Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy metodologii historii [2900-L-METW] Semestr letni 2023/24
Wykład, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy metodologii historii [2900-L-METW]
Zajęcia: Semestr letni 2023/24 [2023L] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 9:45 - 11:15
sala A
Budynek Pomuzealny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 17
Limit miejsc: 16
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Aleksandra Kuligowska
Literatura:

Jerzy Topolski, Przedmiot metodologii historii, w: tegoż, Metodologia historii. Warszawa, 198, s. 29-41.

Wojciech Wrzosek, Metodologia historii a metodyka nauczania historii, w: Między historią a edukacją historyczną. Studia i szkice dedykowane Profesor Marii Kujawskiej, pod red. Violetty Julkowskiej. Poznań 2003, s.278-281.

T. Kotarbiński, O pojęciu metody, w: tegoż, Wybór pism, t. II, Warszawa 1958.

Historyka; zarys teorii historiografii, w: R. Traba, H. Thuenemann (red.),

Myślenie historyczne, cz. 1: Joern Ruesen, Nadawanie historycznego sensu, Poznań 2015, s. 57-91.

Ernest Nagel, Nauka i zdrowy rozsadek, w tegoż, Struktura nauki. Zagadnienia logiki wyjaśnień naukowych, Warszawa, 1970: 11-22.

Ian G. Barbour, Paradygmaty w nauce, w: tegoż, Mity, modele, paradygmaty. Studium porównawcze nauk przyrodniczych i religii, przeł.

Marek Krośniak, Kraków, 2016: 134-174.

A. Kuligowska, Auffassung w koncepcji historii Ernsta Bernheima, Poznań 2013, s. 13-38.

J.G. Droysen, Zarys historyki, przeł. M. Bonecki, J. Duraj, Bydgoszcz 2012.

M. Sawicki, J.G. Droysen, Zarys historyki, przeł. M. Bonecki, J. Duraj, Bydgoszcz 2012, ss. 159:

http://rah.pth.net.pl/uploads/2013_2_Genealogia%20kultury/Sawicki_rec.pdf

L. v Ranke, Idea historii powszechnej, w: Jerzy Kałążny (red.), Opowiadanie historii w niemieckiej refleksji teoretycznohistorycznej i

literaturoznawczej od oświecenia do współczesności, Poznań 2003, s. 82–96.

Dla zdeterminowanych:

G.J. Henz, Leopold von Ranke in Geschichtsdenken und Forschung, Berlin 2014, t. 1. H.T. Buckle, Historja cywilizacji w Anglji, Warszawa 1873 (wybrany fragment)

A.F. Grabski, Dzieje historiografii, Poznań 2006, s. 523-557.

A. Kuligowska, Karl Lohmeyer - historyk pozytywista?, w: Florilegium historicum amicorum munera, Gdańsk 2016, s. 101-112.

D.R Kelly, Losy historii. Badanie przeszłości od Herdera do Huizingi,Warszawa 2010, s. 358-398.

W. Wrzosek, Historia kultura metafora. Powstanie nieklasycznej historiografii, Wrocław 1995.

F. Braudel, Historia i trwanie, Warszawa 1999, s. 21-45.

J. Kałążny, Jak w XXI wieku opowiadać historię? Narracja jako problem teoretyczny i praktyczny w niemieckich naukach o historii, kulturze i

literaturze, Poznań 2019, s. 7-17, s. 447-461.

H. White, Metahistory: The Historical Imagination in Nineteenth-century Europe, Baltimore 1973, s. 1-41 (wprowadzenie).

J. Syrnyk (red.) W stronę antropologii bezpieki, Wrocław 2014: wybrane artykuły do omówienia.

Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, Warszawa 2003, s. 7-16 (wprowadzenie); s. 35-58 (C. Geertz);s. 117-145 (M. Sahlins), s. 149-169 (M. Douglas) lub inne do wyboru dla chętnych.

Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, Warszawa 2004, s. 100- 116 (W. Goodenough).

B. Żyłko (opracowanie), Semiotyka dziejów Rosji, Łódź 1993. (wybrane artykuły ze zbioru do omówienia dla chętnych).

J. Łotman, Uniwersum umysłu. semiotyczna teoria kultury, Gdańsk 2008, s. 197-260.

B. Dobek-Ostrowska, Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, Wrocław 2001, s. 93-111.

W. Walker, Przygoda z komunikacją, Gdańsk 2001, s. 46-86.

E. Domańska, Nekros. Wprowadzenie do ontologii martwego ciała, Warszawa 2018.

Dla zdeterminowanych:

A. Saupe, Der Historiker als Detektiv - der Detektiv als Historiker, Bielefeld 2009, 25-53.

Zakres tematów:

1. Czym jest metodologia historii?

2. Badania naukowe jako sposób wyjaśniania.

3. Źródła między metodologią a metodyką.

4. Jak kształtowała się historia jako nauka? Szkoła z Getyngi, Leopold von Ranke, Johann Gustav Droysen.

5. Pozytywizm w nauce historycznej - unowocześnienie metod

6. historycznych?

7. Analiza semiotyczna.

8. Czy w nauce historycznej mamy szansę na bezstronność?

9. Nouvelle histoire - nowa historia.

10. Czy nauka historyczna jest tym za co się podaje? Zwrot narratywistyczny w historii.

11. Antropologia historyczna. Jak to w ogóle możliwe?

12. Historia posthumanistyczna, historia nieantropocentryczna. Czy to jeszcze historia?

Prowadząca zastrzega sobie możliwość zmiany kolejności realizowanych tematów oraz realizacji niektórych z nich na dwóch zajęciach. Lektury do poszczególnych tematów oraz podstawowe zagadnienia będą udostępniane na platformie Kampus.

Metody dydaktyczne:

- analiza tekstu teoretycznego,

- dyskusja w grupie

Uwagi:

dr Aleksandra Kuligowska

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)