Przedmioty dla studentów studiów I stopnia r.akad.2024/25 semestr letni (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział "Artes Liberales")
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2024L - Semestr letni 2024/25 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||
---|---|---|---|---|---|
2024L | |||||
3700-AL-ATKA-qTM |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot poświęcony jest różnorakim manifestacjom adaptacji tekstu kultury, z naciskiem na adaptacje docelowe w formie filmu, serialu, gry wideo, słuchowiska i komiksu. Podczas zajęć słuchaczki i słuchacze analizują strategie adaptacyjne, ujmując je jednocześnie w ramy najważniejszych teorii kulturowych, odsłaniając tym samym nowe konteksty oraz funkcje danego medium i zdobywając kompetencje wymagane do świadomej recepcji tekstu kulturowego. |
|
||
3700-AL-AnSD-qDP |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Teoretyczna refleksja o charakterze interdyscyplinarnym (nauki o zarządzaniu, socjologia, psychologia społeczna) na temat skutecznego działania z wykorzystaniem Festiwalu Sztuk Wyzwolonych jako egzemplifikacji i pola praktyki omawianych zagadnień. Konwersatorium (10 godzin) oraz laboratorium (5 godzin) W ramach laboratorium – konsultacje i działania podczas przygotowań do Festiwalu Sztuk Wyzwolonych |
|
||
3700-AL-ASW-qMF |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zaproponowanie metody analizy procesów i zjawisk, którą nazywamy „archeologią spojrzenia wertykalnego”. Polega ona na przyglądaniu się procesom i zjawiskom z góry, z lotu ptaka, z odpowiedniego dystansu za pośrednictwem technologii. Podejmowane w ramach zajęć tematy będą dotyczyły zarówno pierwszych prób obserwacji ziemi z powietrza, jak i współczesnych działań, których celem jest mapowanie terenu, nadzór na populacjami i prowadzenie wojny. Punktem wyjścia będą dla nas teksty teoretyczne oraz projekty badawczo-śledcze, prace artystyczne i materiały audiowizualne. |
|
||
3700-AL-AD-qTM |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This course introduces students to the fundamental elements of Art History by tracing the theme of darkness in technique and topic from Prehistory to 1945. |
|
||
3700-AL-CMN-qMF |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przeczytamy wspólnie teksty Kartezjusza, Pascala, Leibniza i Spinozy, by poznać kluczowe momenty i dylematy nowożytnego rozumu oraz zrozumieć, co znaczyło w myśli czasów baroku, że człowiek jest maszyną. Poszerzymy spektrum lektury o humanizm Montaigne’a oraz kilka tekstów dramatycznych, by człowieka-rozum-maszynę skonfrontować z problemem ciała oraz nieskończoności. Dokonując wspólnie tych interpretacji będziemy szukali powiązań z problemami, jakie generuje rozwój sieci neuronowych. Słowem, spróbujemy opisać cogito algorytmów. |
|
||
3700-AL-CSI-qTM |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Dostępność i rosnąca popularność narzędzi do zautomatyzowanego generowania tekstów i obrazów z wykorzystaniem narzędzi opartych na generatywnej sztucznej inteligencji (AI), przede wszystkim LLM takich jak np. ChatGPT, może prowadzić do nieuczciwych praktyk, zwłaszcza prezentowania tekstów wygenerowanych automatycznie jako prac własnego autorstwa. Zajęcia mają na celu praktyczne przygotowanie do wykorzystania dostępnych narzędzi generatywnych w sposób zgodny z dobrymi praktykami akademickimi i prawami autorskimi. |
|
||
