Kino Romana Polańskiego i jego literackie konteksty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3001-C4K-LK1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Kino Romana Polańskiego i jego literackie konteksty |
Jednostka: | Instytut Literatury Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Na konwersatorium omawiać będziemy wybrane filmy Romana Polańskiego, osadzając je w rozmaitych kontekstach – literackich, filmowych, kulturowych. Materiałem badawczym będą adaptacje filmowe dokonane przez Polańskiego bądź też filmy przywołujące wyraźne literackie interteksty (jak „Matnia”, luźno zainspirowana „Czekając na Godota” Becketta). Na zajęciach będziemy przyglądać się grze, jaką reżyser prowadzi z konwencjami, gatunkami, tekstami kultury. Na konwersatorium duży nacisk położony zostanie na analizę formy filmowej. |
Pełny opis: |
Na konwersatorium omawiać będziemy wybrane filmy Romana Polańskiego, osadzając je w rozmaitych kontekstach – literackich, filmowych, kulturowych. Materiałem badawczym będą adaptacje filmowe dokonane przez Polańskiego bądź też filmy przywołujące wyraźne literackie interteksty (jak „Matnia”, luźno zainspirowana „Czekając na Godota” Becketta). Na zajęciach będziemy przyglądać się grze, jaką reżyser prowadzi z konwencjami, gatunkami, tekstami kultury. Na konwersatorium duży nacisk położony zostanie na analizę formy filmowej. Proponowane obszary zagadnień: - zagadnienie adaptacji filmowej; - autorskie gry z gatunkami; - reprezentacja subiektywnych doświadczeń w tekstach kultury; - modernizm i postmodernizm; |
Literatura: |
Dopartowa, Mariola. 2003. Labirynt Polańskiego, Kraków: Rabid. Kolasińska-Pasterczyk, Iwona. 1995. „Kiedy mężczyzna opowiada o tym, co widzi kobieta.", [w:] Roman Polański, red. B. Zmudziński, Kraków: Instytut Francuski w Krakowie, s. 75-86. Łaguna, Piotr. 1995. „Tajemnice chińskiej dzielnicy (Chinatown)”, [w:] Roman Polański, red. B. Zmudziński. Kraków: Instytut Francuski w Krakowie, s.116-124. Mazierska, Ewa. 2022. “Roman Polanski (and Others) on Trial”. Studies in Eastern European Cinema", 20 I 2022. Mazierska, Ewa. 2007. Roman Polanski – The Cinema of a Cultural Traveller. London, New York: I.B. Tauris. Nóż w wodzie. Non stop. W 60. rocznicę debiutu Romana Polańskiego. 2023. Red. B. Pawłowska-Jądrzyk, I. Tomczyk-Jarzyna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW. Ostrowska, Joanna. 2013. Wenus à rebours. CzasKultury.pl. Accessed: 23 September, 2022. https://czaskultury.pl/czytanki/wenus-a-rebours/ Paszkowska, Aleksandra. 2017. „Podróż wewnętrzna Trelkovsky’ego w Lokatorze Romana Polańskiego”, [w:] Doświadczenie wewnętrzne bohatera w dziele filmowym, red. S. Kuśmierczyk. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 135-212. Pomostowski, Piotr. 2018. Reżyser na ścieżce dźwiękowej. Funkcje muzyki w twórczości filmowej Romana Polańskiego. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Stachówna, Grażyna. 1994. Roman Polański i jego filmy. Warszawa-Łódź: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Efekty uczenia się: |
Studenci potrafią łączyć kategorie filmoznawcze z literaturoznawczymi i kulturoznawczymi. Uczestnicy konwersatorium umieją dokonywać analiz filmowych, uwzględniających różnorodne elementy, które składają się na przekaz audiowizualny. |
Metody i kryteria oceniania: |
-obecność na zajęciach; -aktywność; -esej zaliczeniowy. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych) nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Nakład pracy studenta: - uczestnictwo w ćwiczeniach - 30 godzin (1 ECTS) - przygotowanie do ćwiczeń - 150 godzin (5 ECTS) - przygotowanie eseju zaliczeniowego - 30 godzin (1 ECTS) Wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji: 1. Jeśli student chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi: a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia, b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji. 2. Student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi. 3. Jeśli student wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji: a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub b. w sposób z nią nieuzgodniony, osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Robert Birkholc, Marcin Leszczyński, Anna Tenczyńska | |
Prowadzący grup: | Robert Birkholc | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Patrz: Podstawowe informacje o przedmiocie. |
|
Pełny opis: |
Patrz: Podstawowe informacje o przedmiocie. |
|
Literatura: |
Patrz: Podstawowe informacje o przedmiocie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.