Poetyka i analiza dzieła literackiego [3001-11A1PA]
Rok akademicki 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Poetyka i analiza dzieła literackiego [3001-11A1PA] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2024/25 [2024]
(jeszcze nie rozpoczęty)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
Liczba osób w grupie: | 17 |
Limit miejsc: | 27 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Danuta Ulicka |
Literatura: |
Zgodna z listą lektur podaną w części A. Literatura uzupełniająca do poszczególnych zagadnień omawianych na ćwiczeniach podawana w miarę potrzeb (i zainteresowań słuchaczy) na zajęciach. |
Zakres tematów: |
1. Wierszem i/czy prozą (przegląd najważniejszych stanowisk; ich interpretacja historyczna; analiza wybranych utworów). 2. Polskie systemy wersyfikacyjne w porządku historycznym i systematycznym; elementy socjologii formy wersyfikacyjnej. 3. Różne koncepcje wierszowości. 4. Intonacja w tekście pisanym i mówionym (tekst i głos). 5.13-zgłoskowiec: wiersz "wysoki" czy narracyjny? Rytm, strofa i gatunek. 6. Miejsca sporne: polski sylabotonizm, heksametr i logaed 7. Wiersz toniczny w kontekście literackim i artystycznym Pierwszej Awangardy. 8. Wiersz wolny zniewolony (analiza porównawcza wiersza numerycznego i wolnego) 9. Jak kształtuje się znaczenie? (Wieloaspektowy opis, analiza i interpretacja wybranego wiersza). 10. Zasady analizy porównawczej (wiersz składniowy i askładniowy) 11. Rym - funkcje stylistyczne, kompozycyjne i znaczeniowe w kontekstach historycznych. 12. Organizacja brzmieniowa tekstu językowego: przypadki futuryzmu i (neo)lingwizmu. 13. Strofika wobec innych porządków segmentacji tekstu. Powtórzenie i inne odmiany paralelizmu w tekście językowym i muzycznym. 14. Symbolizm brzmieniowy i symbolizm graficzny 15. Metafora w tekście "literackim" i "w naszym życiu". 16. Pastisz, parodia, ironia– mechanizmy transformacji znaczenia i sygnały jego modalizacji. 17. Rodzaje i gatunki literackie oraz nieliterackie. Gatunki mowy. 18. Instrumentacja gatunkowa (analiza wybranej powieści). 19. Dialog i dialogowość: analiza porównawcza utworów narracyjnych. 20. Przestrzeń jako kategoria semantyczna. 21. Konstrukcja czasu w językowej wypowiedzi literackiej (narracyjnej, dramatycznej i lirycznej) i tzw. nieliterackiej . 22. Autor, podmiot liryczny, narrator, podmiot dramatyczny (o "n" głosowości utworu literackiego) 23. Relacje osobowe w komunikacji "literackiej" i "nieliterackiej 24. Jak jest skrojona powieść ponowoczesna i jak jest uszyty ponowoczesny dramat” ? 25. Dramat z dramatem (teatralne i literackie teorie dramatu; współczesna performatyka i antyczne koncepcje widowiska). 26. Tragedia grecka i bajka magiczna – funkcje fabularne. Fabuła i sjużet (mimesis i diegesis). 27. Dialogowość i dramatyczność wypowiedzi językowej. Monolog i dialog. 28. Scena i ujęcie. Montaż jako zasada kompozycji w utworze dramatycznym, filmowym i językowym. 29. Autor, narrator, bohater, postać i osoba w dramacie i w wypowiedzi narracyjnej. 30. Sekwencyjność języka – symultaniczność poznania: odwzorowania w konstrukcji tekstu oralnego i pisanego. |
Metody dydaktyczne: |
Weryfikacja przygotowania studenta do każdych zajęć (znajomości tekstu literackiego i teoretycznego) w trybie dyskusji i samodzielnego wystąpienia indywidualnego (referatu) optymalnie raz w semestrze. W mairę potrzeb lub konieczności konsultacje indywidualne. Sprawdzanie wiedy i umiejętności w formie kolokwiów pisemnych (minimum jedno w semestrze). Obowiązkowe prace analityczno-interpretacyjne (jedna w semestrze). Nieterminowe oddanie pracy skutkuje jej nieprzyjęciem. |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja wiedzy z bloków problemowych – kolokwia pisemne w obu semestrach (minimum jedno w semestrze). Praca własna studenta pod kierunkiem prowadzącej nad samodzielnym opisem i analizą wskazanego tekstu literackiego (praca semestralna, w obu semestrach jedna). W wypadu niezaliczenia - konieczność poprawy (jednokrotna). Ocena kolokwiów i prac - dyskusja. W wypadku niezaliczenia jedno kolokwium poprawkowe. 1. Jeśli student chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi: a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia, b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji. 2. Student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi. 3. Jeśli student wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji: a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub b. w sposób z nią nieuzgodniony, osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14. 1. Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. 2. Jeśli student ma więcej nieusprawiedliwionych nieobecności, nie otrzymuje zaliczenia z zajęć. 3. Jeśli student chce usprawiedliwić nieobecności, musi w ciągu tygodnia udokumentować ich obiektywne przyczyny (np. zwolnieniem lekarskim). 4. Student ma obowiązek odrobić nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia. Podstawa: Regulamin studiów na Uniwersytecie Warszawskim: |
Uwagi: |
Zakres tematów i lektur może ulegać zmianom stosownie do przebiegu spotkań i zainteresowań uczestników, a także nowych publikacji naukowych i literackich (artystycznych). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.