Wstęp do badań historycznych [2900-L-WBH]
Semestr zimowy 2023/24
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Wstęp do badań historycznych [2900-L-WBH] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/24 [2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Rafał Waszczuk | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
M. Bloch, Pochwała historii, czyli o zawodzie historyka, Warszawa 1960 B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych, Warszawa-Poznań 1985. M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1999. A. Świeżawski, Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 2001. J. Topolski, Jak się pisze i rozumie historię, Warszawa 1998. Tenże, Metodologia historii, Warszawa 1984. Tenże, Wprowadzenie do historii, Poznań 2001. W. Werner, Wprowadzenie do historii, Warszawa 2012. Wprowadzenie do metodologii historii, red. E. Domańska, J. Pomorski, Warszawa 2022. oraz inne lektury zadawane na bieżąco przez prowadzącego. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne 2. Historia jako nauka, poznanie historyczne H.-I. Marrou, O poznaniu historycznym, Kęty 2011, s. 43–62. M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1999, s. 7–16 J. Topolski, Teoretyczne problemy wiedzy historycznej. Antologia tekstów, red. E. Domańska, Poznań 2016, s. 81–84, 89–97. Tenże, Wprowadzenie do historii, Poznań 2001, s. 7–31. 3. Źródła historyczne, wydawnictwa źródłowe L. Kołakowski, Legenda o cesarzu Kennedym: nowa dyskusja antropologiczna, w: tenże, Cywilizacja na ławie oskarżonych, Warszawa 1990, s. 324–334. M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1999, s. 22–35, 84–89. J. Topolski, Wprowadzenie do historii, Poznań 2001, s. 33–55. Zadanie: każdy z uczestników scharakteryzuje jedną wybraną edycję źródłową. 4. Krytyka źródeł M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1999, s. 113–133. J. Topolski, Metodologia historii, Warszawa 1984, s. 381–400. Ćwiczenie z pracy z tekstem źródłowym. 5. Opracowania i aparat naukowy J.S. Gruchała, Sztuka sporządzania przypisów (z polskiej perspektywy), w: P. Oliver, Jak pisać prace uniwersyteckie. Poradnik dla studentów, Kraków 1999, s. 140–152. M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1999, s. 17–22, 109–112. A. Swieżawski, Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 2001, s. 46–58. Zadanie: każdy z uczestników scharakteryzuje jedną monografię historyczną zgodnie z zainteresowaniami. 6. Czasopisma historyczne S. Kieniewicz, Czasopiśmiennictwo historyczne, „Kwartalnik Historyczny” 84, 1977, nr 2, s. 385–390. M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1999, s. 77–83. Proszę zapoznać się z bazą BazHum (https://bazhum.muzhp.pl). Zadanie: każdy z uczestników scharakteryzuje jedno z czasopism naukowych wskazanych przez prowadzącego (m.in. Kwartalnik Historyczny, Przegląd Historyczny, Kwartalnik Historii Kultury Materialnej, Studia Źródłoznawcze, Archeion, Acta Poloniae Historica). 7-8. Biblioteki i bibliografie, narzędzia internetowe M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1999, s. 36–76. Zadania: – przejrzeć: Bibliografia historii Polski, t. 1: do roku 1795, cz. 1–3, red. H. Madurowicz-Urbańska, Warszawa 1965, t. 2: 1795–1918, cz. 1–2, red. H. Madurowicz-Urbańska, Warszawa 1967, t. 3: 1918–1945, cz. 1–2, red. W. Bieńkowski, Warszawa 1974–1978; Bibliografia historii polskiej (https://bibliografia.ipn.gov.pl/); Bibliografia zawartości czasopism (https://www.bn.org.pl/bibliografie/bibliografia-narodowa/bibliografia-zawartosci-czasopism), – zapoznać się z katalogami oraz zasobami online Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie i Biblioteki Narodowej (POLONA!); NUKAT (http://katalog.nukat.edu.pl/search/query?theme=nukat); Federacja Bibliotek Cyfrowych (https://fbc.pionier.net.pl); Repozytorium Cyfrowe Instytutów Naukowych (https://www.rcin.org.pl/dlibra); Otwórz Książkę (http://otworzksiazke.pl); Europeana (https://www.europeana.eu/pl) 9. Archiwa, podstawowe słownictwo archiwalne H. Robótka, Wprowadzenie do archiwistyki, Toruń 2003, s. 66–87. M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1999, s. 96–105. M. Wilkowski, Wprowadzenie do historii cyfrowej, Gdańsk 2013 (wyd. II), s. 38–48 (rozdz. Wykorzystywanie repozytoriów cyfrowych i archiwalnych baz danych). Proszę przejrzeć Archiwum Główne Akt Dawnych w Warszawie. Informator o zasobie archiwalnym, red. D. Lewandowska, Warszawa 2008, stronę internetową Narodowego Archiwum Cyfrowego (https://www.nac.gov.pl) oraz zapoznać się z serwisem Szukaj w Archiwach (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl) 10. Encyklopedie i słowniki (historyczno-geograficzne, biograficzne) M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1999, s. 90–95. Polski Słownik Biograficzny Słownik Geograficzny Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich, t. 1–15, red. F. Sulimirski, B. Chlebowski, W. Walewski, 1880–1914. Słownik historyczno-geograficzny ziem polskich, (http://www.slownik.ihpan.edu.pl/index.php) Zadania: – przeczytać co najmniej dwa hasła z jednego z ostatnich tomów Polskiego Słownika Biograficznego; przeczytać wstęp do Słownika Geograficznego Królestwa Polskiego oraz co najmniej dwa hasła, tak samo w przypadku Słownika historyczno-geograficznego ziem polskich w średniowieczu – zastanowić się nad ich treścią i strukturą, – każdy z uczestników scharakteryzuje jedną z encyklopedii wskazanych przez prowadzącego, – do rozważenia: jak korzystać z Wikipedii? 11. Metody badawcze B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych, Warszawa-Poznań 1985, s. 225–238. M. Janowski, Klasyczne metody badań historycznych, w: Wprowadzenie do metodologii historii, red. E. Domańska, J. Pomorski, Warszawa 2022, s. 332–345. T. Wiślicz, Metody ilościowe i jakościowe w badaniach historycznych, tamże, s. 346–358. 12. Etyka zawodu historyka S. Kieniewicz, O etyce zawodu historyka, w: tenże, Historyk a świadomość narodowa, Warszawa 1982, s. 128–142. M. Kula, Krótki raport o użytkowaniu historii, Warszawa 2004, s. 447–461. R. Stobiecki, Etyczny wymiar poznania historycznego, w: Wprowadzenie do metodologii historii, red. E. Domańska, J. Pomorski, Warszawa 2022, s. 429–441. J. Topolski, Wprowadzenie do historii, Poznań 2001, s. 145–160. 13. Historia w przestrzeni publicznej, polityka historyczna M. Kurkowska-Budzan, J. Wojdon, Metodologia jako problem dla historii publicznej, w: Wprowadzenie do metodologii historii, red. E. Domańska, J. Pomorski, Warszawa 2022, s. 490–504. P. Witek, M. Mazur, Polityka historyczna, tamże, s. 406–416. 14. Podsumowanie albo wizyta w wybranym archiwum, bibliotece lub muzeum we wspólnie ustalonym innym terminie. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja na podstawie wskazanej literatury, krótkie referaty, samodzielna kwerenda oraz przygotowanie bibliografii na temat ustalony z prowadzącym. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność (dopuszczalna jedna nieobecność nieusprawiedliwiona, dwie kolejne należy odpracować na dyżurze prowadzącego) 2. Aktywność na zajęciach 3. Przygotowanie pracy zaliczeniowej (bibliografia) |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr Rafał Waszczuk |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.