Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy dydaktyki [2900-L-SN22-PD] Semestr letni 2023/24
Konwersatorium, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy dydaktyki [2900-L-SN22-PD]
Zajęcia: Semestr letni 2023/24 [2023L] (zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 11:30 - 13:00
sala 14
Budynek Pomuzealny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 11
Limit miejsc: 14
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Barbara Łochowska
Literatura:

- Adele F., Elaine M., Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i szkole, Poznań 2002

- Bąbel P., Wiśniak M., 12 zasad skutecznej edukacji, czyli jak uczyć, żeby nauczyć, Sopot 2015

- Bieniek M., Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia, Olsztyn 2007

- Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2011.

- Chorąży E., Konieczka-Śliwińska D. , Roszak S., Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008.

- Marzano R., Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012

- Moss C. M., Brookhart S. M., Cele uczenia się. Jak pomóc uczniom zrozumieć każdą lekcję, Warszawa 2014 (https://sus.ceo.org.pl/wp-content/uploads/sites/4/2022/11/cele-uczenia-sie_moss_brookhart-1.pdf - dostęp 2.12.2022)

- Sterna D., Uczę (się) w szkole, Warszawa 2014

- Szulc A., Nowa szkoła: zmianę warto zacząć przy tablicy, Rybna 2019

- Wójcik A., Podstawy dydaktyki dla studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela : podręcznik akademicki do wykładów i ćwiczeń, Lublin 2019

Zakres tematów:

1. a) Zajęcia organizacyjne.

b) Podstawowe pojęcia związane z dydaktyką.

2. Lekcja: rodzaje, funkcje, elementy.

3. Cele nauczania, po co są, budowa i umiejętność ich formułowania.

4. Metody nauczania. Podział, rodzaje, sposób wykorzystania. Innowacje metodyczne (np. lekcja odwrócona).

Zajęcia teoretyczno-praktyczne, w czasie których studenci poznają metody nauczania i ich funkcje oraz będą uczyć się planowania części lekcji z wykorzystaniem metody aktywizującej.

5. Technika budowania i przeprowadzenia wykładu oraz zadawania pytań w szkole podstawowej i ponadpodstawowej.

6. Podręczniki szkolne i ich wykorzystanie w nauczaniu i uczeniu się

7. Projektowanie lekcji - scenariusz i zasady pisania scenariuszy, początek lekcji, zakończenie lekcji, notatka - jak ją sporządzać.

8. Proces oceniania uczniów w szkole. Zasady i metody oceniania (czy sprawdzian to najlepsza i jedyna metoda ewaluacji wiedzy i umiejętności ucznia i ewaluacja pracy nauczyciela?)

9. Prawo oświatowe i zasady awansu zawodowego nauczyciela - czyli co wolno, a czego nie nauczycielowi w szkole (jego prawa i obowiązki).

Metody dydaktyczne:

Wykład, rozmowa nauczająca, praca w grupach/parach, metoda projektu, metoda problemowa, burza mózgów, lekcja odwrócona.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia zajęć oraz kryteria oceniania:

- obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności. Obie trzeba zaliczyć, o ile prowadzący nie zwolni z tego obowiązku);

- aktywność na zajęciach;

- przygotowanie planu części lekcji z wykorzystaniem metody aktywizującej oraz sformułowanie celów i kryteriów sukcesu tego działania.

Uwagi:

mgr Barbara Łochowska

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)