Seminarium magisterskie II [2900-H-MZ-SD2-JSK]
Semestr letni 2023/24
Seminarium dyplomowe,
grupa nr 1
Przedmiot: | Seminarium magisterskie II [2900-H-MZ-SD2-JSK] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/24 [2023L]
(zakończony)
Seminarium dyplomowe [SEM-DYP], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Prowadzący: | Jolanta Sikorska-Kulesza |
Literatura: |
P. Głuszkowski, Barwy polskości, czyli życie burzliwe Tadeusza Bułharyna (Kraków 2018); S. Morawski, W Peterburku 1827-1838. Wspomnienia pustelnika i koszałki kobiałki, oprac. H. Mościcki, Poznań [1927]; Między Petersburgiem a Wilnem. Pamiętniki Artura Dolińskiego, oprac. M. Korybut-Marciniak, Olsztyn 2014; A. Kijas, Polacy na Uniwersytecie Charkowskim (1805-1917), Poznań 2005; F. Nowiński, Polacy na Uniwersytecie Petersburskim przed powstaniem styczniowym, Warszawa 2013 Polak w carskim mundurze. Wspomnienia Aleksandra Skolimowskiego (1817-1895), oprac. W. Caban, J. Szczepański, Kielce 2015; W. Zahorski, Moje wspomnienia, oprac. J. Sikorska-Kulesza t. I-II Warszawa 2018-2022 Kozyriew, Udział Polaków w budowie kolei żelaznych południowego Uralu i kolei zachodniosyberyjskiej, „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki” 1961, nr 2. E. Orzeszkowa, Emigracja zdolności, w: Publicystyka Elizy Orzeszkowej, oprac. G. Borkowska, I. Wiśniewska, t. I, Warszawa 2015 |
Zakres tematów: |
Historia Polski XIX i XX wieku – Prezentacja postępów badań seminarzystów przygotowujących prace magisterskie Kariery zawodowe Polaków z Królestwa Polskiego i ziem zabranych w Rosji – polityczne, społeczne i indywidualne aspekty emigracji zarobkowej do Cesarstwa Rosyjskiego oraz zesłania. 1. Okoliczności i przyczyny podejmowania pracy w Rosji w 1. połowie XIX wieku. 2. Studenci z Królestwa Polskiego i ziem zabranych na rosyjskich uczelniach. 3. Zesłania jako wstęp do pracy w Rosji. 4. Kariery polskich oficerów w armii rosyjskiej. 5. Problemy tożsamościowe – rusyfikacja, imperialny patriotyzm. 6. Relacje zawodowe i towarzyskie Polaków z Rosjanami i nierosyjską ludnością. 7. Polska opinia publiczna o emigracji zawodowej do Rosji. |
Metody dydaktyczne: |
Część zajęć seminaryjnych będzie przeznaczona na prezentację kolejnych etapów własnej pracy badawczej studentów przygotowujących pracę magisterską (1. wstępne sformułowanie celu pracy, propozycji źródeł i metody badawczej, 2. przedstawienie stanu badań, 3. przedstawienie fragmentu pracy); dyskusja. W zależności od potrzeb poświęcimy część zajęć na doskonalenie warsztatu: przygotowanie bibliografii literatury, źródeł, krytyka źródeł, na podstawie których studenci będą pisali prace. Pozostałe zajęcia, o charakterze monograficznym, poświęcone będą problematyce sformułowanej w tytule i zakresie tematów. Problemy będą realizowane przede wszystkim za pomocą metody biograficznej – na przykładzie losów konkretnych osób (Tadeusz Bułharyn – dziennikarz i agent, Bronisław i Władysław Zahorski - lekarze, Aleksander Skolimowski - oficer, Artur Doliński- urzędnik). Lektura ich wypowiedzi (pamiętniki, korespondencja), publicystyki i powieści (E. Orzeszkowa) oraz prac naukowych będzie podstawą do dyskusji. |
Uwagi: |
prof. Jolanta Sikorska-Kulesza |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.