Język mediów [3007-M1A2JZ]
Semestr zimowy 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Język mediów [3007-M1A2JZ] | ||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/25 [2024Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||||||
Limit miejsc: | 17 | ||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||
Prowadzący: | Katarzyna Maciejak | ||||||||||||||
Literatura: |
Literatura będzie na bieżąco modyfikowana – w zależności od wcześniejszych doświadczeń i potrzeb uczestników zajęć oraz z uwzględnieniem najnowszych publikacji. Lista lektur zalecanych: M. Szpunar, Czym są nowe media? Próba konceptualizacji, „Studia Medioznawcze”, 4 (35) 2008 L. Manovich, Język nowych mediów, Warszawa 2012. Polszczyzna w dobie cyfryzacji, red. A. Chącia, K. Kłosińska, P. Zbróg, Warszawa 2020 . G. Ptaszek, Jak badać medialny obraz świata?, [w:] Współczesne media. Medialny obraz świata. tom 1. Zagadnienia teoretyczne, red. I. Hofman i D. Kępa-Figura, Lublin 2015, s. 13-23. W. Czachur, Dyskursywny obraz świata. Kilka refleksji, „Tekst i dyskurs – tekst und diskurs, 4, 2011. I. Kamińska-Szmaj, Propaganda, perswazja, manipulacja – próba uporządkowania pojęć, [w:] Manipulacja w języku, red. P. Krzyżanowski, P. Nowak, Lublin 2004. G. Ptaszek, W stronę bezgatunkowości mediów? O funkcji Gatunków medialnych w procesie odbioru, [w:] Gatunki i formaty we współczesnych mediach, red. Godzic w. i in., Warszawa 2015. M. Ślawska, Typologie gatunków medialnych – przegląd stanowisk, „Forum Lingwistyczne, nr 4, 2017. Doliwa, U., Chyczewska, A., Grobelski, F., Łatacz, R., Podcasting w Polsce – próba analizy zjawiska. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 1(15) 2020, s. 37–54. |
||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Czym są nowe media? (klasyfikacja mass mediów; ewolucja mediów; cechy nowych mediów; kompetencje medialne odbiorców; kultura uczestnictwa, sytuacja komunikacyjna, medialna moda na spontaniczność, wulgaryzacja języka, agresja i przemoc w mediach, zmiany w etykiecie językowej, tabu) 2. Obrazy świata: językowe, medialne, tekstowe i dyskursywne (wspólnota dyskursywna, punkt widzenia, wojny interpretacyjne) 3. Perswazja i manipulacja w mediach i za pośrednictwem mediów (definicja perswazyjna; stereotypy językowe; język wartości; punkty widzenia) 4. Gatunki i formaty medialne (architektura tekstu medialnego, strategiczne pozycje tekstowe, funkcja tytułów i śródtytułów; wzorzec gatunkowy, alternacje gatunkowe, wzorce adaptacyjne; świadomość gatunkowa; synkretyzm gatunkowy i hybrydyzacja gatunków; gatunki czy formaty?) 5. Medialna sytuacja komunikacyjna – rozmowa medialna (rozmowa i jej odmiany; rola prowadzącego rozmowę (dziennikarza) i gościa; fenomen podcastów) |
||||||||||||||
Uwagi: |
II poł. sem. Pierwsze zajecia 25.11.2024. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.