Neurobiologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-3BN21 |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.104
|
Nazwa przedmiotu: | Neurobiologia |
Jednostka: | Wydział Fizyki |
Grupy: |
Fizyka; przedmioty prowadzone w języku angielskim Optometria, II stopień ZFBM - Neuroinformatyka; przedmioty dla III roku |
Strona przedmiotu: | http://www.fuw.edu.pl/~suffa/Neurobiologia/ |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Wykład prezentuje w sposób nowoczesny i całościowy odkrycia i teorie dotyczące funkcjonowania mózgu. Przystępnie podana wiedza neurobiologiczna oraz matematyczny opis aktywności elektrycznej neuronów pozwalają nam zrozumieć działanie zmysłów i sterowanie ruchami oraz przybliżyć najnowsze teorie emocji, pamięci i świadomości. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
1. Historia badań układu nerwowego. Poziomy organizacji układu nerwowego. 2. Neuron i glej. 3. Potencjał równowagi. 4. Potencjał czynnościowy, teoria Hodgkina i Huxleya. 5. Teoria kablowa 6. Synapsy elektryczne i chemiczne. 7. Procesy w dendrytach. 8. Smak, węch, czucie somatyczne, propriocepcja, kinestezja, zmysł równowagi, słuch, widzenie. 9. Aktywność motoryczna. Odruchy. Lokomocja. Centralne generatory wzorca. Ruchy zamierzone. 10. Sieci transmiterów. 11. Emocje i uczucia. 12. Uczenie i pamięć. |
Pełny opis: |
1. Wstęp. Historia badań układu nerwowego – od 4000 BC po czasy obecne. Poziomy organizacji układu nerwowego – od genów do zachowania. Teoria komórkowa mózgu. 2. Komórka mózgu – neuron i glej. Potencjał błonowy, techniki pomiarowe. 3. Siły chemiczne i elektryczne, równanie Nernsta i Goldmana, obwód zastępczy błony komórkowej. 4. Potencjał czynnościowy, zjawiska progowe, eksperymenty i teoria Hodgkina i Huxleya, prądy w komórkach nerwowych. Rozszerzony model błony neuronalnej. 5. Propagacja potencjału czynnościowego - teoria kablowa 6. Połączenia między neuronami – synapsy elektryczne i chemiczne. Złącze nerwowo – mięśniowe. Hipoteza kwantowa. Rodzaje receptorów. 7. Integracja w neuronie. Rozwiązanie równania kablowego. Model Ralla. Procesy obliczeniowe w dendrytach. 8. Zmysły – prawo energii własnych, receptory, transdukcja, kodowanie bodźca, Hierarchiczne procesowanie informacji. Hamowanie oboczne. 9. Zmysły chemiczne – smak. Pięć smaków. Kodowanie informacji smakowej. Nauka w kuchni. 10. Dualna natura węchu, receptory węchowe, mapy zapachów. System węchowy człowieka. Feromony. 11. Czucie somatyczne, receptory skóry, czucie głębokie. 12. Obwody rdzenia kręgowego. Teoria bramkowania bólu. Reprezentacja czuciowa w korze mózgowej – kodowanie i plastyczność. Propriocepcja i kinestezja. Receptory mięśniowe i stawowe. 13. Zmysł równowagi - układ przedsionkowy ucha, komórki włoskowate, zaburzenia równowagi. Odruch przedsionkowo – oczny. Stan nieważkości. 14. Słuch - zakres słyszalnych dźwięków, budowa ucha, niedopasowanie impedancji. Natężenie dźwięku i poziom ciśnienia dźwięku. Jak działa ucho? Rezonansowa teoria Helmholtza, teoria fali biegnącej, teoria obecna, wzmacniacz ślimakowy. Drogi słuchowe, lokalizacja źródła dźwięku, Organizacja tonotopowa kory. 15. Widzenie - Spektrum elektromagnetyczne, fotoreceptory – pręciki i czopki, obwody siatkówki. Elektroretinogram (ERG) i elektrookulogram (EOG). Widzenie barwne, widzenie dzienne i nocne. Drogi wzrokowe. Kolumny orientacji przestrzennej. Dwie drogi wzrokowe – ‘Gdzie’ i ‘Co’. 16. Aktywność motoryczna. Odruchy. Lokomocja. Centralne generatory wzorca. Kroki. Rekrutacja jednostek ruchowych – od stania do skakania. Organizacja kontroli ruchu - pień mózgu, zwoje podstawy, móżdżek, kora ruchowa. Choroba Parkinsona i Huntingtona. Ruchy zamierzone. Planowanie ruchu. Obszary przedruchowe. Komórki zwierciadlane. 17. Układy centralne. Zwarte sieci transmiterów, wpływ narkotyków na mózg, leki antydepresyjne. 18. Emocje i uczucia. Pierwsze teorie emocji. Obwód Papeza i MacLeana. Ciało migdałowate – rola w procesach niepokoju i strachu. Ekspresja twarzy. 19. Uczenie i pamięć. Habituacja, sensytyzacja, warunkowanie. Uczenie awersywne, uśpione, obserwacyjne , wpajanie. Reguła Hebba, pamięć krótko- i długotrwała. Nakład pracy studenta: 30h - udział w wykładzie - 1 ECTS 15h - przygotowanie do wykładów - 0,5 ECTS 45h - przygotowanie do egzaminu - 1.5 ECTS Razem: 3 ECTS |
Literatura: |
G. Shepherd, Neurobiology E. Kandel, Principles of Neural Science D. Johnston i S. Wu Foundations of Cellular Neurophysiology P. Nunez, Electric fields of the brain. W.J. Freeman, Mass action in the nervous system. A.Longstaff, Neurobiologia. Krótkie wykłady, PWN G.G. Matthews, Neurobiologia. Od cząsteczek i komórek do układów, PZWL |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: WIEDZA - zna i rozumie podstawowe zasady budowy i funkcjonowania układu nerwowego. - zdaje sobie sprawę z ogromu wiedzy, jaka jeszcze jest potrzebna, by w pełni zrozumieć działanie mózgu i chorób z nim związanych UMIEJĘTNOŚCI i KOMPETENCJE - potrafi wyjaśnić różne funkcje układu nerwowego w oparciu o jego budowę i fizjologię. - jest przygotowany do samodzielnego czytania artykułów naukowych na temat funkcjonowania układu nerwowego. POSTAWY - wykazuje większe zrozumienie samego siebie oraz innych pod względem wrażeń zmysłowych, uczuć i emocji, procesów uczenia się, snu i czuwania oraz interakcji społecznych. - wykazuje własną opinię na tematy związane z mózgiem, opisane w popularnonaukowej literaturze |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny i ustny. Obecność na wykładach nie ma wpływu na ocene. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Suffczyński | |
Prowadzący grup: | Piotr Suffczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.