Dydaktyka WOS w szkole podstawowej (Specjalizacja Nauczycielska, I stopień, program od 2017, historia/WOS) [2900-L-SN-DWOS]
Semestr zimowy 2023/24
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Dydaktyka WOS w szkole podstawowej (Specjalizacja Nauczycielska, I stopień, program od 2017, historia/WOS) [2900-L-SN-DWOS] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/24 [2023Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 14 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Barbara Dłużewska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
- Bieniek M., Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia, Olsztyn 2007 - Chorąży E., Konieczka-Śliwińska D., Roszak S., Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008 - Korzeniowski J., Machałek M., Edukacja obywatelska w szkole, teoria i praktyka, Warszawa 2011 - Marzano R., Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012 - Sawiński J.P., Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku. Pytania, refleksje, dobre rady. Poradnik dla nauczyciela, Warszawa 2014 - Szulc A., Nowa szkoła: zmianę warto zacząć przy tablicy, Rybna 2019 - Wojdon J., Techniki kreatywnego myślenia w kształtowaniu pojęć historycznych (link: https://www.academia.edu/22763872/Techniki_kreatywnego_my%C5%9Blenia_w_kszta%C5%82towaniu_poj%C4%99%C4%87_historycznych) - Wójcik A., Podstawy dydaktyki dla studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela : podręcznik akademicki do wykładów i ćwiczeń, Lublin 2019 - Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów, pod red. J. Maternickiego, Warszawa 2004 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia 1 Omówienie sylabusa, zapoznanie studentów z zasadami obowiązującymi na zajęciach, systemem oceniania i zaliczenia zajęć. Dlaczego warto uczyć (się) WOSu? Jakie jest zadanie tego przedmiotu? Zajęcia 2 Podstawa programowa oraz cele nauczania: - analiza i omówienie zapisów podstawy programowej - jakich umiejętności uczymy na lekcjach WOSu? - cele nauczania - formułowanie celów ogólnego i szczegółowych do konkretnego celu z podstawy programowej Zajęcia 3 Metody nauczania na lekcjach WOS - z jakich metod warto korzystać na lekcjach WOS? Jakie są ich wady i zalety Zadanie do wykonania przed zajęciami: Proszę o zapoznanie się metodami nauczania na lekcjach WOS z 3. rozdziału książki Korzeniowski J., