Laboratorium badawcze [3007-M1A3LB]
Semestr zimowy 2024/25
Warsztaty,
grupa nr 2
Przedmiot: | Laboratorium badawcze [3007-M1A3LB] | ||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/25 [2024Z]
(w trakcie)
Warsztaty [WAR], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 11 | ||||||||||||||
Limit miejsc: | 8 | ||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||
Prowadzący: | Anna Kujawska-Kot | ||||||||||||||
Literatura: |
Przykładowa literatura i filmografia (wybór zostanie dokonany przez Prowadzącą zgodnie z charakterystyką grupy): I • Paris is Burning, reż. Jennie Livingston, USA 1991 (scena). • Ślicznotki (To Wong Foo Thank for Everything, Julie Newmar), reż. Beeban Kidron, USA 1995 (wybrane sceny). • 52 Tuesdays, reż. Sophie Hyde, Australia 2013 (wybrane sceny). • Wszystko o mojej matce (Todo sobre mi madre), reż. Pedro Almodóvar, Francja, Hiszpania 1999 (sekwencja). 1. Anna M. Kłonkowska, Terminy stosowane w naukach społecznych, terminy stosowane w tej książce, [w:] Płeć: dana czy zadana? Strategie negocjacji (nie)tożsamości transpłciowej w Polsce, Gdańsk 2017, s. 13-24. 2. Murray Smith, Zaangażowanie widza w postać, przeł. J. Mach, [w:] Kognitywna teoria filmu. Antologia przekładów, red. J. Ostaszewski, Kraków 1999, s. 210-247. 3. Diana Taylor, Historie performansu, [w:] Performans, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków 2018, s. 57-85. 4. Jacek Wachowski, Performanse jako działania somatyczne, [w:] Performans, Gdańsk 2011, s. 234-261. 5. Laura Mulvey, Ponowne refleksje nad „Przyjemnością wzrokową a kinem narracyjnym”, zainspirowane „Pojedynkiem w słońcu” Kinga Vidora (1946), przeł. J. Majmurek, [w:] Do utraty wzroku. Wybór tekstów, red. K. Kuc, L. Thompson, Kraków-Warszawa 2010, s. 79-83 (fragment rozdziału). II • Transamerica, reż. Duncan Tucker, USA 2005. • Normalny (Normal), reż. Jane Anderson, USA 2003 (sekwencja). 6. Iwona Kurz, Stereotyp, [w:] Encyklopedia gender. Płeć w kulturze, red. M. Rudaś-Grodzka, K. Nadana-Sokołowska, A. Mrozik, K. Szczuka, K. Czeczot, B. Smoleń, A. Nasiłowska, E. Serafin, A. Wróbel, Warszawa 2014, s. 520-522. 7. Richard Dyer, Funkcja stereotypów, przeł. I. Kurz, [w:] Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia, wybór tekstów, red. A. Kędziorek, oprac. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Warszawa 2012, s. 616-622. 8. Niall Richardson, Finding the Voice I Want to Use: Feminity, Gentility and ″TransAmerica‶, [w:] Transgressive Bodies. Representations in Film and Popular Culture, London, New York 2016, s. 131-145. 9. Ewa Szczęsna, Wizualizacja doświadczenia komunikacyjnego, [w:] Cyfrowa semiopoetyka, Warszawa 2018, s. 17-30. 10. Zofia Lissa, O komizmie muzycznym, [w:] B. Dziemidok, O komizmie. Od Arystotelesa do dzisiaj, oprac. M. Bokiniec, Gdańsk 2011, s. 453-460. III • Nie czas na łzy (Boys Don’t Cry), reż. Kimberly Peirce, USA 1999 (wybrane sceny z filmu fabularnego). • Mów mi Marianna, reż. Karolina Bielawska, Polska 2015. 11. David Bordwell, Kristin Thompson, Film dokumentalny, [w:] D. Bordwell, Film Art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie, przeł. B. Rosińska, Warszawa 2014, s. 383-406. 12. Krzysztof Kopczyński, Kreatywny punkt widzenia, [w:] Polski film dokumentalny po 2005 roku, Warszawa 2023, s. 66-80. IV • Fantastyczna kobieta (Una mujer fantástica), reż. Sebastián Lelio, Hiszpania, Niemcy, USA, Chile 2017. • Girl, reż. Lukas Dhont, Belgia, Holandia 2018 (wybrane sceny). 13. Thomas Elsaesser, Malte Hagener, Wprowadzenie: Teoria filmu, kino, ciało i zmysły, [w:] Teoria filmu: Wprowadzenie przez zmysły, przeł. K. Wojnowski, Kraków 2015, s. 9-23. 14. Marta Stańczyk, Sensorium (II): dotyk, [w:] Filmowe sensorium. Teoria zmysłów i jej krytyczny potencjał, Kraków 2023, s. 147-161. 15. Anna Łebkowska, Nowa rola synestezji, [w:] Somatopoetyka – afekty – wyobrażenia. Literatura XX i XXI wieku, Kraków 2019, s. 36-37. V • Dziewczyna z portretu (The Danish Girl), reż. Tom Hooper, Belgia, Dania, Niemcy, USA, Wielka Brytania 2015. • Podwójne życie Weroniki (La Double vie de Véronique), reż. Krzysztof Kieślowski, Francja, Norwegia, Polska 1991 (wybrane sceny). • Einar Wegener / Lili Elbe, Denmark, Popleme ved Hobro (reprodukcje obrazów). • Alfons Mucha, Marzenie, Pierwiosnek (reprodukcje obrazów). 16. Patti Bellantoni, Błękit zdystansowany, [w:] Jeśli to fiolet, ktoś umrze. Teoria koloru w filmie, przeł. M. Dańczyszyn, Warszawa 2016, s. 83-111. 17. Patti Bellantoni, Żółty – kolor zaprzeczeń, [w:] Jeśli to fiolet, ktoś umrze. Teoria koloru w filmie, przeł. M. Dańczyszyn, Warszawa 2016, s. 41-43 (fragment rozdziału). 18. Anna Łebkowska, Miejsce empatii – wstępne rozpoznania, [w:] Empatia. O literackich narracjach przełomu XX i XXI wieku, Kraków 2008, s. 5-35. |
||||||||||||||
Zakres tematów: |
Laboratorium badawcze filmowo-artystyczne: w roku akademickim 2024/25 będzie poświęcone tematowi: "Transpłciowość w filmie". Przykładowy zakres tematów (wybór zostanie dokonany przez Prowadzącą zgodnie z charakterystyką grupy): 1. Transpłciowość – the umbrella term. 2. Odgrywanie płci społeczno-kulturowej. 3. Kognitywna teoria emocji i jej funkcjonalne zastosowanie. 4. Trawestacja baśni. 5. Scena teatralna a scena somatyczna. 6. Akt ubierania się. 7. Humor w przełamaniu kulturowego tabu. 8. Filmowe zabiegi przybliżające zmieniającą się barwę głosu osób trans (w procesie tranzycji). 9. Niezgodność płciowa a metaforyczne, filmowe ujęcia. 10. Archiwizacja wspomnień. 11. Sceny filmowe o taktylnych właściwościach (haptyczna wizualność). 12. Rola zbliżeń, detali, dominant barwnych, muzyki niediegetycznej. Istnieje możliwość modyfikacji programu zajęć i wyjścia z prowadzącą do kina, na wybrany przez Grupę film (wpisujący się w problematykę laboratorium badawczego) w celu jego analizy i interpretacji. (Wyjście do kina nie odbywałoby się w czasie zajęć). |
||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
• Dyskusja • Krótkie wykłady (pełniące jedynie funkcję wprowadzenia, ewentualnie wyjaśnienia) • Analiza i interpretacja wybranych scen, sekwencji filmowych • Ćwiczenia komparatystyczne |
||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalna jest 1 nieobecność. Forma zaliczenia: projekt indywidulany lub w małym zespole. Szczegóły zostaną podane na zajęciach. Kryterium oceny: • twórcza obecność • otwartość na pomysły innych w zakresie poznawanych tekstów kultury i dzielenie się własnymi konceptami • terminowe dostarczenie projektu. --- Zasady korzystania ze sztucznej inteligencji --- Korzystanie ze sztucznej inteligencji (SI) powinno być jawne i przejrzyste. Każde użycie SI musi być udokumentowane, ze wskazaniem narzędzia, które zostało wykorzystane oraz cel jego użycia. Konkretne zadania i prace domowe mogą zawierać wskazówki i ograniczenia dotyczące zasad korzystania z SI. Studenci powinni zapoznać się z nimi przed rozpoczęciem pracy nad zadaniem wykorzystującym SI. Nielegalne lub nieetyczne wykorzystanie SI, takie jak kopiowanie prac innych osób bez odpowiedniego zaznaczenia źródła, jest surowo zabronione i podlega odpowiednim sankcjom akademickim. W razie wątpliwości co do dopuszczalności wykorzystania SI w określonym kontekście, studenci powinni zwrócić się o pomoc do prowadzącego zajęcia. |
||||||||||||||
Uwagi: |
Laboratorium badawcze: filmowo-artystyczne. I poł. sem. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.