Wstęp do pisania prac uniwersyteckich [2900-HJS-L-WPPU]
Semestr zimowy 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 5
Przedmiot: | Wstęp do pisania prac uniwersyteckich [2900-HJS-L-WPPU] | ||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/25 [2024Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jerzy Szafranowski | ||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura ogólna: U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007; J. Maćkiewicz, Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, Warszawa 2010; E. Polański, Zasady pisowni i interpunkcji, Warszawa 2008. Th.S. Mullaney, Ch. Rea, Rozpoczynanie badań, Warszawa 2023. Przydatne strony: https://historia.uw.edu.pl/studia/jak-pisac-prace-roczna-z-historii-starozytnej/ https://sjp.pwn.pl/zasady/Zasady-pisowni-i-interpunkcji;713485.html https://www.ortograf.pl/ |
||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Uwaga: sylabus jedynie wymienia listę zagadnień poruszanych na zajęciach. Sposób przygotowania się uczestników ustalany jest na bieżąco przez prowadzącego i podawany studentom za pośrednictwem platformy Google Classroom. 1. Dlaczego nauka opiera się na tekście pisanym i jakie są tego konsekwencje? Na czym polega dyskurs naukowy? Wprowadzenie pojęcia korroboracji Karla Poppera i rewolucji naukowej Thomasa Kuhna. 2. Wybór tematu. Temat a tytuł pracy naukowej. 3. Tworzenie kwestionariusza badawczego i bazy źródłowej. 4. Konstrukcja pracy naukowej. Budowa konspektu. Struktura logiczna wywodu. Teza główna i tezy poboczne. 5. Charakterystyka tekstu naukowego. Czym różni się od innych form pisanych? Styl naukowy a styl popularnonaukowy. Właściwy dobór słownictwa. Neutralność światopoglądowa na poziomie języka. 6. Jak i kiedy cytować? Cytowanie źródeł i opracowań a ich parafraza. Konstruowanie przypisu i opisu bibliograficznego. Do czego jeszcze służy przypis? Zestawianie bibliografii. 7. Redakcja tekstu naukowego. Jak sczytywać własny tekst? Pomoce internetowe. Jak wprowadzać poprawki promotora? 8. Etyka naukowa. Plagiat, autoplagiat, neutralność światopoglądowa na poziomie argumentacji, kwestia sztucznej inteligencji. 9. Prezentacja badań. Budowa referatu, rola prezentacji i handoutów |
||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Pisemne prace domowe, dyskusja na zajęciach moderowana przez prowadzącego, praca w grupach, krótkie referaty uczestników zajęć. |
||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Każdy z uczestników jest zobowiązany do dokładnego przeczytania tekstów wskazanych przez prowadzącego z uwzględnieniem jego pytań i wskazówek oraz do przygotowania kilku krótkich prac pisemnych, a także prezentacji ustnej. Dopuszczalne są trzy nieobecności. Zaliczenie drugiej i trzeciej nieobecności wymaga napisania krótkiego (1–2 strony) tekstu naukowego z tematyki poruszanej na opuszczonych zajęciach. Nieprzygotowanie do zajęć bądź brak aktywnego w nich udziału traktowane są tak samo jak nieobecność. O ocenie końcowej decyduje monitorowany na bieżąco aktywny i kompetentny udział w analizie tekstów oraz dyskusji na zajęciach, a także rzetelne wykonywanie pisemnych prac domowych. |
||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr Jerzy Szafranowski |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.