Podstawy dydaktyki [2900-L-SN22-PD]
Semestr letni 2023/24
Konwersatorium,
grupa nr 2
Przedmiot: | Podstawy dydaktyki [2900-L-SN22-PD] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/24 [2023L]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 11 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 14 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Barbara Łochowska | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
- Adele F., Elaine M., Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i szkole, Poznań 2002 - Bąbel P., Wiśniak M., 12 zasad skutecznej edukacji, czyli jak uczyć, żeby nauczyć, Sopot 2015 - Bieniek M., Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia, Olsztyn 2007 - Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2011. - Chorąży E., Konieczka-Śliwińska D. , Roszak S., Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008. - Marzano R., Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012 - Moss C. M., Brookhart S. M., Cele uczenia się. Jak pomóc uczniom zrozumieć każdą lekcję, Warszawa 2014 (https://sus.ceo.org.pl/wp-content/uploads/sites/4/2022/11/cele-uczenia-sie_moss_brookhart-1.pdf - dostęp 2.12.2022) - Sterna D., Uczę (się) w szkole, Warszawa 2014 - Szulc A., Nowa szkoła: zmianę warto zacząć przy tablicy, Rybna 2019 - Wójcik A., Podstawy dydaktyki dla studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela : podręcznik akademicki do wykładów i ćwiczeń, Lublin 2019 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. a) Zajęcia organizacyjne. b) Podstawowe pojęcia związane z dydaktyką. 2. Lekcja: rodzaje, funkcje, elementy. 3. Cele nauczania, po co są, budowa i umiejętność ich formułowania. 4. Metody nauczania. Podział, rodzaje, sposób wykorzystania. Innowacje metodyczne (np. lekcja odwrócona). Zajęcia teoretyczno-praktyczne, w czasie których studenci poznają metody nauczania i ich funkcje oraz będą uczyć się planowania części lekcji z wykorzystaniem metody aktywizującej. 5. Technika budowania i przeprowadzenia wykładu oraz zadawania pytań w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. 6. Podręczniki szkolne i ich wykorzystanie w nauczaniu i uczeniu się 7. Projektowanie lekcji - scenariusz i zasady pisania scenariuszy, początek lekcji, zakończenie lekcji, notatka - jak ją sporządzać. 8. Proces oceniania uczniów w szkole. Zasady i metody oceniania (czy sprawdzian to najlepsza i jedyna metoda ewaluacji wiedzy i umiejętności ucznia i ewaluacja pracy nauczyciela?) 9. Prawo oświatowe i zasady awansu zawodowego nauczyciela - czyli co wolno, a czego nie nauczycielowi w szkole (jego prawa i obowiązki). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład, rozmowa nauczająca, praca w grupach/parach, metoda projektu, metoda problemowa, burza mózgów, lekcja odwrócona. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia zajęć oraz kryteria oceniania: - obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności. Obie trzeba zaliczyć, o ile prowadzący nie zwolni z tego obowiązku); - aktywność na zajęciach; - przygotowanie planu części lekcji z wykorzystaniem metody aktywizującej oraz sformułowanie celów i kryteriów sukcesu tego działania. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
mgr Barbara Łochowska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.