Tak dalej trwać nie może! Przedstawienie buntu we francuskich tekstach kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-TDTN-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Tak dalej trwać nie może! Przedstawienie buntu we francuskich tekstach kultury |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales" Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Bunt przeciw zastanej sytuacji politycznej, społecznej, obyczajowej, kulturalnej jest tematem nieustannie podejmowanym w tekstach kultury francuskiej (literackich, w malarstwie, filmie itp.). Konwersatorium poświęcone będzie analizie sposobów przedstawienia sytuacji krytycznych na podstawie lektury fragmentów dzieł literackich, obrazów, fragmentów filmów. |
Pełny opis: |
Konwersatorium poświęcone jest analizie metodą close reading tekstów kultury lub ich fragmentów. Przed zajęciami studenci otrzymują pocztą e-mail odpowiednie materiały. Dotyczyć one będą: Buntu społecznego (rewolucje, powstania, spontaniczne zamieszki), Buntu obyczajowego (libertynizm, Rewolucja 1789 roku, rewolucja seksualna w XX wieku) Buntu kobiet przeciw dominacji mężczyzn Buntu filozoficznego Buntu artystycznego przeciw utrwalonym kanonom sztuki. Oprócz znajomości epok i prądów artystycznych, student zapozna się z „językami” różnych dyscyplin artystycznych oraz terminologią odpowiadających im dyscyplin naukowych. Każde zajęcia rozpoczynają się od pięciominutowej „wejściówki” sprawdzającej przygotowanie studentów do zajęć. Przygotowanie się do zajęć zajmie studentowi ok 2,5 godziny tygodniowo + 1,5 godz. samych zajęć +30 min pracy własnej. |
Literatura: |
APOLLINAIRE Guillaume, „Malarstwo nowoczesne” [in:] Artyści o sztuce, Warszawa 1977, PWN. ARAGON Louis, Wieśniak Paryski, Warszawa 1971, PIW (fragmenty). BAUDELAIRE Charles, Kwiaty zła, dowolne wydanie (fragmenty). CAMUS Albert, Eseje, Warszawa 1971, PIW (fragmenty). DURAS Marguerite, Kochanek, Kraków 1989, Znak (fragmenty). Fabliaux (wybór) [in:] W krzywym zwierciadle. Wybór francuskiej średniowiecznej literatury satyrycznej, Kraków 2005, Universitas. FLAUBERT Gustaw, Szkoła uczuć, Warszawa 2024, Świat Książki, (fragmenty). GAXOTTE Pierre, Wielka Rewolucja Francuska, Warszawa 1935, Trzaska i Michalski, (fragmenty). HUGO Wiktor, 1793, Warszawa 1957, Czytelnik (fragmenty). KUBERA Jacek, Francuzi, Algierczycy? Relacje między identyfikacjami Francuzów algierskiego pochodzenia, Warszawa 2017, Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej, (fragmenty). LACLOS, Choderlos de, Niebezpieczne związki, tłum. T. Boy Żeleński, dowolne wydanie (fragmenty). MONTESKIUSZ, Listy perskie, tłum. T. Boy-Żeleński, dowolne wydanie, (fragmenty). PAXTON Robert, Francja Vichy. Stara gwardia i nowy ład 1940-1944, Warszawa 2011, Bukowy Las (fragmenty). RACHILDE, Pan Wenus, Warszawa 1980, Czytelnik (fragmenty). ROBBE-GRILLET Alain, Żaluzja, Warszawa 1975, Czytelnik. SADE Alphonse, Donatien de, Filozofia w buduarze, Warszawa 1989, Wyd. Szumacher (fragmenty). MONTESKIUSZ, Listy perskie, tłum. T. Boy-Żeleński, dowolne wydanie, (fragmenty). SOBOUL Albert, Rewolucja francuska 1789-1799, Warszawa 1951, Czytelnik (fragmnety). VILLON Franciszek, Wielki testament, tłum. T. Boy-Żeleński, dowolne wydanie (fragmenty). ZOLA Emil, Dzieło, Warszawa 1959, PIW (fragmenty). ZOLA Emil, Germinal, Warszawa 1953, PIW (fragmenty). Filmy: Marzyciele (2003), reż. B. Bertolucci Nienawiść 1995), reż. M. Kassovitz Pies Andaluzyjski (1928) reż. L. Buñuel Szalony Piotruś (1965), reż Jean-Luc Godard |
Efekty uczenia się: |
K_W01 K_W05 K_W08 K_U02 K_U07 K_U10 K_U11 K_K02 K_K03 K_K09 K_K10 |
Metody i kryteria oceniania: |
Na oceną składają się następujące komponenty: Aktywne uczestnictwo w zajęciach Wyniki wejściówek Prace pisemne Samodzielne (lub grupowe) prezentacja Aktywne uczestnictwo w zajęciach – student ma prawo do opuszczenia sześciu zajęć w skali roku bez żadnej konsekwencji. Nadprogramowe nieobecności będą wpływały na obniżenie oceny. Wyniki wejściówek: do oceny wchodzi 80% najlepszych ocen uzyskanych za wejściówki Prace pisemne: każdy student przygotowuje dwie prace pisemne, po jednej w każdym semestrze Samodzielne (lub grupowe) prezentacja: każdy student przygotowuje w każdym semestrze pracę pisemną, samodzielnie lub w zespole (w zależności od liczebności grupy) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.