3700-AL-DWS-qMF |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć będzie wspólna lektura drugiego tomu Kina Gillesa Deleuze’a. Nasze spotkania będą toczyły się wokół pojęcia obrazu-czasu, ontologii wirtualności i czasu „wywichniętego ze swych ram”. Enigmatyczne zagadnienia deleuzjańskiej filozofii kina będziemy zestawiać z wybranymi fragmentami twórczości Henriego Bergsona, a także odnosić je do współczesnej kinematografii (posługując się między innymi filmami Alfonso Cuaróna, Kantemira Bałagowa czy Lucrecii Martel). Zajęcia są kontynuacją prowadzonych w semestrze zimowym zajęć „Wiara w świat czyli Bergson, Deleuze i kino”, podczas których zajmowaliśmy się pierwszym tomem książki francuskiego filozofa. Do uczestnictwa w zajęciach nie jest jednak wymagane ukończenie poprzedniego kursu. |
|
||
3700-AL-DTKL-II-qTM |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
sceniczne realizacje jako świadectwa kondycji ludzkiej w danej epoce. Nie historia dramatu będzie więc jego głównym przedmiotem a próba ukazania na bazie rozwoju formy dramatycznej istotnych przemian związanych z oswajaniem przez człowieka i gatunek ludzki fenomenu życia i jego najistotniejszych aspektów (stosunku do ja, stosunku do my, do natury, do boga/bogów). Celem zajęć jest ukazanie dramatu jako źródła fascynujących badań i rozmyślań z gruntu interdyscyplinarnych i dla takiego wielodziedzinowego a nawet wieloobszarowego grona został przygotowany. Mile widziani filolodzy wszelkiej maści, zwłaszcza klasyczni, historycy, historycy sztuki, psycholodzy, socjolodzy, kulturoznawcy, religioznawcy, etnografowie, prawnicy, biolodzy, medycy, prawnicy, księża, aktorzy i reżyserzy, słowem wszyscy, którzy na serio traktują swoje poszukiwania odpowiedzi na najważniejsze i odwieczne pytania ludzkości. |
|
||
3700-AL-DNZ-qHT |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Na wybranych przykładach wybitnych utworów analizie poddany zostanie różny sposób konstruowania dziwności, niesamowitości, zagadki w prozie niemieckojęzycznej (w narracji, budowie postaci, świata przedstawionego, środki językowe). Zadamy więc znane pytanie, sformułowane przez Borisa Eichenbauma: Jak to jest zrobione? (tj. czy groza, lęk są wywołane przez wytworzenie atmosfery niesamowitości – zastosowanie niedomówień, czy też przez zderzenie symboliczności i codzienności, fantastyki i realności („New Weird” genre), a może zaprezentowanie zła ludzi „zwykłych” ? Sprawdzimy, czy te sposoby różnią się w XIX i XX wieku, dochodząc w naszej refleksji do ułożonej przez Petera Handke antologii z 1969 roku pod znamiennym tytułem: Unser gewoehnlicher Schreck (Nasz zwyczajny strach). Przy okazji analizy utworów literackich sprawdzimy przydatność postulatów teorii afektywnej. |
|
||
3700-AL-Ek-qDP |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii. Współczesne systemy gospodarcze. Transformacja gospodarcza w Polsce. Społeczno-ekonomiczne funkcje państwa. Gospodarka światowa a problemy globalizacji. Integracja gospodarcza we współczesnym świecie. |
|
||
3700-AL-FSJ-qDP |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This course explores the fundamental concepts, theories, and movements within feminism and social justice, aiming to deepen students’ understanding of the intersections of gender, race, class, sexuality, and ability in shaping individual and collective experiences. Through an examination of key texts, films, and case studies, students will gain insight into the historical and contemporary struggles for equality, representation, and rights across diverse communities. |
|
||
