Hagiografia wczesnośredniowieczna jako źródło historyczne [2900-MK2-HWZH]
Semestr letni 2023/24
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Hagiografia wczesnośredniowieczna jako źródło historyczne [2900-MK2-HWZH] | ||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/24 [2023L]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 14 | ||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jerzy Szafranowski | ||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Słowniki łacińskie: A. Jougan, Słownik kościelny łacińsko-polski (dowolne wydanie); J. Sondel, Słownik łacińsko-polski dla prawników i historyków, Kraków 2006; Du Cange et al., Glossarium mediae et infimae latinitatis (http://ducange.enc.sorbonne.fr/); Whitaker's Words Online (https://latin-words.com/). Podstawowe podręczniki: R. Michałowski, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa 2009; Wczesne średniowiecze od 400 do 1000 r., red. R. McKitterick, tłum. Z. Dalewski, Warszawa 2003; I. Wood, Królestwa Merowingów, tłum. M. Wilk, Warszawa 2012. R. McKitterick, Królestwa Karolingów, tłum. B. Hlebowicz, M. Wilk, Warszawa 2011. |
||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia wstępne: męczennicy Męczeństwo św. Polikarpa, w: Męczennicy pierwszych wieków chrześcijaństwa, red. M. Starowieyski, ss. 117–127. 2. Antoni Atanazego z Aleksandrii Atanazy Wielki, Żywot św. Antoniego, tłum. E. Dąbrowska, w: Święty Antoni. Żywot. Pisma Ascetyczne, red. E. Wipszycka, Kraków 2005, ss. 75–146. 3. Odkrywanie relikwii Lucjan z Kaphar Gamala, Odnalezienie relikwii św. Szczepana, w: Męczennicy pierwszych wieków chrześcijaństwa, red. M. Starowieyski, ss. 568–575. 4. Paweł Hieronima ze Strydonu Hieronim ze Strydonu, Żywot św. Pawła – tebańskiego pustelnika, w: tenże, Żywoty mnichów Pawła, Hilariona, Malchusa, tłum. B. Degórski, Kraków 1995, ss. 97–132. 5. Marcin Sulpicjusza Sewera Sulpicjusz Sewer, Żywot Marcina; Listy 1–3; Dialogi, w: Pisma o św. Marcinie z Tours, tłum. P.J. Nowak, Kraków 1995. 6. Genowefa z Paryża Żywot Genowefy z Paryża, w: Żywoty galijskie, tłum. R. Toczko, Kraków 2015, ss. 94–147. 7. Żywot czy reguła? Ojcowie jurajscy Żywoty Ojców Jurajskich, tłum. D. Gacka et al., Kraków 1993. A. Diem, „Vita Vel Regula: Multifunctional Hagiography in the Early Middle Ages”, w: Hagiography and the History of Latin Christendom, 500–1500, red. S.M. Herrick, ss. 123–142. 8. Cuda Grzegorza z Tours: Julian z Brioude i Marcin z Tours Gregory of Tours, The Miracles of Martyr Julian, The Miracles of Bishop Martin, w: tenże, Lives and Miracles, tłum. G. de Nie, Cambridge, MA–London 2015, ss. 299–855. albo: Gregory of Tours, The Suffering and Miracles of the Martyr St. Julian, The Miracles of the Bishop St. Martin, w: R. Van Dam, Saints and Their Miracles in Late Antique Gaul, Princeton, NJ 1993, ss. 162–303. 9. Dialogi Grzegorza Wielkiego Grzegorz z Tours, Historie X.1, tłum. K. Liman, T. Richter, ss. 459–463. Grzegorz Wielki, Dialogi ks. IV, tłum. E. Czerny, A. Świderkówna, Kraków 2007, ss. 287–377. 10. Gerald z Aurillac, święty na opak Św. Odon z Cluny, Żywot św. Geralda z Aurillac, tłum. E. Buszewicz, Kraków 2020. 11. Wojciech Jana Kanapariusza Jan Kanapariusz, Świętego Wojciecha żywot pierwszy, tłum. B. Kürbis, Tyniec 1997. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Lektura i analiza tekstów źródłowych, krytyczna lektura literatury przedmiotu, dyskusja w grupie moderowana przez prowadzącego. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Każdy z uczestników jest zobowiązany do dokładnego przeczytania tekstów źródłowych z uwzględnieniem pytań i wskazówek prowadzącego oraz zebrania informacji niezbędnych do krytyki źródła na podstawie zadanej literatury przedmiotu. Dopuszczalne są trzy nieobecności. Zaliczenie drugiej i trzeciej nieobecności wymaga napisania krótkiego eseju. Nieprzygotowanie do zajęć bądź brak aktywnego w nich udziału traktowane są tak samo jak nieobecność. O ocenie końcowej decyduje monitorowany na bieżąco aktywny i kompetentny udział w analizie tekstów oraz dyskusji na zajęciach. |
||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr Jerzy Szafranowski |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.