Dydaktyka WOS w szkole ponadpodstawowej (Specjalizacja nauczycielska) [2900-M-SN-DWOS(24)]
Semestr letni 2024/25
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Dydaktyka WOS w szkole ponadpodstawowej (Specjalizacja nauczycielska) [2900-M-SN-DWOS(24)] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/25 [2024L]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 14 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Łukasz Linowski | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
- Bieniek M., Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia, Olsztyn 2007. - Buehl D., Strategie aktywnego nauczania, czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się, Kraków 2004 - Chorąży E., Konieczka-Śliwińska D. , Roszak S., Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008. - Dydaktyka historii. Nowe perspektywy, red. Śliwińska-Konieczka D., Warszawa 2023. - Korzeniowski J., Machałek M., Edukacja obywatelska w szkole, teoria i praktyka, Warszawa 2011 - Marzano R., Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012 - MaternickiJ., Majorek Cz., Suchoński A., Dydaktyka historii, Warszawa 1993 - Petty G., Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców., Sopot 2010 - Sawiński J.P., Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku. Pytania, refleksje, dobre rady. Poradnik dla nauczyciela, Warszawa 2014 - Szulc A., Nowa szkoła: zmianę warto zacząć przy tablicy, Rybna 2019 - Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów, pod red. J. Maternickiego, Warszawa 2004 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia 1: Zajęcia wprowadzające • Omówienie sylabusa, • Czym jest edukacja obywatelska? jakie ma punkty wspólne z edukacją patriotyczną, a jakie rozbieżności? Czy realizujemy ją tylko na lekcjach edukacji obywatelskiej/wiedzy o społeczeństwie? • Dzielenie się studentów swoimi doświadczeniami uczniowskimi z zajęć wiedzy o społeczeństwie - czy rozwijały kompetencje obywatelskie lub patriotyczne? Zajęcia 2: Treści nauczania • Analiza projektu podstawy programowej przedmiotu edukacja obywatelska • Specyfika nowego zapisu podstawy programowej, na rozwój jakich umiejętności kładzie się nacisk w podstawie programowej? • Jakie wyzwania stoją przed nauczycielem edukacji obywatelskiej? Zadanie do wykonania przed zajęciami: Proszę zapoznać się z roboczym projektem programu przedmiotu edukacja obywatelska https://ibe.edu.pl/images/publikacje/Projekt-pp-edukacja-obywatelska-liceum-i-technikum-4-9-2024.pdf , a następnie na jego podstawie zwrócić uwagę na główne zagadnienia, jakie należy realizować z uczniami oraz zastanowić się nad tematami, których realizacja może przysporzyć trudności. Zajęcia 3-4: Metody pracy na lekcjach edukacji obywatelskiej: projekt • Jakie są korzyści i zagrożenia metody projektu? Jakie wyzwania stoją przed nauczycielem? • Jak zaplanować cykl lekcji, na których wykorzystana zostanie metoda projektu? • W jaki sposób dokonywać oceny projektów pierwsze zajęcia: rozmowa o metodzie, szanse, zagrożenia, Zadanie do wykonania przed zajęciami: Proszę przeczytać artykuł K. Czeczott-Łukasik, Krokiem za krok przez projekt. Praktyczne wskazówki i przykłady projektów regionalnych, Warszawa 2019. (dostępny online), a następnie na jego podstawie zastanowić się dlaczego warto pracować z uczniami metodą projektu oraz jakie są największe wyzwania stojące przed nauczycielem chcącym realizować zajęcia tą metodą. Zadanie zaliczeniowe nr I: Pracując w parach lub zespołach 3-osobowych proszę przygotować plan pracy metodą projektu grupowego. Kryteria sukcesu pracy: • Praca zawiera cel pracy metodą projektu, sformułowany temat projektu, kryteria sukcesu prac projektowych, harmonogram działań podejmowanych przez uczniów w ramach pracy tą metodą, formę zaprezentowania efektów pracy uczniów, kryteria oceny pracy uczniów. • Cel projektu realizuje tematykę oraz umiejętności wymagane przez projekt podstawy programowej przedmiotu edukacja obywatelska. Zajęcia 5: Metody pracy na lekcjach edukacji obywatelskiej: myślenie heksagonalne • Jakie wady i zalety ma metoda myślenia heksagonalnego? • Jakie są warunki powodzenia metody? • Podczas jakich tematów edukacji obywatelskiej można wykorzystać hexy? Zajęcia 6-7: Metody pracy na lekcjach edukacji obywatelskiej: myśląca klasa • Jak wygląda praca metodą myślącej klasy? • W jaki sposób przygotować pomysł na zajęcia z wykorzystaniem metody myślącej klasy? • Jakie są wady i zalety tej metody? Zajęcia 8: Metody pracy na lekcjach edukacji obywatelskiej: world cafe (kawiarenka) i technika 6-3-5 Zajęcia 9-10: Metody pracy na lekcjach edukacji obywatelskiej: metody argumentowania i debatowania • Jak stworzyć rozbudowany, logiczny argument? • Jak uczyć uczniów sztuki argumentowania? • Jakie są formaty debat oraz wady i zalety każdego z nich? • Jak przygotować się do pracy metodą debaty (nie tylko oksfordzkiej) na lekcji oraz w jaki sposób przygotować do tego uczniów? • Podczas jakich tematów warto rozwijać wśród uczniów sztukę argumentowania i debatowania? Zajęcia 11-12: Tworzenie pomysłów na lekcje edukacji obywatelskiej • Powtórzenie wiadomości o taksonomii, celach lekcji i zasadach ich monitorowania • Powtórzenie wiadomości o zasadach konstruowania scenariusza lekcji • Grupowe opracowywanie pomysłów na zadany temat Zadanie zaliczeniowe II: Działając samodzielnie lub w parach proszę przygotować scenariusz lekcji na wskazany przez prowadzącego temat Kryteria sukcesu pracy: • Cele lekcji są zgodne z wymogami projektu podstawy programowej dla przedmiotu edukacja obywatelska oraz zapisane w sposób jasny, konkretny, oraz osiągalny. • Scenariusz lekcji jest zapisany przejrzyście, według ustalonego na zajęciach wzoru (plik na dysku) z uwzględnieniem czasu potrzebnego na realizację poszczególnych etapów lekcji odpowiednio rozplanowanego w minutach. • W scenariuszu zaproponowano różnorodne środki dydaktyczne adekwatne do treści lekcji i poziomu uczniów. • Scenariusz wykorzystuje jedną z metod przedstawionych w ramach zajęć przedmiotu z uwzględnieniem jej specyfiki, wymagań oraz celu jaki zamierza nią osiągnąć. Zajęcia 13: Omówienie scenariuszy lekcji • Omówienie przygotowanych przez studentów scenariuszy • Doskonalenie umiejętności udzielania informacji zwrotnej poprzez wzajemne przekazywanie sobie IZ Zajęcia 14: Instytucje obywatelskie • Do jakich miejsc warto udać się z uczniami by zrealizować podstawę programową edukacji obywatelskiej, • Jak zorganizować wyjście do instytucji? Zasady bezpieczeństwa o praktycznie wskazówki organizacyjne Zajęcia 15: Wizyta studyjna w wybranej instytucji zajmującej się edukacją obywatelską |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład, rozmowa nauczająca, praca w grupach/parach, burza mózgów, lekcja odwrócona. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
mgr Łukasz Linowski |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.