Wstęp do badań historycznych [2900-L-WBH]
Semestr zimowy 2023/24
Ćwiczenia,
grupa nr 9
Przedmiot: | Wstęp do badań historycznych [2900-L-WBH] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/24 [2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 9 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 18 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Katarzyna Wagner | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Zob. Zakres tematów |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne 2. Czym jest historia? Historia narodowa, powszechna, regionalna. - B. Miśkiewicz, Wprowadzenie do badań historycznych, Poznań 1993, s. 87-115. - J. Topolski, Wprowadzenie do historii, Poznań 1998, s. 7-31. - M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1991, s. 7-17. - K. Zamorski, Problem prawdy i postprawdy w historii, Wprowadzenie do metodologii historii, red. E. Domańska, J. Pomorski, Warszawa 2022, s. 442-458. - E. H. Carr, Historia. Czym jest?, Poznań 1999, s. 15-42. 3. Źródła (definicja, typy, krytyka) - M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, s. 17-25, 64-77, 113-133. - J. Szymański, Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2012 (różne wydania), s. 28-63. - M. Bloch, Pochwała historii, czyli o zawodzie historyka, Warszawa 1962, s. 85-104. 4-5. Opracowania a. książki (typy, prezentacja wybranych publikacji) i artykuły (cel, struktura) - M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, s. 13-16. - B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych, Poznań 1985, s. 184-188. b. czasopisma (polskie i zagraniczne) - uczestnicy zajęć otrzymają do omówienia wybrane czasopisma naukowe 6. Przypisy bibliograficzne Budowa, rodzaje – teoria i praktyka - M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, s. 65-66, 109-112, 144-145. - A. Świeżawski, Warsztat naukowy historyka, Łódź 1978, s. 44-63. 7-9. Pomoce naukowe a. Encyklopedie - Encyklopedia powszechna, wyd. S. Orgelbrand - Wielka Ilustrowana Encyklopedia Powszechna, wyd. Gutenberg - Wielka Powszechna Encyklopedia PWN - Wikipedia b. Bibliografie - Bibliografia polska, Bibliografia zawartości czasopism, Bibliografia historii polskiej, „Nowy Korbut” + jedna wybrana specjalistyczna c. słowniki geograficzne i biograficzne „Słownik geograficzny Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich”, „Słownik historyczno-geograficzny ziem polskich w średniowieczu” oraz wybrane części PSB (wybrane wstępy redakcyjne; lektura kilku haseł wraz z zastanowieniem się nad strukturą haseł) 10-11. Archiwa i biblioteki - wspólna wizyta w wybranej czytelni naukowej lub archiwum oraz omówienie wizyt zleconych studentom - księgozbiory, katalogi, poszukiwania, bazy internetowe J. Szymański, Nauki pomocnicze historii, s. 504-525. Strony internetowe BUW, Biblioteki Narodowej + jednej wybranej biblioteki zagranicznej 12. Muzeum i jego zbiory w pracy historyka wspólna wizyta w wybranym warszawskim muzeum. Omówienie specyfiki zbiorów oraz możliwości ich naukowego wykorzystania. 13. Etyka w zawodzie historyka - S. Kieniewicz, O etyce zawodu historyka, w: S. Kieniewicz, Historyk a świadomość narodowa, Warszawa 1982, s. 128-142. - Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych, Warszawa 2001, s. 9-27. - R. Stobiecki, Etyczny wymiar poznania historycznego, w: Wprowadzenie do metodologii historii, red. E. Domańska, J. Pomorski, Warszawa 2022, s. 429-441. 14. Podsumowanie |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- wspólna dyskusja, - referaty, - zajęcia terenowe (w bibliotece, archiwum, etc.) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność (max 3 nieobecności, jedna nie wymaga zaliczenia, dwie pozostałe tak), - przygotowanie do zajęć i aktywność, - kwerenda na wskazany temat. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr Katarzyna Wagner |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.