Język ukraiński - poziom początkujący / podstawowy [3623-UKRA1-A2]
Semestr zimowy 2024/25
Lektorat,
grupa nr 1
Przedmiot: | Język ukraiński - poziom początkujący / podstawowy [3623-UKRA1-A2] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/25 [2024Z]
(w trakcie)
Lektorat [LEK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
Liczba osób w grupie: | 13 |
Limit miejsc: | 20 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Olena Denysevych |
Literatura: |
A1: 1. Голованенко Є., Дегтярьова Т., Дядченко Г. Видавництво : Університетська книга, 2022 2. Herasymuk A. Podręcznnik do nauki języka ukraińskiego dla Polaków. Poziom A1-A2, 2022 3. Макарова Г., Паламар Л., Присяжнюк Н. Розмовляймо українською. Основний курс. У трьох частинах. Аудіо матеріали та інтернет ресурси: https://studyukrainian.org.ua/books/yabluko-advanced- level/audio-advanced/ Національна платформа з вивчення української мови Міністерства культури та інформаційної політики України: https://speakukraine.net/#project Мрва ДНК нації: https://ukr-mova.in.ua/ A2: 1. Голованенко Є., Дегтярьова Т., Дядченко Г. Видавництво : Університетська книга, 2022 2. Herasymuk A. Podręcznnik do nauki języka ukraińskiego dla Polaków. Poziom A1-A2, 2022 3. Макарова Г., Паламар Л., Присяжнюк Н. Розмовляймо українською. Основний курс. У трьох частинах. Аудіо матеріали та інтернет ресурси: https://studyukrainian.org.ua/books/yabluko-advanced- level/audio-advanced/ Національна платформа з вивчення української мови Міністерства культури та інформаційної політики України: https://speakukraine.net/#project Мрва ДНК нації: https://ukr-mova.in.ua/ |
Zakres tematów: |
A1: Alfabet, wymowa, ćwiczenia fonetyczne na praktycznych słowach (prezentacja, słownictwo użyteczne). Przedstawianie się. Proste słowa grzecznościowe. Praktyka alfabetu. Formy grzecznościowe (oficjalne i nieoficjalne). Pytanie o imię, nazwisko, samopoczucie. Dni tygodnia, liczebniki 1-20, numer telefonu, e-mail, dane osobowe Budowanie prostych pytań. – Skąd jesteś? Jak się nazywasz? Gdzie mieszkasz? Dane osobowe – cd. miesiące, daty, czytanie prostego formularza osobowego, adres, miejsce zamieszkania. liczebniki 20-100, Nazwy zawodów. Kim jesteś z zawodu? Koniugacja czasowników – czas teraźniejszy – czasowniki związane z pracą i rutyną dnia (pory dnia, godziny) Powtórzenie Miejsca pracy: biuro, fabryka, szkoła, poczta itd. Kto pracuje w szkole? / w biurze? Rodzina. Nazwy członków rodziny. Czas przeszły – co robiłem, powtórzenie zawodów Czas przeszły – edukacja (nazwy szkół, znajomość języków obcych) Komunikacja w mieście – środki transportu, jadę do pracy metrem/ samochodem To jest blisko / daleko Jedzenie. Kuchnia ukrainska Ukraińskie tradycje wielkanocne Cechy charakteru: co możesz powiedzieć o sobie? Jaki jesteś? Czas przyszły – co chcesz robić, gdzie szukasz pracy? Stanowiska, powtórzenie miejsc pracy Czas przyszły – jakie masz plany? Pytania o potrzeby: jak możemy pomóc? Czego pan potrzebuje? Pracy, mieszkania może pan szukać w internecie, na stronach… Przygotowanie do testu Test – ćwiczenia komunikacyjne / dialogi powtarzające wcześniejsze tematy. Utrwalenie