Sztuka pisania - wszystkie przedmioty (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Polonistyki)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2024Z - Semestr zimowy 2024/25 2024L - Semestr letni 2024/25 2024 - Rok akademicki 2024/25 2025Z - Semestr zimowy 2025/26 2025L - Semestr letni 2025/26 2025 - Rok akademicki 2025/26 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024Z | 2024L | 2024 | 2025Z | 2025L | 2025 | |||||
3007-S1B1S-DO | brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) Sztuka pisania - wszystkie przedmioty
- (od 2025-10-01) Sztuka pisania - stacjonarne 2. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 1 r.
- (od 2025-10-01) Sztuka pisania - stacjonarne 2. stopnia - seminaria magisterskie - 1 r.
Skrócony opis
Seminarium magisterskie poświęcone jest praktycznej i teoretycznej refleksji nad fenomenem praktyk literackich i koncepcji pisarskich z różnych literatur i języków. Celem seminarium (zwłaszcza na I roku) jest zapoznanie z wybranymi dziełami literackimi, a także koncepcjami i sposobami diagnozowania pisarstwa oraz pisania jako zadania. Uczestnik zajęć poznaje koncepcje, mechanizmy, techniki, praktyki, sposoby uprawiania literatury oraz strategii pisarskich, a także poddawania ich znaczenia metakrytycznej refleksji. Seminarium magisterskie przygotowuje studentów do pisania prac dyplomowych. Daje podstawy do rozwijania zainteresowań naukowych uczestników (oraz testowania własnych prób literackich, a także ich autodiagnozy naukowej) oraz podjęcia przez nich samodzielnej pracy badawczej. Tematy prac magisterskich mogą w różny sposób (ściślejszy, luźniejszy lub tylko kontekstowy) wiązać się z główną tematyką seminarium. |
|
||
3007-S1A3AI |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest wykorzystanie w praktyce i krytyczne rozwijanie umiejętności analizy i interpretacji tekstów kultury zarówno literackich, jaki i (audio)wizualnych. Zajęcia mają charakter warsztatowy i angażują osoby studiujące w wypracowywanie narzędzi analitycznych oraz proces intermedialnej i transmedialnej interpretacji wybranych tekstów kultury. |
|
||
3007-S1B2K-01 |
Autor i odbiorca literatury (od 2025-10-01)
|
brak | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) Sztuka pisania - wszystkie przedmioty
- (od 2025-10-01) Sztuka pisania - stacjonarne 2. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 2 r.
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|
3007-S1A3EK | brak |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ćwiczenia składają się z dwóch komponentów: prezentacji zagadnień teoretycznych z zakresu tekstologii i edytorstwa oraz i analizy przykładów ich praktycznej realizacji. |
|
||
3007-S1A1FK | brak |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają na celu zaznajomienie z wybranymi filozoficznymi sposobami myślenia o kulturze. Skupimy się na prezentacji filozoficznych ujęć kultury, które szczególny nacisk kładą na zagadnienie sztuki, przede wszystkim literatury, a także innych rodzajów twórczości i rozmaitych mediów. W tym kontekście zostaną omówione wybrane teksty filozoficzne, reprezentatywne dla najważniejszych nurtów filozofii współczesnej: fenomenologii, hermeneutyki, egzystencjalizmu, semiologii, strukturalizmu, poststrukturalizmu, teorii krytycznej, dekonstrukcji. |
|
||
3007-S1B1FP |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia dotyczą doskonalenia sztuki wystąpień i prezentowania, szczególnie w odniesieniu do tekstów literackich (własnych lub cudzych). Nacisk kładziemy na przećwiczenie różnych form i gatunków wystąpień publicznych, na skuteczną performatykę, a także na rozwój kompetencji w zakresie emisji i higieny głosu. |
|
||
