Ragas M., Potęga kultowej marki. W jaki sposób dziewięć wyjątkowych marek zmieniło swoich klientów w wiernych fanów, One Press, Gliwice 2007 4. red. M. K. Witek-Hajduk, Zarządzanie silną marką, , Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa 2011 5. Altkorn J., Strategia marki, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1999 6. Dębski M., Kreowanie silnej marki, PWE, Warszawa 2008 7. Marconi J., Marketing marki. W jaki sposób tworzyć, zarządzać i rozszerzać wartość marki, K.E. Liber, Warszawa 2002 8. Altkorn J., Kształtowanie rynkowego wizerunku firmy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2002 9. De Chernatony, Marka. Wizja i tworzenie marki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003 10. Olins W, O marce, Instytut Marki Polskiej, Warszawa 2004 11. Kall J., Silna marka. Istota i kreowanie, PWE, Warszawa 2001 12. Szulce H., Zarządzanie marką, Wydawnictwo AE, Poznań 2006 13. Pringle H., Gordon W., Zarządzanie marką, Rebis, Warszawa 2008 14. Kall J., Kłeczek R., Sagan A., Zarządzanie marką, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1.Z zakresu budowy i zarządzania marka. 2.Znajomość podstawowej terminologii związanej z marką. 3.Znajomość sposobów definiowania grup docelowych, sposobów pozycjonowania marki. 4.Dotycząca różnych rodzajów marek ich cech i wynikających z nich korzyści. 5.Znajomość procesów wprowadzania marek na rynek, ich budowy, zagadnienia rebrandingu. 6.Podstawowa wiedza dotycząca identyfikacji wizualnej i jej elementów. 7.Dotycząca zasad komunikacji marki, roli sponsoringu, public relations i komunikacji reklamowej. 8.Dotycząca czynników wpływające na wartość i siłę marki Umiejętności 1.Umiejętność wyboru najlepszego sposobu pozycjonowania 2.Podstawowa umiejętność przygotowywania strategii marki. 3.Umiejętność przygotowywania strategii komunikacji marki i wyboru metod oraz kanałów komunikacyjnych. 4.Analiz identyfikacji wizualnej marek i określania ich znaczenia. 5.Analiz budowy marki, zarządzania nią, procesów rebrandingu, tworzenia portfeli marek. Inne kompetencje 1.Rozumie potrzebę kreatywnego, niestandardowego myślenia w komunikacji marki 2.Rozumie potrzebę definiowania celów, grup docelowych i badania realizowanych projektów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie - praca pisemna oraz obecność obowiązkowa. (max 2 nieobecności) |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK-FAK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład fakultatywny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Kończak | |
Prowadzący grup: | Jarosław Kończak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład fakultatywny - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.