Diagnozowanie społeczne [2103-L-D4DISP]
Semestr letni 2023/24
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Diagnozowanie społeczne [2103-L-D4DISP] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/24 [2023L]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Rafał Bakalarczyk, Barbara Szatur-Jaworska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Szatur-Jaworska, Diagnozowanie w polityce społecznej. Materiały do studiowania, Warszawa 2005, wyd. 2. Szatur-Jaworska, Diagnozowanie w polityce społecznej - metody i problemy, Warszawa 2014 • A.Kurowska, Wskaźniki społeczne w polityce społecznej. Historia, teoria i zastosowanie w praktyce, Warszawa 2011 • S.Rychliński, Lustracje społeczne, Warszawa 2001. • T.Panek, A.Szulc (red.), Statystyka społeczna. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2004. • Publikacje (w formie elektronicznej) GUS, Eurostat, OECD, ONZ z wynikami badań (dostępne na stronach www). • Raporty z badań sondażowych. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Diagnoza społeczna i diagnozowanie społeczne. Źródła danych diagnostycznych w polityce społecznej. Wykresy jako forma prezentacji danych. Wskaźniki społeczne jako narzędzia pomiaru w polityce społecznej. Syntetyczne wskaźniki społeczne – metoda genewska, Human Development Index Systemy wskaźników społecznych – na przykładzie wskaźników Agendy 2030 (The 2030 Agenda for Sustainable Development,) Diagnozowanie aktywności ekonomicznej ludności i rynku pracy. Metody diagnozowania kapitału ludzkiego i kapitału społecznego. Badania poziomu życia. Miary ubóstwa. Miary deprywacji Badania wykluczenia społecznego i społecznej integracji (spójności społecznej). Wykluczenie cyfrowe. Badania jakości życia i stylu życia |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja grupowa, wykład, referaty studentów połączone z prezentacją multimedialną przeprowadzonych analiz danych zastanych |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- sprawdzian pisemny (sprawdzian wiedzy i umiejętności w warunkach kontrolowanych) - praca pisemna (samodzielna praca analityczna przygotowana na podstawie danych zastanych) - ocena ciągła aktywności (w tym wykonywanie prac fakultatywnych) - kontrola obecności na zajęciach O końcowej ocenie decyduje liczba punktów uzyskanych w wyniku oceny różnych zadań wykonywanych w toku zajęć. W przypadku pracy pisemnej i sprawdzianu wiedzy do zaliczenia wymagane jest uzyskanie minimalnej liczby punktów. Nieobecności można zaliczać w trybie indywidualnym. Za niezaliczone nieobecności odejmowane są punkty od sumy końcowej. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
MATERIAŁY DO ZAJĘĆ I ZADANIA DLA STUDENTÓW / STUDENTEK BĘDĄ UMIESZCZANE NA PLATFORMIE KAMPUS 2. WŁASNE PRACE STUDENCI / STUDENTKI BĘDA PRZEKAZYWALI ZA POŚREDNICTWEM PLATFORMY KAMPUS 2. Szczegółowa punktacja zostanie podana na platformie Kampus 2 przed pierwszymi zajęciami. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.