Geniusz i szaleństwo w sztuce [3007-S1A1K-03]
Semestr letni 2024/25
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Geniusz i szaleństwo w sztuce [3007-S1A1K-03] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/25 [2024L]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 27 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Michał Kuziak | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. M. Foucault, Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu; 2. M. Foucault, Literatura i szaleństwo; 3. Z. Freud, Pisarz a fantazjowanie 4. M. Marcinów, Historia polskiego szaleństwa; 5. C. Lombroso, Geniusz i obłąkanie; 6. M. Stasiuk, T. Baran, Schizofrenik jako błazen; 7. Teoretycy, artyści i krytyce o sztuce (1700-1870), red. E. Grabska, M. Poprzęcka. Ponadto teksty artystyczne omawiane na zajęciach |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Koncepcje sztuki w związku z genialnością i szaleństwem; 2. Historyczne ujęcie szaleństwa i geniuszu; psychoanaliza, antypsychiatria; 3. Szaleństwo i geniusz w sztuce - nowoczesność: romantyzm i modernizm; 4. Sztuka jako talking/acting cure (szaleństwo i autoterapia); 5. Szaleństwo w filmie; 6. Sztuka i melancholia, depresja, trauma; 7. Polskie szaleństwo i sztuka; 8. Szaleństwo i płeć; 9. Figury szaleństwa (Hamlet, Don Kichot, Ofelia); 10. Sztuka współczesna i eksces; 11. Geniusz i szaleństwo - współczesna dekonstrukcja; performanse i kolektywy. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Konwersatorium, wykład |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach; praca pisemna. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.