Dydaktyka historii cz. 2 (Specjalizacja nauczycielska) [2900-L-SN-DH2]
Semestr letni 2023/24
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Dydaktyka historii cz. 2 (Specjalizacja nauczycielska) [2900-L-SN-DH2] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/24 [2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 14 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Piotr Kroll | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura zalecana – Podstawa programowa edukacji historycznej w szkole podstawowej: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 14.02.2107, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 2017, poz. 356 (dostępne: www.prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170000356). – M. Bieniek, Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2007. – D. Buehl, Strategie aktywnego nauczania czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się, Kraków 2004 – E. Chorąży, D. Konieczka-Śliwińska, S. Roszak, Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. – J. Dirksen, Projektowanie metod dydaktycznych. Efektywne strategie edukacyjne, tłum. J. Solecki, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2017. – J. Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się, tłum. Z. Janowska, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2015. – H. Konopka, M. Liedke, M. Ocytko, A. Pasko, Jak uczyć historii w zreformowanej szkole, Białystok 2003. – J. Maternicki, Cz. Majorek, A. Suchoński, Dydaktyka historii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1993. – Metodyka nauczania historii w szkole podstawowej, pod red. Cz. Majorka, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1988. – E. Perrott, Efektywne nauczanie: praktyczny przewodnik doskonalenia nauczania, tłum. A. Janowski, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994. – Petty G., Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, przekład J. Bartosik, GWP, wyd. 3, Sopot 2010 (także inne wydania). – Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, pod red. K. Kruszewskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa (wiele wydań). – Szymański J., Nauki pomocnicze historii, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa (wiele wydań). – Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów, pod red. J. Maternickiego, Wydawnictwo Juka, Warszawa 2004. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia 1 Część wstępna zajęć: Omówienie sylabusa, zapoznanie studentów z zasadami obowiązującymi na zajęciach, systemem oceniania i zaliczenia zajęć. Część merytoryczna zajęć: Powtórzenie wiadomości dotyczących informacji zwrotnej (które przyda się przy zajęciach 8-15): - w jaki sposób udzielać uczniowi oraz rodzicowi informacji zwrotnej? O czym powinniśmy pamiętać? Zajęcia 2 O co i jak pytamy uczniów? Zadawanie pytań na lekcji historii. Praca z błędem ucznia. - jakie techniki zadawania pytań i uzyskiwania odpowiedzi pomagają się uczyć? - co to są pytania kluczowe? - jakie są najczęstsze typy błędów uczniów (i nauczycieli) i z czego one wynikają? - jakie są strategie i narzędzia do pracy z błędem ucznia? Zadanie do wykonania przed zajęciami: Proszę przeczytać 3. rozdział książki Sterna D., Uczę (się) w szkole, Warszawa 2013, s. 40-49. Proszę obejrzeć fragment webinaru dotyczącego pracy z błędem (od 8:43, link - https://szkoladlainnowatora.ceo.org.pl/praca-z-bledem/) Zajęcia 3 Praca w grupach - dobór i sposoby (powtórzenie), monitorowanie, prezentowanie efektów pracy w grupach - w jaki sposób powinniśmy dobierać uczniów w grupy i dlaczego? - jak monitotować pracę grupy i sprawdzać efekty jej pracy? - jakie są wady i zalety pracy w grupach? Zadanie do wykonania przed zajęciami: Proszę przeczytać fragment 3. rodziału (3.5.2.1) książki Chorąży E., Konieczka-Śliwińska D., Roszak S., Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008, s. 121-124. Proszę odsłuchać 1 odcinka podcastu (od 2:11): Podcasterix, Jak pracować w parach? - https://open.spotify.com/episode/4HQMdU5EGx71777wkjh5wT?si=07d4f791df85468b Zajęcia 4 Podręcznik – narzędzie dla nauczyciela czy dla ucznia? Jak z niego korzystać? - cechy podręcznika vs. cechy dobrego podręcznika - jaka jest funkcja podręcznika? - czy warto