Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kino Romana Polańskiego i jego literackie konteksty

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3001-C4K-LK1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kino Romana Polańskiego i jego literackie konteksty
Jednostka: Instytut Literatury Polskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 7.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Na konwersatorium omawiać będziemy wybrane filmy Romana Polańskiego, osadzając je w rozmaitych kontekstach – literackich, filmowych, kulturowych. Materiałem badawczym będą adaptacje filmowe dokonane przez Polańskiego bądź też filmy przywołujące wyraźne literackie interteksty (jak „Matnia”, luźno zainspirowana „Czekając na Godota” Becketta). Na zajęciach będziemy przyglądać się grze, jaką reżyser prowadzi z konwencjami, gatunkami, tekstami kultury. Na konwersatorium duży nacisk położony zostanie na analizę formy filmowej.

Pełny opis:

Na konwersatorium omawiać będziemy wybrane filmy Romana Polańskiego, osadzając je w rozmaitych kontekstach – literackich, filmowych, kulturowych. Materiałem badawczym będą adaptacje filmowe dokonane przez Polańskiego bądź też filmy przywołujące wyraźne literackie interteksty (jak „Matnia”, luźno zainspirowana „Czekając na Godota” Becketta). Na zajęciach będziemy przyglądać się grze, jaką reżyser prowadzi z konwencjami, gatunkami, tekstami kultury. Na konwersatorium duży nacisk położony zostanie na analizę formy filmowej.

Proponowane obszary zagadnień:

- zagadnienie adaptacji filmowej;

- autorskie gry z gatunkami;

- reprezentacja subiektywnych doświadczeń w tekstach kultury;

- modernizm i postmodernizm;

Literatura:

Dopartowa, Mariola. 2003. Labirynt Polańskiego, Kraków: Rabid.

Kolasińska-Pasterczyk, Iwona. 1995. „Kiedy mężczyzna opowiada o tym, co widzi kobieta.", [w:] Roman Polański, red. B. Zmudziński, Kraków: Instytut Francuski w Krakowie, s. 75-86.

Łaguna, Piotr. 1995. „Tajemnice chińskiej dzielnicy (Chinatown)”, [w:] Roman Polański, red. B. Zmudziński. Kraków: Instytut Francuski w Krakowie, s.116-124.

Mazierska, Ewa. 2022. “Roman Polanski (and Others) on Trial”. Studies in Eastern European Cinema", 20 I 2022.

Mazierska, Ewa. 2007. Roman Polanski – The Cinema of a Cultural Traveller. London, New York: I.B. Tauris.

Nóż w wodzie. Non stop. W 60. rocznicę debiutu Romana Polańskiego. 2023. Red. B. Pawłowska-Jądrzyk, I. Tomczyk-Jarzyna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.

Ostrowska, Joanna. 2013. Wenus à rebours. CzasKultury.pl. Accessed: 23 September, 2022. https://czaskultury.pl/czytanki/wenus-a-rebours/

Paszkowska, Aleksandra. 2017. „Podróż wewnętrzna Trelkovsky’ego w Lokatorze Romana Polańskiego”, [w:] Doświadczenie wewnętrzne bohatera w dziele filmowym, red. S. Kuśmierczyk. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 135-212.

Pomostowski, Piotr. 2018. Reżyser na ścieżce dźwiękowej. Funkcje muzyki w twórczości filmowej Romana Polańskiego. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Stachówna, Grażyna. 1994. Roman Polański i jego filmy. Warszawa-Łódź: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Efekty uczenia się:

Studenci potrafią łączyć kategorie filmoznawcze z literaturoznawczymi i kulturoznawczymi. Uczestnicy konwersatorium umieją dokonywać analiz filmowych, uwzględniających różnorodne elementy, które składają się na przekaz audiowizualny.

Metody i kryteria oceniania:

-obecność na zajęciach;

-aktywność;

-esej zaliczeniowy.

Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z

wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych) nie ma

możliwości zaliczenia zajęć.

Nakład pracy studenta:

- uczestnictwo w ćwiczeniach - 30 godzin (1 ECTS)

- przygotowanie do ćwiczeń - 150 godzin (5 ECTS)

- przygotowanie eseju zaliczeniowego - 30 godzin (1 ECTS)

Wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji:

1. Jeśli student chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:

a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,

b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.

2. Student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.

3. Jeśli student wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:

a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub

b. w sposób z nią nieuzgodniony,

osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Birkholc, Marcin Leszczyński, Anna Tenczyńska
Prowadzący grup: Robert Birkholc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Patrz: Podstawowe informacje o przedmiocie.

Pełny opis:

Patrz: Podstawowe informacje o przedmiocie.

Literatura:

Patrz: Podstawowe informacje o przedmiocie.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)