Wstęp do badań historycznych [2900-L-WBH]
Semestr zimowy 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 7
Przedmiot: | Wstęp do badań historycznych [2900-L-WBH] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/25 [2024Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 7 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Maciej Wojtyński | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Bibliografia historii Polski, t. I: cz. 1-3: do roku 1795, red. red. H. Madurowicz-Urbańska, Warszawa 1965, t. II: cz. 1-2 (1795-1918), red. H. Madurowicz-Urbańska, Warszawa 1967, t. III: cz. 1-2 (1918-1945), red. W. Bieńkowski, Warszawa 1974-1978, Bibliografia historii polskiej, Wrocław-Warszawa 1952, Bibliografia bibliografii polskich 1961-1970, opr. M. Bieńkowska, B. Eychlerowa, Warszawa 1992, Bibliografia literatury polskiej „Nowy Korbut”, Bibliografia zawartości czasopism, M. Bloch, Pochwała historii, czyli o zawodzie historyka, Warszawa 1962, E. Carr, Historia. Czym jest, Poznań 1999, Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych, Warszawa 2001, K. Estreicher, Bibliografia polska, cz. 1, t. I-VII, t. I-IV (lata 1881-1900), Kraków 1872-1882; cz. 2, t. I-IV, Kraków 1882-1890; cz. 3, t. I-XXII, Kraków 1891-1951, J. Gruchała, Sztuka sporządzania przypisów – z polskiej perspektywy,[ w:] P.Oliver, Jak pisać prace uniwersyteckie. Poradnik dla studentów, Kraków 1999, M. Handelsman, Historyka, Warszawa 2010, W. Hahn, Bibliografia bibliografii polskich do 1950 r., wyd. III, Wrocław 1966, S. Kieniewicz, O etyce zawodu historyka, “Kwartalnik Historyczny” r. 81, 1974, nr 3, s. 517-527, W. Kula, Problemy i metody historii gospodarczej, Warszawa 1963, T. Manteuffel, O normach postępowania historyka, [w:] tenże, Historyk wobec historii, Warszawa 1976, s. 5-12, B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych, Warszawa – Poznań 1985, M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1999, J. Szacki, Tradycja, Warszawa 2011, J. Szymański, Nauki pomocnicze historii, Warszawa – dowolne wydanie z lat 1983–2006, A. Świeżawski, Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1998, J. Topolski, Jak się pisze i rozumie historię, Warszawa 1998, J. Topolski, Wprowadzenie do historii [dowolne wydanie], M. Wilkowski, Wprowadzenie do historii cyfrowej, Gdańsk 2013, |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Czym jest historia jako dyscyplina akademicka, dyscyplina wiedzy. Po co ją studiować, jakie to może dać korzyści. Skąd historycy winni czerpać wiedzę; o źródłach i opracowaniach, czym są i czym się różnią. Typy źródeł historycznych. Typy i rodzaje opracowań historycznych (książki, artykuły). Pomocnicze wydawnictwa ułatwiające historykom poszukiwanie wiedzy: encyklopedie, słowniki (w tym: biograficzne, geograficzne), herbarze. Gdzie i jak szukać wiedzy o tym co już na konkretny temat kiedyś napisano: biblioteki, cyfrowe bazy wiedzy, bibliografie. Wiedza i "wiedza' w sieci: kontynuacja o cyfrowych bazach danych i o "wiedzy" z "biblii dla leni" czyli o Wikipedii. Etyka zawodowa, czyli czego robić nie wypada, albo egzegeza siódmego przykazania w rozumieniu pracy naukowej i akademickiej. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Studiowanie powinno tym różnić się od nauki w szkole, że stawia na maksymalną samodzielność uczestników. W przypadku większości wyszczególnionych wyżej tematów każda z osób uczestniczących w zajęciach będzie proszona o przygotowanie i przedstawienie pozostałym jednego, wybranego fragmentu aktualnie omawianego zagadnienia. Będzie to miała zrobić tak, by inni uczestnicy chcieli tego słuchać i zrozumieli co zostało im przekazane. To po to, by wdrażać studentów do jednej z najważniejszych umiejętności, jakie mogą (a może - powinni) wynieść ze studiów - jak przeprowadzać wystąpienie publiczne. Zaś podstawową umiejętnością, jaką powinni przyswoić sobie studenci studiów historycznych jest zdolność poszukiwania, gromadzenia, analizy, selekcji i wykorzystania informacji. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
O tym, czy te zajęcia będą równie atrakcyjne niczym przyglądanie się farbie schnącej na ścianie decydują wspólnie prowadzący i uczestnicy. Jest to jeden z najważniejszych przedmiotów na studiach historycznych, bo ma wskazać sposoby i metody poszukiwania wiedzy. Promowana więc będzie aktywność uczestników na zajęciach. Jedną nieobecność można mieć bez administracyjnych konsekwencji. W przypadku drugiej trzeba będzie zaliczyć obie. Najlepiej by było, gdyby liczba nieobecności nie przekroczyła trzech. Elementem niezbędnym dla zaliczenia będzie sporządzenie przez każdego z uczestników bibliografii wybranego tematu. Temat taki zaakceptować musi prowadzący. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
prof. Maciej Wojtyński |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.