Od rękopisu do edycji źródła: przygotowanie edycji listów Władysława Abrahama do Władysława Zahorskiego [2900-MK2-REEDZ]
Semestr letni 2023/24
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Od rękopisu do edycji źródła: przygotowanie edycji listów Władysława Abrahama do Władysława Zahorskiego [2900-MK2-REEDZ] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/24 [2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 14 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jolanta Sikorska-Kulesza | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
J. Tandecki, K. Kopiński, Edytorstwo źródeł historycznych, Warszawa 2014; R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006; I. Ihnatowicz, Projekt instrukcji wydawniczej dla źródeł historycznych z XIX i początku XX wieku, Warszawa 1962; S. Skwarczyńska, Teoria listu, Lwów 1937; D. Świerczyńska, Kłopoty z atrybucją, czyli uwagi o ustalaniu autorstwa, w: Pogranicza literatury. Księga ofiarowana Profesorowi Januszowi Maciejewskiemu, Warszawa 2001; T. Winek, Dziewiętnastowieczne pytania i deklaracje dotyczące wydawania listów, „Sztuka edycji. Studia tekstologiczne i edytorskie” (2019, z. 2); Listy Wandalina Szukiewicza do Lucjana Uziębły i Władysława Zahorskiego, oprac. H. Ilgiewicz, w: Nieznane listy z Ziem Zabranych, Kielce 2016; Stefan Kieniewicz - Henryk Wereszycki : korespondencja z lat 1947-1990, oprac. E. Orman, Kraków 2013; Aleksander Gieysztor: człowiek i dzieło, oprac. M. Koczerska, P. Węcowski, Warszawa 2016. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do zajęć – cel (wprowadzenie do samodzielnego wydawania źródeł narracyjnych, przygotowanie do druku kilku listów), metody pracy. Literatura przedmiotu, instrukcje wydawnicze. Definicja edycji źródła historycznego, rodzaje edycji. 2. Prezentacja postaci nadawcy (Władysław Abraham) i adresata listów (Władysław Zahorski). Przykłady edycji listów uczonego. Omówienie problematyki zasad wyboru źródeł do wydania w postaci edycji. 3. Zakres kwerendy w pracy nad edycją listów. Przekazy źródła – wybór podstawy wydania. 4. Omówienie wyników kwerendy (poszukiwanie listów Abrahama i Zahorskiego do siebie), kopiowanie listów ze skanów. 5. Kolacjonowanie kopii listów z rękopisem. 6. Zapoznanie się z realizacjami i problemami związanymi z modernizacją tekstów z pierwszej poł. XX wieku. Modernizacja listów. 7. Przypis rzeczowy a komentarz. Wytypowanie miejsc do objaśnienia rzeczowego. Analiza przypisów w wybranych edycjach. 8. Opracowanie nagłówków i legendy. 10. Omówienie treści przypisów opracowanych indywidualnie i ich redakcja. 11. Praca nad przygotowaniem wstępu – części wstępu, plan kwerendy do opracowania wstępu do listów. 12. Sporządzenie konspektu wstępu na podstawie przygotowanego materiału. Redakcja noty edytorskiej. 13. Redakcja wstępu. 14. Rodzaje indeksów, zasady sporządzania indeksów, ślepy indeks. 15. Podsumowanie wyników pracy. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Praca zespołowa. Przejście całego procesu przygotowania listów do wydania drukiem: od kwerendy poszukującej listów do sporządzenia indeksów. Zakładam pracę indywidualną, a następnie omówienie i opracowanie w grupie. Każdy etap pracy poprzedzony będzie analizą instrukcji wydawniczej i literatury przedmiotu, uczącej zasad wydawania źródeł. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia wymagają sporej samodzielności i terminowości w wywiązywaniu się z zadań. Ocenie podlegać będzie przygotowanie się do zajęć – przeczytanie literatury, instrukcji oraz poziom wykonania kolejnych zadań, a także – w związku z pracą grupową – terminowość wykonywania kolejnych prac. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr hab., prof. ucz. Jolanta Sikorska-Kulesza |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.