Podstawy biologii organizmalnej i środowiskowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-711BOS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy biologii organizmalnej i środowiskowej |
Jednostka: | Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla I roku bioinformatyki |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | wiedza, umiejętności i kompetencje zakresu biologii ze szkoły średniej |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wstęp do metody naukowej w biologii. Przedmiot badań biologii - czym jest życie. Miejsce biologii wśród nauk - biologia jako nauka przyrodnicza; Podstawy obrazowania 2D w mikroskopii; Podstawy obrazowania 3D. Metody powstawania obrazu trójwymiarowego w mikroskopii świetlnej i elektronowej; Podstawy działania układu odpornościowego ssaków; Główne zagadnienia współczesnej biologii rozwoju roślin; Podstawowe zagadnienia jakimi zajmuje się współczesna biologia rozwoju zwierząt; Różne aspekty układu pasożyt-żywiciel; Pojawiające się nowe inwazje jako zagrożenie dla zdrowia publicznego; Modelowanie ekosystemów Modele w biologii, w szczególności w ekologii: próby matematycznego lub algorytmicznego spojrzenia na badane procesy; Oczekiwania w stosunku do modeli, analiza ich zachowań, konfrontacja wyników z rzeczywistością ; Różnorodność biologiczna i różne poziomy jej organizacji; Różnorodność biologiczna zagrożona. Sposoby ochrony różnorodności biologicznej. |
Pełny opis: |
1. Wstęp do metody naukowej w biologii. Przedmiot badań biologii - czym jest życie. Miejsce biologii wśród nauk - biologia jako nauka przyrodnicza, czy biologia jest nauką ścisłą. Klasyczna metoda naukowa: metoda indukcyjna i hipotetyczno-dedukcyjna. Falsyfikacjonizm. Problem wartościowania metod w naukach biomedycznych na przykładzie epidemiologii. Projektowanie eksperymentów, problem powtarzalności. Znaczenie statystyki w biologii, meta-analizy. Współczesne techniki wysokoprzepustowe a metoda badawcza: podejścia oparte na hipotezach a podejścia oparte na zbiorach danych. Czy “metoda naukowa” istnieje - dyskusja filozoficzna, anarchizm metodologiczny. Socjologia nauki - czy naukowcy stosują metodę naukową? Nauka a pseudonauka. (Prof. Paweł Golik) 2. Podstawy obrazowania 2D w mikroskopii. Teoria powstawania obrazu w mikroskopie świetlnym, elektronowym, sił atomowych i zastosowaniu działa jonowego, zasady przygotowania preparatów do obrazowania w poszczególnych typach mikroskopów (dr Julita Nowakowska, dr Bohdan Paterczyk). 3. Podstawy obrazowania 3D. Metody powstawania obrazu trójwymiarowego w mikroskopii świetlnej i elektronowej; segmentacja i modelowanie oraz ilościowa analiza tych danych (dr Lucja Kowalewska). 4. Podstawy działania układu odpornościowego ssaków. Nazewnictwo i podstawowe pojęcia. Budowa układu odpornościowego: komórki, i narządy. Krążenie komórek układu odpornościowego w organizmie. Podstawy funkcjonowania układu odpornościowego, odporność wrodzona i nabyta. Zastosowania przeciwciał w diagnostyce, terapii oraz badaniach naukowych (dr Ewa Kozłowska). 5. Główne zagadnienia współczesnej biologii rozwoju roślin. Mechanizmy regulacji morfogenezy roślin. Genetyczna regulacja procesu kwitnienia. Rośliny modelowe w badaniach rozwoju roślin (prof. Agnieszka Mostowska) 6. Podstawowe zagadnienia jakimi zajmuje się współczesna biologia rozwoju zwierząt. Główne organizmy modelowe stosowane w badaniach różnych aspektów rozwoju, mechanizmy molekularne kontrolujące rozwój. Najważniejsze osiągnięcia nauk biomedycznych ostatnich lat wywodzące się z badań nad rozwojem (prof. Marek Maleszewski) 7, 8. Organizm - Pasożyt – Żywiciel. Różne aspekty układu pasożyt-żywiciel. Drogi inwazji. Żywiciele i wektory pasożytów, cykle życiowe. Makro- i mikropasożyty. Pojawiające się nowe inwazje jako zagrożenie dla zdrowia publicznego. Zagrożenia pasożytnicze w Europie w XXI wieku. Choroby przenoszone przez wektory, w tym kleszcze. (prof. Anna Bajer). 9 , 10 Modelowanie ekosystemów Modele w biologii, w szczególności w ekologii: próby matematycznego lub algorytmicznego spojrzenia na badane procesy. Przykłady - od prostych (na poziomie pojedynczych populacji, czy procesów wewnątrz organizmu) po bardzo złożone (na poziomie ekosystemów i wyższym); od modeli sformułowanych w języku matematyki po modele agentowe. Deterministyczne i losowe elementy modeli. Oczekiwania w stosunku do modeli, analiza ich zachowań, konfrontacja wyników z rzeczywistością (dr Miłosława Sokół) 11. Różnorodność biologiczna i różne poziomy jej organizacji. Interakcje międzygatunkowe. Człowiek a przyroda i środowisko (dr hab. Marcin Zych, prof. UW) 12. Różnorodność biologiczna. Źródła zmienności organizmów. Ile gatunków istnieje na Ziemi? Pojęcie różnorodności biologicznej i różne jej poziomy. Różnorodność organizmów ziemskich i ich rozmieszczenie. Przyczyny geograficznego zróżnicowania liczby gatunków. „Gorące miejsca” bioróżnorodności. Biomy ziemskie. Pojęcie i struktura ekosystemu ( dr hab. Marcin Zych, prof. UW Zależności międzygatunkowe i ich wpływ na różnorodność biologiczną. Sieci troficzne i mutualistyczne (dr hab. Marcin Zych, prof. UW) |
Literatura: |
Literatura polecana przez prowadzących na kolejnych wykładach. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Wykazuje znajomość podstaw nauk przyrodniczych, kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz znajomość rozwoju metod badawczych, a także potrafi wskazać najważniejsze odkrycia naukowe w historii nauk biologicznych, w tym biotechnologii. UMIEJĘTNOŚCI Uczy się samodzielnie zagadnień wskazanych przez opiekuna. Wykazuje umiejętność wykorzystania dostępnych źródeł informacji, w tym ze źródeł elektronicznych. Wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych z różnych źródeł. KOMPETENCJE Poszerza zainteresowania w obrębie nauk przyrodniczych. Odczuwa potrzebę stałego dokształcania się i aktualizowania wiedzy dotyczącej nauk matematyczno-przyrodniczych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład – egzamin pisemny, pytanie testowe |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Mostowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Mostowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.