3007-S1A3GI | brak |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Na zajęciach przyjrzymy się wybranym gatunkom medialnym, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk nowych, nietypowych lub intensywnie ewoluujących. Obserwacja będzie połączona z refleksją nad językiem nowych mediów i jego rolą w kreowaniu rzeczywistości. |
|
||
3007-S1A3GL |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Osoby uczestniczące w zajęciach zapoznają się z zagadnieniami związanymi z literaturą popularną / masową: źródłami, przemianami topiki i form gatunkowych, istotnymi zjawiskami współczesnymi. Kolejne spotkania poświęcone są gatunkom i konwencjom literackim – w odniesieniu do klasyki literatury popularnej i tekstów najnowszych, polskich i obcych, przeznaczonych dla odbiorcy dorosłego i dziecięcego. Podejmowane zagadnienia będą rozpatrywane m.in. w aspektach: historycznoliterackim, genologicznym, socjologiczno-rynkowym. Ćwiczenia umożliwiają także dyskusję nad innymi niż stricte literackie tekstami kultury popularnej, traktowanymi jako znaczący kontekst, takimi jak seriale, filmy, komiksy itd. Po kolejnych blokach zajęciowych przewidziane są warsztaty pisarskie, podczas których omawiane będą teksty pisane przez osoby uczestniczące w zajęciach, mające realizować założenia określonych odmian gatunkowych literatury popularnej / masowej. |
|
||
3007-S1A1K-03 | brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest prezentacja kategorii geniuszu i szaleństwa (często w ich wzajemnym splocie) pojawiających się na gruncie sztuki. W grę wchodzą przy tym zarówno koncepcje estetyczne, jak i tematyka oraz konteksty biograficzne. Przedmiotem zainteresowania staną się różne sztuki, a także historycznie zmienny, zróżnicowany w różnych kulturach, konstrukt geniuszu i szaleństwa. Punktem dojścia wywodu staną się współczesne dekonstrukcje obu tych kategorii, mające na celu demokratyzację sztuki. |
|
||
3007-S1A3GK | brak |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zwrócenie uwagi słuchaczy - przyjmujących perspektywę odbiorców tekstu - na wagę rozwiązań graficznych, współwystępujących z tym tekstem. |
|
||
3007-S1B2GK |
Gry z konwencjami dyskursywnymi (od 2025-10-01)
|
brak | brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) Sztuka pisania - wszystkie przedmioty
- (od 2025-10-01) Sztuka pisania - stacjonarne 2. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 2 r.
Skrócony opis
Warsztaty poświęcone są zagadnieniu hybrydyczności tekstów literackich, wykorzystujących twórczo elementy heterogenicznych – na pozór przynajmniej – dyskursów. Osoby uczestniczące w warsztatach, zapoznając się z hybrydycznymi tekstami literackimi nabędą wiedzą dotyczącą praktycznego wykorzystywania elementów innych dyskursów w swojej pracy twórczej. |
|
|
3007-S1B1GK | brak | brak |
![]() |
brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest prezentacja konwencji gatunkowych charakterystycznych dla literatury wysokoartystycznej XIX, XX i XXI wieku oraz konwencji gatunkowych charakterystycznych dla literatury popularnej, a także przekształceń tych konwencji w czasie. W trakcie zajęć osoby studiujące podejmują próbę wykorzystania we własnych tekstach pisanych omawianych konwencji gatunkowych (i ich komponentów), a przede wszystkim ich twórczego i eksperymentalnego zastosowania. |
|
||
3007-S1A1K-06 | brak | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) Sztuka pisania - wszystkie przedmioty
- (od 2025-10-01) Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 1 r.
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
3007-S1A2KP |
Kanon literatury polskiej - dzieje konwencji artystycznych (od 2025-10-01)
|
brak | brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) Sztuka pisania - wszystkie przedmioty
- (od 2025-10-01) Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 2 r.