3700-AL-GAI-qTM |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest przedstawienie niektórych zmian zachodzących w dydaktyce akademickiej w kontekście tzw. rewolucji genAI, związanej z dynamicznym rozwojem aplikacji opartych na generatywnej sztucznej inteligencji. Rozwój ten otwiera nowe możliwości wspierania procesu edukacyjnego, ale jednocześnie stawia wyzwania, które wymagają nowego podejścia do nauczania i prowadzenia badań. Uczestnicy zajęć zapoznają się z podstawowymi zastosowaniami genAI w edukacji oraz będą mieli okazję praktycznie przetestować wybrane narzędzia. |
|
||
3700-AL-GRLSA-qHT |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ten interdyscyplinarny kurs poświęcony zostanie fenomenowi romantycznego gotyku. W trakcie zajęć przeanalizujemy znane dzieła literatury gotyckiej (w całości i we fragmentach), dzieła sztuki inspirowane gotycką estetyką, skupimy się także na tendencjach neogotyckich w architekturze XIX wieku. W centrum zainteresowania znajdzie się zarówno romantyzm europejski, jak i polski. Studenci zapoznają się z historycznymi korzeniami gotyku, motywami literackimi (zamki, zjawy, szaleństwo), symboliką gotyckich tematów wyobraźni. Skoncentrujemy się na tematach takich, jak: ruiny, natura, przestrzeń grozy i jej funkcje, samotność, itd. Szczególną uwagę poświęcimy dialogowi między literaturą a sztuką. |
|
||
3700-AL-HG-qKR |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Głównym przedmiotem kursu będą gwiazdozbiory w tradycji europejskiej, które stanowią podstawę współczesnego sposobu uporządkowania nieboskłonu. Źródła ich dotyczące będą pochodzić z różnych epok, od starożytności do współczesności. Prześledzenie zmieniających się przez wieki nawiązań do konstelacji pozwoli studentom zrozumieć rolę gwiazdozbiorów w kulturze, której częścią jest zarówno sztuka, jak i nauka, a także uchwycić przemiany myślenia o kosmosie i miejscu, jakie zajmują w nim człowiek i absolut. Cele zajęć to (1) zrozumienie mechanizmów porządkowania przez człowieka sfery niebieskiej; (2) uchwycenie przemian myślenia o gwiazdozbiorach od starożytności do dziś; (3) zdobycie warsztatu interpretacji różnych tekstów kultury związanych z gwiazdozbiorami: literackich, wizualnych, muzycznych, przyrodoznawczych. |
|
||
3700-AL-IHK-II-qTM |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia są kontynuacją zajęć Inna historia kina, oferowanych w semestrze zimowym, choć obecność na części pierwszej nie jest obowiązkowa ze względu na problemowy charakter kursu. Podczas zajęć studenci poznają te rozdziały historii kinematografii, które – mimo ogromnego znaczenia dla rozwoju medium – rzadko pojawiają się w popularnych podręcznikach oraz programach nauczania. Ta część zajęć również obejmuje kinematografie marginalizowane, tym razem jednak nacisk położony jest między innymi na dokonania twórców indygenistycznych z obu Ameryk, peryferyjne warianty popularnych zjawisk (np. argentyńska nowa fala), fenomeny transnarodowe (kino de- i postkolonialne), osiągnięcia rzadziej omawianych przemysłów i społeczności (np. kino Afryki subsaharyjskiej). |
|
||
3700-AL-JBKP-qKR |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs ten oferuje analizę kultury popularnej z różnych perspektyw socjologicznych, badając jej rolę, formy i wpływ na nasze codzienne życie, pomagając zrozumieć jej znaczenie i wpływ. Przedmiot wprowadza szeroki zakres teoretycznych narzędzi do badania kultury popularnej, które posłużą do spojrzenia na nią jako miejsce walki politycznej i społecznej, badając jej przecięcie z mediami masowymi oraz kontekstami politycznymi i historycznymi. Analizie poddane są różnorodne formy wyrazu i produkty kultury popularnej – od telewizji i filmu, przez reklamę, media społecznościowe, muzykę, aż po technologię i modę. |
|
||
