Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konteksty nauczania języka polskiego [3007-N1B2KJ] Semestr letni 2023/24
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Konteksty nauczania języka polskiego [3007-N1B2KJ]
Zajęcia: Semestr letni 2023/24 [2023L] (w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 9:45 - 11:15
sala 126
Lokale w budynku Kupców - Oboźna 8 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Data i miejsceProwadzący
2024-06-06 09:45 : 11:15 sala 126
Lokale w budynku Kupców - Oboźna 8
2024-06-13 09:45 : 11:15 sala 126
Lokale w budynku Kupców - Oboźna 8
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 23
Limit miejsc: 20
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Jan Zdunik
Literatura:

Przykładowa literatura psychoanalityczna i psychologiczna, która będzie wykorzystywana w trakcie zajęć.

Oprócz podanych: inne teksty psychoanalityczne i o psychoanalizie

Literatura psychoanalityczna (wybrana).

1. W. R. BIon, Uczenie się na podstawie doświadczenia, przeł. D. Golec, Warszawa 2021.

2. D. Winnicott, Procesy dojrzewania a sprzyjające środowisko. Badania nad teorią rozwoju emocjonalnego, przeł. A. Czownicka, Gdańsk 2018.

3. D. Winnicott, Zabawa a rzeczywistość, przeł. A. Czownicka, Gdańsk 2011.

4. S. Freud, Niesamowite, w: Pisma psychologiczne, przeł. R. Reszke. Wydawnictwo KR, Warszawa 1997.

5. S. Freud, Objaśnianie marzeń sennych, przeł. K. Reszke, Warszawa 1996.

6. S.H. Foulkes, Wprowadzenie do psychoterapii grupowo-analitycznej, przeł. J. Skowrońska, Warszawa 2016.

Literatura przedmiotu (wybrana)

7. K. Węc, Psychoanaliza w dyskursie edukacyjnym. Radykalność humanistyczna teorii i praktyki pedagogiczmej. Konteksty nie tylko Lacanowskie, Toruń 2017.

8. H. Stępniewska- Gębik, Pedagogika i psychoanaliza : potrzeba-pragnienie-inny : konteksty epistemologiczne dla pedagogiki w świetle psychoanalitycznej koncepcji Jacques'a Lacana, Kraków 2004.

9. Psychologia literatury. Zaproszenie do interpretacji, red. Cz. Dziekanowski, Warszawa 1999.

10. Powinowactwa z epoki. Związki polskiej literatury modernizmu i międzywojnia z psychoanalizą, red. P. Dybel, Kraków 2018.

Zakres tematów:

Można wyróżniać dwa najważniejsze cele opisywanego kursu. Po pierwsze, jest nim wprowadzenie słuchaczy w mniej znane dokonania współczesnej myśli psychoanalitycznej (szczególnie związane ze szkołą Kleinowską i szkołą relacji z obiektem, a także psychoanalizą grupową i psychoanalizą grupy). Stąd obecność w literaturze tekstów Biona, Winnicotta i Foulkesa. O psychoterapii grupowej mówi się i pisze poza gronem wąskim specjalistów niewiele, a jest to bardzo skuteczny i często stosowany sposób leczenia różnych zaburzeń (stosowany np. na oddziałach dziennych). Co jednak ważniejsze, osiągnięcia i odkrycia brytyjskich analityków można zastosować (dzięki ich wyraźnie relacyjnemu aspektowi) także w dydaktyce polonistycznej, szczególnie na poziomie liceum - wszakże w szkole także pracujemy w grupach i grupą. To drugi cel opisywanych zajęć - wspólne zastanawianie się, w jaki sposób analityczne myślenie (oparte przede wszystkim na swobodnych skojarzeniach oraz interpretacji) może być przydatne w pracy nauczyciela - tak w kontekście budowania relacji z grupą, jak i w kwestii odczytania poszczególnych tekstów literackich.

Każde zajęcia będą rozpoczynać się zatem od krótkiego wprowadzenia teoretycznego, następnie będzie miała miejsce swobodna dyskusja z uczestnikami i wspólna refleksja nad tekstem literackim (poezja, krótki fragment prozy) bądź sytuacją szkolną w kontekście omawianej myśli analitycznej.

Metody dydaktyczne:

-) dyskusja,

-) konwersatorium z elementami wykładu,

-) praca w grupach, warszatowe interpretacje literatury,

-) referaty.

Metody i kryteria oceniania:

-) referat (wprowadzenie teoretyczne)

-) konspekt lekcji (projekt)

-) kontrola obecności (dopuszczalne dwie nieobecności).

Uwagi:

Grupa 2 (dr Jan Zdunik) - psychoanalityczne i psychologiczne inspiracje w dydaktyce polonistycznej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)