Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - 3 rok 1. st. (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Instytut Polonistyki Stosowanej)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2022Z - Semestr zimowy 2022/23 2022L - Semestr letni 2022/23 2022 - Rok akademicki 2022/23 2023Z - Semestr zimowy 2023/24 2023L - Semestr letni 2023/24 2023 - Rok akademicki 2023/24 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2022Z | 2022L | 2022 | 2023Z | 2023L | 2023 | |||||
3007-L1A3DL |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Student poznaje objawy dyslalii, zdobywa wiedzę o przyczynach nieprawidłowego rozwoju artykulacji u dzieci oraz podstawowe umiejętności w zakresie diagnozowania i korygowania wad wymowy. . |
|
||
3007-L1A3DR |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot prezentuje wybrane zaganiania związane z problematyką dysleksji rozwojowej. Trudności w opanowywaniu czytania i pisania rozpatrywane są w ujęciu lingwistycznymi i psycholingwistycznym. Podczas zajęć przedstawione zostaną podstawowe teorie na temat etiologii oraz patomechanizmów dysleksji, a także wyniki współczesnych badań dotyczących specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Celem spotkań jest zwłaszcza ukazanie potrzeby uwzględnienia podejścia lingwistycznego w diagnozowaniu oraz w usprawnianiu językowym dziecka z dysleksją. |
|
||
3007-L1A3LG-W3 | brak |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia wprowadzają w problematykę logopedii w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Przedstawiają elementy logopedii istotne z punktu widzenia przyszłego pedagoga / nauczyciela polonijnego. Wprowadzają w problematykę rozwoju mowy dziecka dwujęzycznego oraz metod rozwijania umiejętności językowych. Zajęcia przygotowują studenta do poznawania i pogłębiania wiedzy związanej z zakłóceniami w rozwoju mowy i języka. |
|
||
3007-L1A3MB | brak |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest nauczenie studentów stosowania w logopedii metod i technik badawczych oraz wystandaryzowanych i niewystandaryzowanych narzędzi. Studenci poznają zasady: podstawy metodologii badań logopedycznych, zasady prowadzenia procedury badania logopedycznego, stosowane w logopedii metody: obserwacyjną, wywiadu, testową, ankietową oraz odpowiednie do ich zastosowania narzędzia. Szczególna uwaga zostanie poświęcona studium przypadku. |
|
||
3007-L1A3ND-W1 | brak |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Student poznaje podstawowe rodzaje narzędzi diagnostycznych stosowanych w logopedii, zdobywa wiedzę o możliwościach zastosowania poznanych narzędzi oraz interpretacji otrzymanych wyników. |
|
||
3007-L1A3NC-W4 | brak |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia ukazują różnorodne konteksty, w jakich można rozważać znaczenie (nauki) czytania i pisania dla rozwoju mowy. Podczas spotkań będziemy się zastanawiać m.in.: - czy czytanie dziecku (nawet w okresie prenatalnym) ma znaczenie dla jego rozwoju poznawczego i językowego?; - jak wspólne oglądanie książeczek rozwija dziecko?; - jak dziecko uczy się słownictwa z książek?; - jak czytanie i pisanie wykorzystywane jest w terapii logopedycznej w przypadkach różnych zaburzeń mowy?; - na czym polega terapeutyczny charakter czytania i pisania?; - jak czytanie i pisanie wspomagają naukę języka obcego?; - jakie gry i ćwiczenia wspomagają naukę czytania i pisania? |
|
||
3007-L1A3PT |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiotem konwersatorium są wybrane problemy z zakresu fonetyki ogólnej i klinicznej analizowane z wykorzystaniem subiektywnych metod percepcyjnych, w oparciu o aktualny stan badań fonetyczno-instrumentalnych. |
|
||
3007-L1A3PI |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot ma za zadanie zaznajomić studentów z wiedzą dotyczącą budowy, funkcji, uszkodzeń i leczenia narządu słuchu |
|
||
3007-L1A3PS |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nauka przez studentów wiedzy w zakresie: anatomii i fizjologii traktu głosowego, higieny narządu głosu, etiologii oraz klasyfikacji zaburzeń głosu, narzędzi diagnostycznych i terapeutycznych w zaburzeniach głosu, etiologii, diagnostyki i postępowania u pacjentów z zaburzeniami połykania. |
|
||
3007-L1A3PL | brak | brak |
![]() |
brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Według obowiązującego programu na kierunku studiów Logopedia ogólna i kliniczna studenci III roku zobowiązani są do odbycia 45 godzin praktyk logopedycznych. Praktyki są ważnym elementem procesu kształcenia studentów i stanowią niezbędne uzupełnienie wiedzy akademickiej. |
|
||
3007-L1A3PP-1 |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Praktyki psychologiczno-pedagogiczne odbywają się w przedszkolach szkołach podstawowych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz innych placówkach oświatowych. Celem praktyki jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą opiekuńczo wychowawczą z dziećmi, zarządzaniem grupą i diagnozowaniem indywidualnych potrzeb uczniów oraz konfrontowanie nabywanej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. |
|
||
3007-L1A3PP-2 | brak |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Praktyki psychologiczno-pedagogiczne odbywają się w przedszkolach szkołach podstawowych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz innych placówkach oświatowych. Celem praktyki jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą opiekuńczo wychowawczą z dziećmi, zarządzaniem grupą i diagnozowaniem indywidualnych potrzeb uczniów oraz konfrontowanie nabywanej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. |
|
||
3007-L1A3PO |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia przybliżają problematykę wczesnej interwencji i opieki logopedycznej – od poczęcia aż po wiek wczesnoszkolny. |
|
||
3007-L1A3PJ-W2 | brak |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podczas zajęć studenci poznają istotne z punktu widzenia dydaktyki różnice między przyswajaniem języka pierwszego a uczeniem się języka obcego / drugiego / odziedziczonego. W czasie zajęć omawiane będą indywidualne cechy uczniów, czynniki wpływające na proces uczenia się, a także rola rodziców oraz nauczycieli polonijnych / cudzoziemskich. |
|
||
3007-L1A3WA | brak |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Rodzaje fal akustycznych. Zjawisko rezonansu akustycznego. Rezonatory Teoria wytwarzania dźwięków mowy |
|
||
3007-L1A3WK | brak |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy na temat pracy z osobami niemówiącymi, z poważnymi zaburzeniami komunikacji werbalnej i/lub językowej, zapoznanie słuchaczy z metodami komunikacji alternatywnej i wspomagającej. |
|
||
3007-L1A3WP | brak |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem nauczania jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zasadami percepcji słuchowej. |
|
||