Skrócony opis
Celem wykładu jest zapoznanie studenta z kanonicznymi dziełami literatury polskiej – począwszy od jej narodzin po czasy współczesne. Uczestnik zajęć poznaje podstawowe tematy, motywy i strategie artystyczne w literaturze polskiej. Przedmiot ma za zadanie wskazanie dominant estetyczno-artystycznych w polskiej tradycji literackiej, a także określenie różnorodnych form oddziaływania kanonu na współczesną tożsamość, wrażliwość estetyczną Polaków, wskazanie jego znaczenia w rodzimej historii sztuki, a w konsekwencji zapoznanie studenta z konwencjami artystycznymi i ich ewolucją w czasie. |
|
|
3007-S1A1KX | brak |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu i ćwiczeń jest zapoznanie studenta z tekstami kanonicznymi w dwudziestowiecznej literaturze Zachodu. |
|
||
3007-S1A2KS-1 |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Student poznaje zasady łamania komputerowego w programach ze środowiska Adobe InDesign. |
|
||
3007-S1A2KS-2 | brak |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Student poznaje zasady łamania komputerowego w programach ze środowiska Adobe InDesign. |
|
||
3007-S1A3KK |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia poświęcone są intermedialności - jej sposobom przejawiania się w kulturze, oddziaływaniu na dyskursy kultury, formę i funkcje tekstów modelowanych medialnie. |
|
||
3007-S1A1KL1 |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają charakter praktyczny. Ich celem jest opanowanie przez uczestników podstaw warsztatu niezbędnego do pracy w krytyce literackiej oraz przygotowanie własnego tekstu krytycznoliterackiego (recenzji, eseju, polemiki), odnoszącego się do utworu prozatorskiego lub poetyckiego, gdzie horyzont aktualności wyznacza literatura ukazująca się w ciągu ostatniego roku. Punktem wyjścia do powstania prac będzie przegląd najważniejszych polskich dyskusji krytycznoliterackich ostatniego czasu. |
|
||
3007-S1A1KL2 | brak |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają charakter praktyczny. Ich celem jest opanowanie przez uczestników podstaw warsztatu niezbędnego do pracy w krytyce literackiej oraz przygotowanie własnych tekstów krytycznoliterackich, odnoszących się do utworu prozatorskiego lub poetyckiego opublikowane w ciągu ostatnich dwóch lat. |
|
||
3007-S1B2KL |
Krytyka literacka i artystyczna (od 2025-10-01)
|
brak | brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) Sztuka pisania - wszystkie przedmioty
- (od 2025-10-01) Sztuka pisania - stacjonarne 2. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 2 r.
Skrócony opis
Celem zajęć jest teoretyczne, a przede wszystkim praktyczne zapoznanie studentów z zasadami konstruowania i najważniejszymi gatunkami tekstów krytycznych (np. recenzja, szkic krytyczny czy pamflet, których przedmiotem mogą być zarówno utwory literackie, jak i dzieła filmowe, plastyczne czy teksty elektroniczne). W ujęciu porównawczym dyskutowane będą też różnice pomiędzy tekstami sytuowanymi w obrębie krytyki artystycznej. W centrum uwagi pojawią się takie kwestie jak: problemy kryteriów wartościowania i kompetencji krytyka, cele i funkcje różnych odmian wypowiedzi krytycznej, zagadnienia konstuowania wypowiedzi o charakterze metakrytycznym oraz problem trudności związanych z recenzowaniem dzieł sytuujących się na pograniczu obiegów artystycznych. Zajęcia uczyć będą nie tylko sztuki kompozycji, lecz także analizy stylów argumentacji, które mają wpływ na zaprojektowane w tekście modele jego odbioru. |
|
|
3007-S1A1KJ |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot służy zapoznaniu studentów z podstawami teoretycznymi językoznawstwa normatywnego oraz kształtowaniu umiejętności poprawnego posługiwania się językiem. Uczestnicy zajęć zapoznają się z najważniejszymi tendencjami współczesnej polszczyzny, a także zostaną wyposażeni w narzędzia, które pozwolą zauważać zmiany w języku oraz samodzielnie dokonywać ich ocen. |
|
||
3007-S1A3KH |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot ma na celu zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami ewolucji mediów w kontekście kulturowym, jej uwarunkowań społecznych i cywilizacyjnych. Przekazywana wiedza i umiejętności posłużą do kształtowania świadomej refleksji nad treścią przekazów medialnych, umiejętności ich selekcji i znajomości mechanizmów poznawczych niezbędnych do świadomego funkcjonowania w mediasferze. |
|
||
3007-S1A2K-03 |
Kulturowa historia muzyki rozrywkowej (od 2025-10-01)
|
brak | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) Sztuka pisania - wszystkie przedmioty
- (od 2025-10-01) Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 2 r.
