Wstęp do badań historycznych [2900-L-WBH]
Semestr zimowy 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Wstęp do badań historycznych [2900-L-WBH] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/25 [2024Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Piotr Okniński | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura: B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych, Warszawa-Poznań 1985 M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1999 A. Swieżawski, Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Łódź 1978 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Historia jako nauka, fakt i proces historyczny – B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych, Warszawa-Poznań 1985, s. 89–95 (roz. Przedmiot nauki historycznej), 96–99 (roz. Proces dziejowy i jego struktura), 99–101 (roz. Analiza pojęć: historia, dzieje, historia powszechna, narodowa, regionalna), 253–269 (cz. Periodyzacja dziejów społeczeństwa) – M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1999, s. 7–16 (Wstęp) – J. Topolski, Wprowadzenie do historii, Poznań 2005, s. 9–31 2. Żródło historyczne i jego krytyka – W. Kula, Problemy i metody historii gospodarczej, Warszawa 1963, s. 113–120 (roz. Czynniki „źródłokonserwacyjne”) – M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, s. 22–35 (roz. Źródła historyczne), 84–89 (roz. Drukowane wydawnictwa źródłowe), 113–133 (roz. Krytyka źródeł historycznych) – J. Topolski, Wprowadzenie do historii, Poznań 2005, s. 33–55 3. Gatunki piśmiennictwa historycznego – M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, s. 17–22 (roz. Literatura naukowa; Literatura historyczna) Każdy student omówi samodzielnie wybraną publikację naukową. 4. Czasopisma naukowe – S. Kieniewicz, Czasopiśmiennictwo historyczne, “Kwartalnik Historyczny” 84, 1977, nr 2, s. 385–390 – M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, s. 17–22 (roz. Literatura naukowa; Literatura historyczna) Każdy student omówi po jednym ze wskazanych czasopism naukowych (polskich i zagranicznych) 5. Pomoce naukowe: bibliografie – M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, s. 65–76 (roz. Bibliografia) – A. Swieżawki, Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Łódź 1978, s. 85–99 (roz. Bibliografie) 6. Aparat naukowy i opis bibliograficzny – J.S. Gruchała, Sztuka sporządzania przypisów – z polskiej perspektywy, w: P. Oliver, Jak pisać prace uniwersyteckie. Poradnik dla studentów, tłum. J. Piątkowska, Kraków 1999, s. 140–152 – B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych, s. 318–325 (roz. Uwagi o technice przygotowywania maszynopisów i wydawanie prac drukiem) – A. Swieżawski, Warsztat naukowy historyka, s. 44–63 (roz. Aparat pomocniczy dzieła naukowego) 7. Pomoce naukowe (2): słowniki i encyklopedie – M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, s. 90–95 (roz. Encyklopedie i słowniki) – Proszę zapoznać się z wydawnictwami: Polski Słownik Biograficzny; Słownik historyczno-geograficzny ziem polskich w średniowieczu, red. T. Jurek (w wydaniu tradycyjnym i elektronicznym); Słownik łaciny średniowiecznej w Polsce, red. M. Plezia (w wydaniu tradycyjnym i elektronicznym); Słownik polszczyzny XVI wieku, red. S. Bąk i in. (w wydaniu tradycyjnym i elektronicznym) Każdy student omówi po jednym ze wskazanych słowników lub encyklopedii. 8. Instytucje nauki i kultury w warsztacie historyka – B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych, s. 135–152 (roz. Archiwum; Muzeum), 192–202 (roz. Biblioteka jako warsztat pracy historyka) – M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, s. 36–64 (roz. Biblioteki), 96–108 (roz. Archiwa; Muzea) – Polski słownik archiwalny, Warszawa 1974 (terminy: archiwum, kancelaria, pomoce archiwalne, zasób, zespół, zasada proweniencji, zasada pertynencji) – Katalogi internetowe Biblioteki Narodowej i Bibliotek Uniwersytetu Warszawskiego 9. Historia w dobie rewolucji cyfrowej – M. Wilkowski, Wprowadzenie do historii cyfrowej, Gdańsk 2013, s. 18–28 – Witryny: Wikipedia ( pl.wikipedia.org ); Archive: Wayback Machine ( https://archive.org/ ); Cyfrowa Biblioteka Narodowa ( http://polona.pl/ ); Europeana ( https://www.europeana.eu/ ); Federacja Bibliotek Cyfrowych ( https://fbc.pionier.net.pl/ ); Szukaj w archiwach (http://szukajwarchiwach.pl/ ) 10. Etyka zawodu historyka – A. Gieysztor, Systemy wartości w tradycji uniwersyteckiej (1997), w: tegoż, O Dziedzictwie kultury, 2000, s. 139–146 – S. Kieniewicz, O etyce zawodu historyka, w: tegoż, Historyk a świadomość narodowa, Warszawa 1982, s. 128–142 – T. Manteuffel, O normach postępowania historyka, w: tegoż, Historyk wobec historii, Warszawa 1976, s. 5–12 – J. Topolski, Wprowadzenie do historii, Poznań 1998, s. 146–152 (roz. Ideologia w pracy historyka) 11. Historia zaangażowana – http://www.herstorie.pl/ – https://pl.wikipedia.org/wiki/Nauka_obywatelska – C. Geertz, Opis gęsty: w poszukiwaniu interpretatywnej teorii kultury, w: Interpretacja kultur. Wybrane eseje, tłum. M. Piechaczek, Kraków 2005 (1973), s. 17–48 – M. Kurkowska-Budzan, Badacz-tubylec. O emocjach, władzy i tożsamości w badaniach oral history miasteczka Jedwabne, w: Obserwacja uczestnicząca w badaniach historycznych. Zbiór studiów, red. Barbara Wagner, Tomasz Wiślicz, Zabrze 2008, s. 17–25 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
– dyskusja – praca w grupach – indywidualna praca zaliczeniowa (kwerenda bibliograficzna na zadany temat) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlegają: – konstruktywny udział w dyskusji, świadczący o znajomości literatury zawartej w sylabusie – aktywna praca w grupach – praca zaliczeniowa w formie bibliografii (należy ją oddać najpóźniej w pierwszej połowie września) Dopuszczalne są trzy nieobecności. Przy dwóch lub trzech nieobecnościach student powinien odrobić zaległe zajęcia indywidualnie, w trakcie dyżuru. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr Piotr Okniński |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.