Zastosowanie enzymów w syntezie organicznej
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 1200-2MON7Z |
| Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
| Nazwa przedmiotu: | Zastosowanie enzymów w syntezie organicznej |
| Jednostka: | Wydział Chemii |
| Grupy: |
Przedmioty do wyboru w semestrze 2M i 3M (S2-PRK-CHM) Wykłady monograficzne (S2-CH, S2-CHS) Wykłady monograficzne w semestrze zimowym (S2-CH, S2-CHS) |
| Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
| Założenia (opisowo): | Student przed rozpoczęciem nauki przedmiotu powinien: – wykazać się znajomością podstaw wiedzy z zakresu chemii organicznej i biochemii, – wykazać się umiejętnością wyszukiwania i korzystania z literatury o charakterze podręcznikowym. |
| Tryb prowadzenia: | w sali |
| Skrócony opis: |
Wykład jest poświęcony roli i zastosowaniu w chemii organicznej enzymów - specyficznych białek, katalizujących reakcje w układach biologicznych. W trakcie wykładu omawiane są syntezy organiczne katalizowane przez oksyreduktazy, reakcje: addycji i eliminacji z udziałem liaz, izomeryzacja z udziałem izomeraz, hydroliza estrów, peptydów, amidów, glikozydów, przez hydrolazy, a także syntezy organiczne katalizowane przez lipazy. |
| Pełny opis: |
Wykład jest poświęcony roli i zastosowaniu w chemii organicznej enzymów - specyficznych białek, katalizujących reakcje w układach biologicznych. Na wykładzie są omawiane następujące zagadnienia: - ogólna charakterystyka enzymów, - podział enzymów, - kinetyka reakcji enzymatycznych, - wady i zalety biokatalizy, - syntezy organiczne katalizowane przez oksyreduktazy. - reakcje: addycji i eliminacji z udziałem liaz, - izomeryzacja z udziałem izomeraz, - hydroliza estrów, peptydów, amidów, glikozydów, przez hydrolazy, - syntezy organiczne katalizowane przez transferazy, - syntezy organiczne katalizowane przez ligazy, - biokataliza w rozpuszczalnikach organicznych. Przewidywany nakład pracy studenta - 37,5 h, w tym: - udział w zajęciach 15 h, - konsultacje 7,5 h - przygotowanie do zaliczenia 15 h. |
| Literatura: |
1.Lubert Stryer, Biochemia, PWN, Warszawa, 1997 2.Robert K. Murray, Daryl K. Granner, Peter A. Mayes, Victor W. Rodwell, Biochemia Harpera, PZWL, Warszawa, 2006 |
| Efekty uczenia się: |
Student kierunku chemia zna i rozumie: K_W02 - zna podstawy biochemii i rozumie znaczenie zjawisk chemicznych w procesach zachodzących w przyrodzie ożywionej, K_W05 - posiada pogłębioną wiedzę i umiejętności z zakresu wybranej specjalizacji chemicznej pozwalającą na posługiwanie się metodami i pojęciami właściwymi dla tej specjalizacji i pozwalające na samodzielną pracę badawczą, K_W10 - posiada dobrą orientację w aktualnych kierunkach rozwoju chemii i najnowszych odkryciach naukowych w danej specjalizacji chemicznej. Student kierunku chemia umie: K_U08 - posiada zaawansowaną wiedzę i umiejętności pozwalające na korzystanie z literatury fachowej, baz danych oraz innych źródeł informacji, oraz umiejętność oceny rzetelności pozyskanych informacji, K_U09 - potrafi zastosować zdobytą wiedzę do pokrewnych dyscyplin naukowych, a także pracować w zespołach interdyscyplinarnych, K_U11 - potrafi dyskutować o miejscu chemii w systemie nauk ścisłych i przyrodniczych, oraz o jej znaczeniu dla rozwoju naszej cywilizacji, K_U12 - potrafi w sposób zrozumiały także dla niespecjalistów przedstawić wyniki najważniejszych odkryć dokonanych w dziedzinie chemii i nauk pokrewnych, K_U13 - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności korzystając z różnych źródeł (pisanych i elektronicznych), w tym także obcojęzycznych. Student kierunku chemia jest gotów do: K_K01 - rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się, potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze (także obcojęzycznej) oraz korzystać z rad ekspertów, K_K06 - potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy. Student kierunku chemia medyczna zna i rozumie: K_W04 - współczesne metody syntezy złożonych związków organicznych w tym o działaniu terapeutycznym, wykorzystujące klasyczne jak i najnowsze osiągnięcia syntezy organicznej, K_W16 - wybrane, zaawansowane zjawiska i procesy chemiczne, fizyczne i biologiczne. Student kierunku chemia medyczna umie: K_U12 - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł, w tym także w języku obcym, K_U20 - korzystać z literatury fachowej, baz danych oraz innych źródeł informacji, oraz umiejętność oceny rzetelności pozyskanych informacji, Student kierunku chemia medyczna jest gotów do: K_K01 - ciągłego dokształcania się oraz samodzielnego wyszukiwania informacji w literaturze, także obcojęzycznej. Ponadto po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien wykazywać się wiedzą dotyczącą: - działania enzymów jako katalizatorów biologicznych, - kinetyki reakcji enzymatycznych, - klasyfikacji enzymów, - metod enzymatycznych stosowanych w syntezie biologicznie czynnych związków organicznych. |
| Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę (test z pytaniami zamkniętymi). 0% - 50% 2 51% - 60% 3 61% - 70% 3,5 71% - 80% 4 81% - 90% 4,5 91% -100% 5 Obecność na zajęciach obowiązkowa. Maksymalna liczba nieobecności umożliwiająca osiągniecie efektów uczenia się: 1. |
| Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK-MON
PT |
| Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 15 godzin, 50 miejsc
|
|
| Koordynatorzy: | Elżbieta Winnicka | |
| Prowadzący grup: | Elżbieta Winnicka | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK-MON
PT |
| Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 15 godzin, 50 miejsc
|
|
| Koordynatorzy: | Elżbieta Winnicka | |
| Prowadzący grup: | Elżbieta Winnicka | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
