Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do badań historycznych [2900-L-WBH] Semestr zimowy 2023/24
Ćwiczenia, grupa nr 9

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wstęp do badań historycznych [2900-L-WBH]
Zajęcia: Semestr zimowy 2023/24 [2023Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 9 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 13:15 - 14:45
sala 14
Budynek Pomuzealny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 18
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Katarzyna Wagner
Literatura:

Zob. Zakres tematów

Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjne

2. Czym jest historia?

Historia narodowa, powszechna, regionalna.

- B. Miśkiewicz, Wprowadzenie do badań historycznych, Poznań 1993, s. 87-115.

- J. Topolski, Wprowadzenie do historii, Poznań 1998, s. 7-31.

- M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1991, s. 7-17.

- K. Zamorski, Problem prawdy i postprawdy w historii, Wprowadzenie do metodologii historii, red. E. Domańska, J. Pomorski, Warszawa 2022, s. 442-458.

- E. H. Carr, Historia. Czym jest?, Poznań 1999, s. 15-42.

3. Źródła (definicja, typy, krytyka)

- M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, s. 17-25, 64-77, 113-133.

- J. Szymański, Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2012 (różne wydania), s. 28-63.

- M. Bloch, Pochwała historii, czyli o zawodzie historyka, Warszawa 1962, s. 85-104.

4-5. Opracowania

a. książki (typy, prezentacja wybranych publikacji) i artykuły (cel, struktura)

- M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, s. 13-16.

- B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych, Poznań 1985, s. 184-188.

b. czasopisma (polskie i zagraniczne)

- uczestnicy zajęć otrzymają do omówienia wybrane czasopisma naukowe

6. Przypisy bibliograficzne

Budowa, rodzaje – teoria i praktyka

- M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, s. 65-66, 109-112, 144-145.

- A. Świeżawski, Warsztat naukowy historyka, Łódź 1978, s. 44-63.

7-9. Pomoce naukowe

a. Encyklopedie

- Encyklopedia powszechna, wyd. S. Orgelbrand

- Wielka Ilustrowana Encyklopedia Powszechna, wyd. Gutenberg

- Wielka Powszechna Encyklopedia PWN

- Wikipedia

b. Bibliografie

- Bibliografia polska, Bibliografia zawartości czasopism, Bibliografia historii polskiej, „Nowy Korbut” + jedna wybrana specjalistyczna

c. słowniki geograficzne i biograficzne

„Słownik geograficzny Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich”, „Słownik historyczno-geograficzny ziem polskich w średniowieczu” oraz wybrane części PSB (wybrane wstępy redakcyjne; lektura kilku haseł wraz z zastanowieniem się nad strukturą haseł)

10-11. Archiwa i biblioteki

- wspólna wizyta w wybranej czytelni naukowej lub archiwum oraz omówienie wizyt zleconych studentom

- księgozbiory, katalogi, poszukiwania, bazy internetowe

J. Szymański, Nauki pomocnicze historii, s. 504-525.

Strony internetowe BUW, Biblioteki Narodowej + jednej wybranej biblioteki zagranicznej

12. Muzeum i jego zbiory w pracy historyka

wspólna wizyta w wybranym warszawskim muzeum. Omówienie specyfiki zbiorów oraz możliwości ich naukowego wykorzystania.

13. Etyka w zawodzie historyka

- S. Kieniewicz, O etyce zawodu historyka, w: S. Kieniewicz, Historyk a świadomość narodowa, Warszawa 1982, s. 128-142.

- Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych, Warszawa 2001, s. 9-27.

- R. Stobiecki, Etyczny wymiar poznania historycznego, w: Wprowadzenie do metodologii historii, red. E. Domańska, J. Pomorski, Warszawa 2022, s. 429-441.

14. Podsumowanie

Metody dydaktyczne:

- wspólna dyskusja,

- referaty,

- zajęcia terenowe (w bibliotece, archiwum, etc.)

Metody i kryteria oceniania:

- obecność (max 3 nieobecności, jedna nie wymaga zaliczenia, dwie pozostałe tak),

- przygotowanie do zajęć i aktywność,

- kwerenda na wskazany temat.

Uwagi:

dr Katarzyna Wagner

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)