pracować z podręcznikiem na lekcjach historii i do czego można go wykorzystać? - czy można pracować w szkole bez podręcznika? - multipodręcznik, flipbook - alternatywa do papierowego podręcznika? Zadanie do wykonania przed zajęciami: Proszę przeczytać fragment 2. rozdziału książki Bieniek M., Dydaktyka historii, Olsztyn 2007, s. 71-86 Zajęcia 5-7 Wprowadzenie do etiud. Po zakończeniu tego cyklu zajęć, każdy ze studentów będzie miał za zadanie przygotować dwie etiudy (czyli przeprowadzić fragment lekcji pokazowej z wykorzystaniem wskazanych materiałów) dotyczące pracy z tekstem źródłowym, pracy z mapy lub/i pracy z ikonografią oraz udzielić informacji zwrotnej wybranemu/ej studentowi/studentce na temat przeprowadzonego przez niego/ nią pokazu. Praca z tekstem źródłowym: - jak pracować z tekstem? - jak planować pracę z tekstem? - jakie są etapy pracy z tekstem? - dlaczego warto z uczniami ćwiczyć tę umiejętność? Praca z mapą: - jak pracować z mapą? - jak planować pracę z mapą? - jakie są etapy pracy mapą? - dlaczego warto z uczniami ćwiczyć tę umiejętność? Praca z ikonografią: - jak pracować z ikonografią? - jak planować pracę z ikonografią? - jakie są etapy pracy ikonografią? - dlaczego warto z uczniami ćwiczyć tę umiejętność? Zadanie do wykonania przed zajęciami: Proszę przeczytać fragment 4. rodziału (4.5.2) książki Chorąży E., Konieczka-Śliwińska D., Roszak S., Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008, s. 171-177. Proszę przeczytać fragment 2. rozdziału książki Bieniek M., Dydaktyka historii, Olsztyn 2007, s. 55-71. Zajęcia 8-15 Indywidualne prezentacje studentów dotyczące pracy z tekstem źródłowym, mapą oraz ikonografią. Szczegóły zadania: Opracowanie i przeprowadzenie w trakcie zajęć w sali fragmentu lekcji dla uczniów szkoły podstawowej (każdy nie dłużej niż 15 minut). Opracowane i zrealizowane fragmenty lekcji mają stanowić przykłady pracy z wymienionymi wyżej różnymi typami materiałów. Każdy student zaprezentuje dwa scenariusze, każdy ma dotyczyć innego typu materiału (przydział obowiązków zostanie dokonany na zajęciach nr 5). Pozostali uczestnicy zajęć zamienią się w uczniów. Każdy scenariusz fragmentu lekcji ma zawierać następujące elementy: - zaprezentowanie uczniom celu zadania - omówienie instrukcji dla uczniów - monitorowanie pracy uczniów - podsumowanie pracy uczniów Realizowanie tego scenariusza odbędzie się w czasie zajęć. Wskazany przez prowadzącą student udzieli na zakończenie informacji zwrotnej (IZ) na temat wykonanego przez autora zadania. Wszystkie materiały - kryteria oceny, schemat informacji zwrotnej - zostaną omówione na pierwszych z tego cyklu zajęciach oraz udostępnione studentom za pośrednictwem dysku Google’a. Każde zadanie zostanie omówione przez prowadzącą, a sformułowane uwagi powinny zostać wykorzystane przy kolejnym zadaniu z cyklu. Co najmniej tydzień przed zajęciami, na których student będzie prezentować swoje zadanie, prowadząca ma otrzymać, za pośrednictwem dysku Google’a plan opisujący poszczególne elementy zaplanowanej pracy: - cel - opis zadania - opis metody - opis formy pracy Dopiero po akceptacji tego opisu student będzie mógł zaprezentować swoje zadanie. Zadanie zostanie uznane za zaliczone po zrealizowaniu go i uzyskaniu pozytywnej opinii prowadzącej zajęcia. Kryteria i zasady oceniania zostaną umieszczone na dysku Google’a. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład, pogadanka, praca w grupach, praca pod kierunkiem, praca indywidualna, projekt, metoda problemowa. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia zajęć oraz kryteria oceniania: - obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności. Obie trzeba zaliczyć, o ile prowadząca nie zwolni z tego obowiązku) - aktywność na zajęciach - przygotowanie do zajęć (znajomość materiałów zadanych przed zajęciami) - wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie i zaprezentowanie dwóch wskazanych przez prowadzącą fragmentów lekcji oraz udzielenie co najmniej jednej informacji zwrotnej na termat wykonanego przez innego studenta/ inną studentkę zadania (według ustalonych kryteriów). |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr Piotr Kroll |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.