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|
3007-S1B1K-01 | brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot i jest poświęcony najważniejszym konwencjom literatury dziecięcej i młodzieżowej. Ze względu na konwersatoryjny charakter zajęć lista lektur i szczegółowy zakres tematyczny zostaną ustalone w porozumieniu z uczestnikami. Planowane jest zarówno wspólne czytanie i interpretowanie tekstów dla dzieci, jak i tworzenie utworów dla odbiorcy niedorosłego. |
|
||
3007-S1B1K-04 |
Literatura dla dzieci i młodzieży (od 2025-10-01)
|
brak | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) Sztuka pisania - wszystkie przedmioty
- (od 2025-10-01) Sztuka pisania - stacjonarne 2. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 1 r.
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|
3007-S1B2K-02 |
Literatura i muzyka. Inspiracje (od 2025-10-01)
|
brak | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) Sztuka pisania - wszystkie przedmioty
- (od 2025-10-01) Sztuka pisania - stacjonarne 2. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 2 r.
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|
3007-S1B1K-02 | brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia dotyczą intermedialności w perspektywie literackiej - reflektowane będą w szczególności sposoby realizowania się tej kategorii w dyskursach literackich, w formach i sposobach funkcjonowania tekstów literackich. |
|
||
3007-S1A2K-01 |
Literatura kryzysu (od 2025-10-01)
|
brak | brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) Sztuka pisania - wszystkie przedmioty
- (od 2025-10-01) Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 2 r.
Skrócony opis
„Przeszłość zbankrutowana. Teraźniejszość jak noc. Przyszłość niedająca się odgadnąć” – słowa Witolda Gombrowicza o sytuacji, w jakiej znalazł się w Argentynie, brzmią dzisiaj, w 2025 roku, jak wypowiadane przez nas samych. Na naszych oczach porządek geopolityczny ustanowiony po końcu „zimnej wojny” przestaje istnieć. To sytuacja kryzysu. Ten zaś, zgodnie z poręczną definicją Antonia Gramsciego, polega na tym, że „stare umiera, a nowe nie może się narodzić”. W tej potwornej sytuacji powszechnej niestabilności, która cechuje każdy „czas przejściowy”, z pomocą mogłaby nam może przyjść literatura. Wystawmy się zatem wspólnie na ryzyko lektury książek słanych do nas jako raporty z samego środka kryzysu, by dać sobie szansę na wymknięcie się spod jego niszczycielskiej siły. |
|
|
3007-S1B1LM | brak | brak |
![]() |
brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W I semestrze tematyka zajęć skupia się wokół centralnych kategorii podmiotowości i kryzysu. Głównym przedmiotem zainteresowania będzie odpowiedź na pytanie, jakim zmianom podlega widzenie podmiotu w kulturze ponowoczesnej i jak literatura reaguje dziś na przeróżne kryzysy. W polu widzenia będą przemiany refleksji o ciele w kulturze, o kobiecości i formach męskości, a także kwestie związane z transseksualnością i niebinarnościa. W II semestrze oś problemowa dotyczyć będzie kategorii tradycji i pamięci (kategoria traumy, literatura postpamięci, dylematy pamięci zbiorowej, pytanie o tożsamość w kontekście tradycji i pamięci). Jak kategorie te wpływają na poszukiwania języka artystycznego? Jak określają wybory gatunków (takich np. jak retrotopia, wspomnienia, stylizacje historyczne, historie alternatywne)? Jak oddziałują na kształtowanie postaci literackich i narratorów? Tematyka ta zostanie podjęta również na skorelowanych z wykładem ćwiczeniach. |
|
||