Wstęp do badań historycznych [2900-L-WBH]
Semestr zimowy 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 8
Przedmiot: | Wstęp do badań historycznych [2900-L-WBH] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/25 [2024Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 8 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Maciej Mycielski | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Lektury, przy których nie jest podany adres internetowy będą dostępne w postaci skanów. 1. Zajęcia wstępne/organizacyjne 2. Historia jako nauka 1 Marc Bloch, Pochwała historii, czyli o zawodzie historyka, Warszawa 1960, 1962, rozdział „Historia, ludzie, czas”. Marian Pawlak, Jerzy Serczyk, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1999, s.7-16 (rozdziały „Historia jako nauka”, „Metoda historyczna”). 3. Historia jako nauka 2 Jacques Le Goff, Historia i pamięć, Warszawa 2007, s.164-191 (rozdział „Paradoksy i niejednoznaczności historii”) 4. Źródła Marc Bloch, Pochwała historii…, rozdział „Obserwacja historyczna”. Marian Pawlak, Jerzy Serczyk, Podstawy…, s.22-35 (rozdziały „Źródła historyczne”, „Podział źródeł pisanych”). Witold Kula, Problemy i metody historii gospodarczej, Warszawa 1983, s.113-120 (rozdział „Czynniki źródłokonserwacyjne”). 5. Krytyka źródła Marian Pawlak, Jerzy Serczyk, Podstawy…, s.113-133 (rozdziały: „Uwagi wstępne”, „Krytyka zewnętrzna”, „Krytyka autentyczności źródła”, „Krytyka wewnętrzna”) 6. Etyka zawodu historyka Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych, Warszawa 2001, s.9-27. Stefan Kieniewicz, O etyce zawodu historyka, w: S.Kieniewicz, Historyk a świadomość narodowa, Warszawa 1982, s.128-142. M.Kurkowska-Budzan, Badacz-tubylec. O emocjach, władzy i tożsamości w badaniach oral history miasteczka Jedwabne, w: Obserwacja uczestnicząca w badaniach historycznych. Zbiór studiów, red. Barbara Wagner, Tomasz Wiślicz, Zabrze 2008, s. 17-25. Uwaga: tekst Kieniewicza pisany był w czasach PRL i częściowo odzwierciedla ówczesne etyczne dylematy historyków. 7. Bibliografie Proszę się zapoznać z następującymi wydawnictwami: K.Estreicher, Bibliografia polska https://polona.pl/search/?query=Estreicher_Bibliografia&filters=public:1 Przewodnik Bibliograficzny https://www.bn.org.pl/bibliografie/bibliografia-narodowa/przewodnik-bibliograficzny/numery-do-pobrania Bibliografia zawartości czasopism https://www.bn.org.pl/bibliografie/bibliografia-narodowa/bibliografia-zawartosci-czasopism/numery-do-pobrania/ Bibliografia historii polskiej za rok … https://bibliografia.ipn.gov.pl/ Bibliografia literatury polskiej „Nowy Korbut” https://www.rcin.org.pl/dlibra/publication/80261#structure 8. Słowniki geograficzno-historyczne Wszyscy studenci zapoznają się z dwoma słownikami: • Słownik geograficzny Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich, Warszawa 1880-1902 www.polona.pl/search/?query=S%C5%82ownik_geograficzny__Kr%C3%B3lestwa_Polskiego_i_innych_kraj%C3%B3w_s%C5%82owia%C5%84skich&filters=public:1 Proszę przeczytać wstęp do pierwszego tomu oraz zapoznać się z kilkoma dłuższymi i krótszymi hasłami z dowolnego tomu. • Słownik historyczno-geograficzny ziem polskich w średniowieczu: www.slownik.ihpan.edu.pl Proszę przeczytać wprowadzenie i zapoznać się z kilkoma hasłami dotyczącymi miejscowości. Proszę się zastanowić, jakiego typu informacji możemy oczekiwać w obu słownikach; na jakich źródłach są one oparte; czego dotyczą hasła. 9. Słowniki biograficzne Proszę zapoznać się z Polskim Słownikiem Biograficznym – www.ipsb.nina.gov.pl Proszę przeczytać hasła dotyczące Jana Krukowieckiego, Tadeusza Rejtana i Piotra Skargi i zastanowić się, jakiego typu fakty podawane są standardowo w życiorysach. Proszę się również przyjrzeć bibliografiom zamieszczonym pod hasłami (zwłaszcza kwestii wykorzystania źródeł rękopiśmiennych). Proszę przeczytać redakcyjne wstępy zamieszczone w 1, 20, 30 i 40 tomie PSB (są katalogu w PDF). Ponadto, proszę o zapoznanie się z umieszczonymi w katalogu skanami z jednego ze słowników: A.K.Kunert, Słownik biograficzny konspiracji warszawskiej, t.1-3, Warszawa 1987-1991. Słownik uczestniczek walki o niepodległość Polski 1939-1945: poległe i zmarłe w okresie okupacji niemieckiej, Warszawa 1988. Słownik biograficzny Pomorza Nadwiślańskiego, t.1-4, Gdańsk 1992-1997. Słownik biograficzny pracowników książki polskiej, t.1-2, Warszawa 1972-2000. 10. Wydawnictwa genealogiczne W.Dworzaczek, Genealogia, Warszawa 1959, s.9-96. Proszę zapoznać się z jednym tomem jednego z niżej wymienionych herbarzy (wszystkie znajdują się w www.polona.pl): Adam Boniecki, Herbarz polski Teodor Żychliński, Złota księga szlachty polskiej Kacper Niesiecki, Herbarz polski 11. Czasopisma historyczne S.Kieniewicz, Czasopiśmiennictwo historyczne, w: tenże, Historyk a świadomość narodowa, Warszawa 1982, s.208-218. Proszę przejrzeć ostatnie cztery zeszyty „Kwartalnika Historycznego” (www.kh-ihpan.edu.pl). Ponadto proszę zapoznać się z wybranym rocznikiem jednego z wymienionych pism: „Archeion” www.archiwa.gov.pl/pl/578-archeion „Studia Źródłoznawcze” www.studia-zrodloznawcze.pl „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej” http://journals.iaepan.pl/khkm/issue/archive „Czasopismo Prawno-Historyczne” https://pressto.amu.edu.pl/index.php/cph/issue/archive „Historyka” http:// journals.pan.pl/hsm/124795#tabs 12. Wydawnictwa źródłowe I.Ihnatowicz, Nauki pomocnicze historii XIX i XX wieku, Warszawa 1990, s.168-173. Archiwum Wybickiego, t.3, Gdańsk 1978 (fragmenty). Proszę zwrócić uwagę na problem selekcji źródeł do wydania oraz na tzw. aparat edytorski. 13. Archiwa i zbiory rękopisów w bibliotekach. I.Ihnatowicz, Nauki pomocnicze historii XIX i XX wieku, Warszawa 1990, s.91-107, 115-117. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone są w formie dyskusji, zagajanej, moderowanej i podsumowywanej przez prowadzącego zajęcia. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Maksymalna liczba nieobecności: 3. Drugą i trzecią nieobecność trzeba zaliczyć w czasie mojego dyżuru. Na ocenę składają się dwa elementy: aktywność w czasie zajęć potwierdzająca przygotowanie studenta do zajęć oraz praca pisemna (kwerenda zaliczeniowa). Osoby mało aktywne muszą się liczyć z dodatkowym kolokwium ustnym, sprawdzającym znajomość wybranych zagadnień omawianych w trakcie zajęć. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
prof. Maciej Mycielski |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.