Podstawy metodologii historii [2900-L-METW]
Semestr letni 2023/24
Wykład,
grupa nr 3
Przedmiot: | Podstawy metodologii historii [2900-L-METW] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/24 [2023L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 17 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 16 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Aleksandra Kuligowska | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Jerzy Topolski, Przedmiot metodologii historii, w: tegoż, Metodologia historii. Warszawa, 198, s. 29-41. Wojciech Wrzosek, Metodologia historii a metodyka nauczania historii, w: Między historią a edukacją historyczną. Studia i szkice dedykowane Profesor Marii Kujawskiej, pod red. Violetty Julkowskiej. Poznań 2003, s.278-281. T. Kotarbiński, O pojęciu metody, w: tegoż, Wybór pism, t. II, Warszawa 1958. Historyka; zarys teorii historiografii, w: R. Traba, H. Thuenemann (red.), Myślenie historyczne, cz. 1: Joern Ruesen, Nadawanie historycznego sensu, Poznań 2015, s. 57-91. Ernest Nagel, Nauka i zdrowy rozsadek, w tegoż, Struktura nauki. Zagadnienia logiki wyjaśnień naukowych, Warszawa, 1970: 11-22. Ian G. Barbour, Paradygmaty w nauce, w: tegoż, Mity, modele, paradygmaty. Studium porównawcze nauk przyrodniczych i religii, przeł. Marek Krośniak, Kraków, 2016: 134-174. A. Kuligowska, Auffassung w koncepcji historii Ernsta Bernheima, Poznań 2013, s. 13-38. J.G. Droysen, Zarys historyki, przeł. M. Bonecki, J. Duraj, Bydgoszcz 2012. M. Sawicki, J.G. Droysen, Zarys historyki, przeł. M. Bonecki, J. Duraj, Bydgoszcz 2012, ss. 159: http://rah.pth.net.pl/uploads/2013_2_Genealogia%20kultury/Sawicki_rec.pdf L. v Ranke, Idea historii powszechnej, w: Jerzy Kałążny (red.), Opowiadanie historii w niemieckiej refleksji teoretycznohistorycznej i literaturoznawczej od oświecenia do współczesności, Poznań 2003, s. 82–96. Dla zdeterminowanych: G.J. Henz, Leopold von Ranke in Geschichtsdenken und Forschung, Berlin 2014, t. 1. H.T. Buckle, Historja cywilizacji w Anglji, Warszawa 1873 (wybrany fragment) A.F. Grabski, Dzieje historiografii, Poznań 2006, s. 523-557. A. Kuligowska, Karl Lohmeyer - historyk pozytywista?, w: Florilegium historicum amicorum munera, Gdańsk 2016, s. 101-112. D.R Kelly, Losy historii. Badanie przeszłości od Herdera do Huizingi,Warszawa 2010, s. 358-398. W. Wrzosek, Historia kultura metafora. Powstanie nieklasycznej historiografii, Wrocław 1995. F. Braudel, Historia i trwanie, Warszawa 1999, s. 21-45. J. Kałążny, Jak w XXI wieku opowiadać historię? Narracja jako problem teoretyczny i praktyczny w niemieckich naukach o historii, kulturze i literaturze, Poznań 2019, s. 7-17, s. 447-461. H. White, Metahistory: The Historical Imagination in Nineteenth-century Europe, Baltimore 1973, s. 1-41 (wprowadzenie). J. Syrnyk (red.) W stronę antropologii bezpieki, Wrocław 2014: wybrane artykuły do omówienia. Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, Warszawa 2003, s. 7-16 (wprowadzenie); s. 35-58 (C. Geertz);s. 117-145 (M. Sahlins), s. 149-169 (M. Douglas) lub inne do wyboru dla chętnych. Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, Warszawa 2004, s. 100- 116 (W. Goodenough). B. Żyłko (opracowanie), Semiotyka dziejów Rosji, Łódź 1993. (wybrane artykuły ze zbioru do omówienia dla chętnych). J. Łotman, Uniwersum umysłu. semiotyczna teoria kultury, Gdańsk 2008, s. 197-260. B. Dobek-Ostrowska, Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, Wrocław 2001, s. 93-111. W. Walker, Przygoda z komunikacją, Gdańsk 2001, s. 46-86. E. Domańska, Nekros. Wprowadzenie do ontologii martwego ciała, Warszawa 2018. Dla zdeterminowanych: A. Saupe, Der Historiker als Detektiv - der Detektiv als Historiker, Bielefeld 2009, 25-53. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Czym jest metodologia historii? 2. Badania naukowe jako sposób wyjaśniania. 3. Źródła między metodologią a metodyką. 4. Jak kształtowała się historia jako nauka? Szkoła z Getyngi, Leopold von Ranke, Johann Gustav Droysen. 5. Pozytywizm w nauce historycznej - unowocześnienie metod 6. historycznych? 7. Analiza semiotyczna. 8. Czy w nauce historycznej mamy szansę na bezstronność? 9. Nouvelle histoire - nowa historia. 10. Czy nauka historyczna jest tym za co się podaje? Zwrot narratywistyczny w historii. 11. Antropologia historyczna. Jak to w ogóle możliwe? 12. Historia posthumanistyczna, historia nieantropocentryczna. Czy to jeszcze historia? Prowadząca zastrzega sobie możliwość zmiany kolejności realizowanych tematów oraz realizacji niektórych z nich na dwóch zajęciach. Lektury do poszczególnych tematów oraz podstawowe zagadnienia będą udostępniane na platformie Kampus. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- analiza tekstu teoretycznego, - dyskusja w grupie |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr Aleksandra Kuligowska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.