Wstęp do badań historycznych [2900-L-WBH]
Semestr zimowy 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Wstęp do badań historycznych [2900-L-WBH] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/25 [2024Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jerzy Szafranowski | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura ogólna: M. Bloch, Pochwała historii, czyli o zawodzie historyka, Kęty 2009; J. Topolski, Wprowadzenie do historii [dowolne wydanie]; B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych, Warszawa-Poznań 1985; M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1999; A. Swieżawski, Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Łódź 1978; Wprowadzenie do metodologii historii, red. E. Domańska i J. Pomorski, Warszawa 2022; Th.S. Mullaney, Ch. Rea, Rozpoczynanie badań, Warszawa 2023. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Uwaga: sylabus wymienia jedynie listę zagadnień poruszanych na zajęciach. Sposób przygotowania się uczestników ustalany jest na bieżąco przez prowadzącego i podawany studentom za pośrednictwem platformy Google Classroom. 1. Historia jako nauka. 2. Źródła historyczne i ich specyfika. Edycje źródłowe i aparat krytyczny. Krytyka zewnętrzna i wewnętrzna źródła. 3. Gatunki piśmiennictwa historycznego – opracowania naukowe i popularnonaukowe; różne typy opracowań naukowych. 4. Czasopisma naukowe. 5. Pomoce naukowe: encyklopedie, słowniki, bibliografie. 6. Aparat naukowy i opis bibliograficzny. 7. Instytucje naukowe: biblioteki, muzea, instytuty badawcze, archiwa. 8. Historia cyfrowa. Bazy danych i sposoby ich wykorzystania. Cyfrowe zasoby BUW-u. 9. Etyka zawodu historyka. Uczciwość badawcza. Kwestia sztucznej inteligencji. 10. Historia zaangażowana. Do czego służą badania historyczne? |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Pisemne prace domowe, dyskusja na zajęciach moderowana przez prowadzącego, praca w grupach, krótkie referaty uczestników zajęć. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Każdy z uczestników jest zobowiązany do dokładnego przeczytania tekstów wskazanych przez prowadzącego z uwzględnieniem jego pytań i wskazówek oraz do przygotowania kilku krótkich prac pisemnych. Dopuszczalne są trzy nieobecności. Zaliczenie drugiej i trzeciej nieobecności wymaga napisania krótkiego (1–2 strony) tekstu naukowego z tematyki poruszanej na opuszczonych zajęciach. Nieprzygotowanie do zajęć bądź brak aktywnego w nich udziału traktowane są tak samo jak nieobecność. O ocenie końcowej decyduje monitorowany na bieżąco aktywny i kompetentny udział w analizie tekstów oraz dyskusji na zajęciach, a także rzetelne wykonywanie pisemnych prac domowych. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr Jerzy Szafranowski |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.