3700-AL-JKEK-qF |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs obejmuje naukę języka kaszubskiego od podstaw. Celem przedmiotu jest poznanie języka w mowie i w piśmie na poziomie podstawowym, toteż kurs jest skierowany do wszystkich chętnych, niezależnie od studiowanego kierunku. Przedmiot daje unikalną możliwość nauki najbardziej wysuniętego na północ języka zachodniosłowiańskiego, jedynego żywego spadkobiercy kontinuum połabsko-kaszubskiego, jak też poznania podstawowych zagadnień dotyczących kultury i literatury kaszubskiej. |
|
||
3700-AL-KEF-qHT |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia poświęcone będą omówieniu wybranych elementów i zjawisk wokół odmiany fantastyki zwanej fantasy, głównie w ujęciu literackim. Fenomen fantasy polega między innymi na tym, że z odmiany literatury zbudowanej na baśniach i sagach powstał gatunek (?), który oznacza się niebywałą żywotnością (w grudniu 2024 r. wychodzi kolejna książka z wiedźmińskiego cyklu!), a co więcej - uparcie nie wychodzi z popkulturowej mody. Repozytoria fantasy stanowią częsty światów ekranowych i cyfrowych. Dla kolejnych pokoleń okazują się zaś wspólnym językiem, służącym nie tylko wszelkim eskapizmom, ale i - idąc za K.M. Majem - ułatwiającym zamieszkiwanie w wyobrażonych uniwersach. Zajęcia powstają w ramach dydaktycznej działalności Komisji "Światy Wyobrażone". |
|
||
3700-AL-KNT-qMF |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia dotyczą ostatniego aktywnego okresu Friedricha Nietzschego, który przypada na miesiące od kwietnia 1888 roku do pierwszych dni stycznia 1889, kiedy filozof przebywał w stolicy Piemontu, Turynie. Okres ten był brzemienny w zwiastuny tytułowej „katastrofy”, czyli popadnięcia filozofa w obłęd. Prześledzenie tego czasu wymaga pochylenia się nad zagadnieniami, nad którymi pracował wówczas Nietzsche. Zostaną one wyłonione z lektury pism (z naciskiem na jego ostateczny obrachunek z Richardem Wagnerem), które filozof przygotował w Turynie oraz z korespondencji z Georgiem Brandesem i Augustem Strindbergiem. Ukażemy postępującą chorobę Nietzschego na tle schyłku XIX wieku w Zachodniej Europie, która to, swoją drogą, również „chorowała”: na antysemityzm, militaryzm, nacjonalizm i nihilizm. |
|
||
3700-AL-KPKS-qTM |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia będą miały na celu wprowadzenie i omówienie kluczowych pojęć stosowanych w krytycznych studiach nad dziedzictwem, nowej dyscyplinie lokującej się na przecięciu antropologii, archeologii, historii, historii sztuki, humanistyki środowiskowej, konserwatorstwa, muzealnictwa i turystyki. Jej rozwój wynika ze wzrostu zainteresowania dziedzictwem kulturowym i naturalnym w ciągu ostatnich 20 lat. Prężnie rozwijający się kierunek z dużymi sukcesami aplikuje perspektywy nowej humanistyki i awangardowe podejścia, angażując w studia ujęcia posthumanistyczne i nowomaterialistyczne. Wreszcie czerpie z fermentu zwrotu ku rzeczom, zwrotu ontologicznego i postsekularnego, oferując nowe i oryginalne pojęcia, z którymi zapoznamy się na zajęciach. Podczas zajęć gruntownie przedyskutujemy koncepcje: redefinicji dziedzictwa, usankcjonowanego dyskursu dziedzictwa, negatywnego dziedzictwa, trudnego dziedzictwa, dziedzictwa postsekularnego, dziedzictwa ruderalnego czy kulturowej rezyliencji. |
|
||