wiedzy Omówienie testu – ćwiczenia komunikacyjne A2: TEMAT 1. Proszę się przedstawić Komunikacja: przedstawienie siebie i innych, wyrażanie preferencji. Słownictwo: wygłąd, charakter, zainteresowania, stan cywilny Gramatyka: Narzędnik TEMAT 2. Nie lubię poniedziałku Komunikacja: Relacjowanie wydarzeń, opowiadanie o rodzienie Słownictwo: biografia Gramatyka: Dopełniacz TEMAT 3. Idziemy do kina? Komunikacja: Gdzie? U kogo? Na czym?, porównywanie Słownictwo: film, streszczenie Gramatyka: przyimki statyczne i dynamiczne, zdania celowe (prośba, propozycja, rozkaz) TEMAT 4. Media społecznościowe Komunikacja: Budowanie definicji, opis Słownictwo: komputer, Internet. Gramatyka: Mianownik, l. mn rzeczowników TEMAT 5. Jaki jesteś! Komunikacja: Definiowanie, wyrażanie opinii Słownictwo: przymiotniki opisujące ludzi, charakter TEMAT 6. Edukacja Komunikacja: mówienie na temat edukacji i wykształcenia Słownictwo: edukacja Gramatyka: rzeczowniki odczasownikowe TEMAT 7. Praca Komunikacja: rozmowa o pracę, mówienie o problemach zawodowych, pisanie maili Słownictwo: praca i zatrudnenie, typy przedsiębiorstw, życiorys i list motywacyjny Gramatyka: utrwalenie dotychczasowego materiału TEMAT 8. Proszę o kilka słów Komunikacja: wywiad i opowiadanie Słownictwo: pochodzenie, rodzina, informacje o sobie Gramatyka: biernik, zaimek swój TEMAT 9. Walizka czy plecak Komunikacja: nakazy, zakazy, polecenia Słownictwo: podróżę, pakowanie, lotnisko Gramatyka: tryb rozkazujący TEMAT 10. Atrakcje turystyczne w Ukrainie Komunikacja: prośba o informacje, wysyłanie wiadomości Słownictwo: listy, maile, sms-y Gramatyka: miejscownik, wołacz l. poj., l.mn. TEMAT 11. Weekend w górach Komunikacja: relacjowanie z użyciem czasowików ruchu Słownictwo: turystyka, wyrażania i czasowniki oparte na czasownikach ruchu Gramatyka: czasowniki ruchu TEMAT 12. Jak tam dojechać? Komunikacja: pytanie o drogę, wyrażanie niezadowolenia, zniechęcanie, składanie reklamacji Słownictwo: ruch drogowy, środki transportu, stacja benzynowa Gramatyka: czasowniki ruchu TEMAT 13. Życie to nie bajka Komunikacja: mówienie o problemach życiowych Słownictwo: wydarzenia losowe, relacje międzyludzkie, wolontariat Gramatyka: celownik liczby pojedynczej i mnogiej TEMAT 14. Tradycje ukraińskie Komunikacja: relacjowanie zdarzeń, opowiadanie o tradycjach i faktach historycznych Słownictwo: wiedza o Ukrainie Gramatyka: zaimek się i siebie, przyimki TEMAT 15. Jak to było Komunikacja: opowiadanie o tradycjach świątecznych i historii Słownictwo: polskie tradycje swiąteczne Gramatyka: powtórzenie dat i trybu rozkazującego, formy bezosobowe TEMAT 16. Przygody, przeżycia i wspomnienia Komunikacja: opis sytuacji, wyrażanie relacji czasowych Słownictwo: perypetie, przygody, określenia czasu Gramatyka: spójniki TEMAT 17. Trochę historii Komunikacja: opowiadanie o przeszłości, relacjowanie zdarzeń Słownictwo: wiedza o Polsce, polityka i społeczęństwo Gramatyka: aspekt w trybie rozkazującym TEMAT 18. Królestwo zwierząt Komunikacja: mówienie o przyszłości Słownictwo: nazwy zwierząt, idiomy Gramatyka: odmiana rzeczowników, liczebniki, daty TEMAT 19. Agroturystyka. Ekologia