3700-AL-KPWZ-qKR |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest pozyskanie umiejętności analityczno-interpretacyjnych w prace z tekstami kultur i cywilizacji Wschodu i Zachodu, oraz translacji nabytej wiedzy w komunikacji i dialogu międzycywilizacyjnych. Dekonstrukcja zaś jest podstawowym narzędziem do zrozumienia własnych schematów myślenia w komunikacji międzycywilizacyjnej. Sprawia, że aktorzy wychodzą poza znany dotąd krąg znaczeń i kierują się ku poznaniu nowego kontekstu znaczeń. Spostrzeżenie kontekstu kulturowego może pomóc w lepszym zrozumieniu tekstów artystycznych, literackich lub wydarzeń politycznych. Jest to droga umożliwiająca dialog z Obcym, a także otwierałaby możliwości do tworzenia bardziej innowacyjnych i interaktywnych programów dla wszystkich studentów na UW. |
|
||
3700-AL-KZM-qKR |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem Konwersatorium jest pokazanie jak na przestrzeni wieku XX zmieniał się sposób mówienia o religii w literaturze popularnej, zwłaszcza fantastycznej. Od brytyjskich prekursorów gatunku fantasy (C.S. Lewis, J.R.R. Tolkien) po amerykańskich twórców quasi-religijnej fantastyki końca XX wieku (Philip K. Dick, Neil Gaiman) i przesiąknięte pop-metafizyką filmy z ostatnich lat ubiegłego millennium – kultura popularna odzwierciedla metafizyczne lęki i tęsknoty. |
|
||
3700-AL-LFEC-qHT |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest przedstawienie spektrum nowoczesnych i ponowoczesnych koncepcji czytelnika i czytania, związanych ze zwrotem w kierunku odbiorcy w badaniach literackich. Przyjrzymy się definicjom czytelnika i opisom procesu lektury zaproponowanym przez filozofów i krytyków reprezentujących różne kierunki myśli literaturoznawczej XX w. (takie jak fenomenologia, hermeneutyka, strukturalizm, semiotyka, dekonstrukcjonizm, psychoanaliza, neopragmatyzm), wychodząc również poza rozważania teoretycznoliterackie w kierunku historii czytelnictwa i socjologii literatury. |
|
||
3700-AL-LPPWM-qMF |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Koncentrując się na lekturze wybranych opowiadań i form dramatycznych Arthura Schnitzlera, których bohaterowie demonstrują fascynację autora światem skomplikowanej ludzkiej psychiki i jej stłumionymi obszarami, sięgniemy – porównawczo, gdzie to będzie możliwe – do fragmentów studiów psychoanalitycznych Freuda (ewentualnie jego uczniów) z czasu życia pisarza (do 1931 r.) |
|
||
3700-AL-LDPAS-qZS |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot dyskusji stanowić będą przykłady publikowanej w XXI w. polskiej i obcej twórczości dla młodych osób czytających, które ukazują zjawiska znaczące z perspektywy animal studies. Osoby tworzące literaturą dziecięcą od jej zarania wykorzystują zwierzęta jako nośniki znaczeń symbolicznych lub mało ważny element świata przedstawionego, jednak w ostatnich dekadach zauważyć można zwrot ku zwierzętom i podejmowanie tematów związanych z ich dobrostanem, etycznym traktowaniem czy wymieraniem gatunków. Prowadzone dyskusje poświęcone będą rozwiązaniom artystycznym w warstwie werbalnej i wizualnej, a analiza wybranych publikacji pozwoli na ukazanie współczesnej książki dla dzieci jako nośnika treści ważnych z perspektywy animal studies. Ponadto, osoby studiujące zaprezentują wyniki własnych badań w formie przygotowywanych w tandemach referatów. |
|
||
3700-AL-LE-qDP |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ekonomia i finanse uchodzą często za nudy. Tymczasem całe życie stawiamy czoła problemom ekonomicznym i finansowym – zabiegamy o dochody i nieustannie dokonujemy wyborów – konsumować, oszczędzać czy inwestować? W ekonomii znajdujemy wszystkie nasze żywotne interesy jako jednostki i całe skomplikowane społeczeństwo. W poszukiwaniu sensu stawiamy pytania: Czy nieustanny wzrost to naprawdę konieczność? Skąd wzięły się pieniądze i dlaczego rządzą światem? Czy efektywność i pogoń za zyskiem wyklucza sprawiedliwość? Czy ratowanie banków, które spowodowały kryzys jest sprawiedliwe? Itd. itd. Żeby zrozumieć świat ekonomii i finansów, spojrzymy z perspektywy makro i mikro i przechodząc przez kolejne kręgi wtajemniczenia, obejrzymy go oczami humanisty. |
|
||
3700-AL-MPHH-qHT |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Hesse był nie tylko autorem znanych powieści, ale również mistrzem małej prozy. Pozostawił wiele opowiadań, których narrator zdolny jest zarówno do celnej, zdystansowanej i ironicznej analizy współczesnych realiów kulturowo-politycznych, jak i do zachwytu, widocznego w podróżniczych opisach wrażeń z Indii, Włoch czy Szwajcarii (Księga obrazów). Wnikliwa lektura tekstu literackiego będzie punktem wyjścia do dyskusji o aktualności obserwacji/diagnoz Hessego oraz ich przydatności we współczesnych nurtach myślenia o kulturze Europy i Azji. |
|
||
3700-AL-MAS-qMF |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Stosunkowo niewielka popularność treningu sztuk walki kontrastuje w interesujący sposób z ich silną obecnością w globalnej popkulturze oraz oddziaływaniem społecznym, zarówno w zachodnim, jak i wschodnim kręgu kulturowym. Konwersatorium skupi się na przeglądzie procesów, w których sztuki walki pełnią istotną rolę, takich jak (de)kolonizacja, budowanie tożsamości grupowych, globalizacja lub legitymizacja władzy. Omówiona zostanie także specyfika badań nad sztukami walki, ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia praktyki sztuk walki w procesie badawczym. Podstawą zajęć będzie wspólna lektura tekstów naukowych na wyżej wymienione tematy oraz dyskusja, uzupełniona przez wprowadzenia teoretyczne do poszczególnych działów tematycznych. |
|
||
3700-AL-MJW-qKR |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest zapoznanie uczestników/czek z działalnością Towarzystwa Jezusowego w państwie polsko litewskim w okresie od 1565 r. do poł XVII w. Podczas kolejnych spotkań omawiać będziemy źródła z epoki i, w odniesieniu do kontekstu kulturowo-religijnego Pierwszej Rzeczypospolitej, rozważać poszczególne sfery aktywności jezuitów w aspektach: programowej refleksji nad celami i metodami; praktycznej realizacji; wreszcie – pozytywnych i negatywnych ocen formułowanych w epoce (zob. Zakres tematów w częśći B). Wychodząc od rozpoznania Grodzickiego, poszukiwać będziemy odpowiedzi na pytania, w jaki sposób jezuici łączyli mądrość i prostotę, czy ich propozycje były wiarygodne dla chrześcijan, wreszcie: jaką rolę jezuici odegrali odegrali w formowaniu nowożytnej kultury polskiej. |
|
||
3700-AL-MWT-qKR |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs poświęcony jest najważniejszemu tygodniowi w chrześcijańskim roku liturgicznym. Wielki Tydzień to ,,Święty czas”. Według nauki chrześcijańskiej Kościół został założony przez Chrystusa żyjącego i działającego na ziemi w konkretnym czasie. Rok kościelny to czas obchodzony w Kościele w postaci świąt, których centralnym punktem jest Wielki Tydzień. Jego kulminacją jest misterium śmierci i zmartwychwstania Chrystusa. Najświętszy dla chrześcijan tydzień rozpoczyna się Wjazdem Chrystusa do Jerozolimy (na Wschodzie Sobotą wskrzeszenia Łazarza) i poprzedza go czas zwany Wielkim Postem - w tradycji protestanckiej często nazywany Czasem Pasyjnym. Święta Wielkiej Nocy chrześcijanie świętują pięćdziesiąt dni do Święta Zesłania Ducha Świętego. Na zajęciach studenci poznają elementy liturgii i tradycje Wielkiego Tygodnia chrześcijańskiego Wschodu i Zachodu (prawosławnej, (rzymskokatolickiej, anglikańskiej oraz ewangelickiej). |
|
||