Komunikacja: wyrażanie oburzenia, hipotez, przypuszczeń Słownictwo: ochrona środowiska, ekologia Gramatyka: tryb warunkowy, zdania warunkowe TEMAT 20. Wygłąd Komunikacja: zakupy, porównywanie, pytanie o opinię i wyrażanie opinii Słownictwo: sprzęty i urządzenia domowe, sklepy Gramatyka: powtórzenie TEMAT 21. Film czy teatr Komunikacja: rozmowy o filmie i teatrze, wyrażanie emocji, dyskusja Słownictwo: film, teatr, emocje Gramatyka: strona bierna, imiesłów przymiotnikowy TEMAT 22. Muzeum Komunikacja: wyrażanie podziwuu i uznania, wyrażanie opinii krytycznej,dyskusje o sztuce Słownictwo: malarstwo, fotografia, wystawy, wernisaże Gramatyka: rzeczowniki zakóńczone na –um TEMAT 23. Kijów stolicą Ukrainy. Słownictwo: malarstwo, architektura Gramatyka: Zdania złożone TEMAT 24. Czas wolny Słownictwo: sport, kino, hobby Gramatyka: stopniowanie przysłówków TEMAT 25. Zapraszam do stolu Słownictwo: nakrycia stołowe, lokale, gastronomiczne Gramatyka: Narzędnik liczby pojedynczej TEMAT 26. Powtórzenia TEMAT 27. Komunikacja TEMAT 28. Esej na wybrany temat TEMAT 29. Test końcowy Temat 30. Analiza testu |
Metody i kryteria oceniania: |
LEKTORAT STACJONARNY a. Na zaliczenie lektoratu składają się następujące elementy: aktywność na zajęciach: 25% oceny wyniki sprawdzianów, testów cząstkowych, prac domowych: 25% oceny, wynik testu końcowego: 50% oceny b. Aby uzyskać ocenę pozytywną należy wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma 0% w którejkolwiek kategorii). c. Skala ocen 99 – 100% 5! (celujący) 93 – 98% 5 (bardzo dobry) 87 – 92% 4+ (dobry plus) 77– 86% 4 (dobry) 71 – 76% 3+ (dostateczny plus) 60 – 70% 3 (dostateczny) d. Za zaliczenie 60-godzinnego lektoratu, czyli osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się, student otrzymuje 2 ECTS. e. Za zaliczenie 30-godzinnego lektoratu, czyli osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się, student otrzymuje 1 ECTS. f. W przypadku lektoratów 60-godzinnych można opuścić 6 godzin zajęć bez usprawiedliwienia. W przypadku lektoratów 30-godzinnych dopuszczalne jest opuszczenie czterech godzin zajęć bez usprawiedliwienia |
Uwagi: |
1. semestr nauki języka. NOWA GRUPA OD PODSTAW. A1 w semestrze zimowym, A2 w semestrze letnim. Lektoraty odbywają się w cyklach rocznych (z wyjątkiem e-lektoratów). Studenci, którzy zapisali się na semestr zimowy, na semestr letni zostaną przepisani automatycznie, nawet pomimo braku żetonów, system naliczy opłatę!!! Studenci, którzy z ważnych powodów zrezygnują z uczęszczania na zajęcia w semestrze letnim, będą mogli się wyrejestrować ( z semestru letniego !) w terminie: 21.01-23.01.2025 W terminach: 03.02.-22.02.2025 24.02-27.02.2025 (II tura, korekty) można też przerejestrować się lub dorejestrować do grup zajęciowych z wolnymi miejscami oraz zarejestrować do nowych grup e-lektoratów na semestr letni. UWAGA! Studenci obcokrajowcy nie mogą uczestniczyć w lektoracie języka, który jest dla nich językiem ojczystym lub językiem urzędowym/oficjalnym kraju pochodzenia. Nie mogą również przystępować do egzaminów z tych języków. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.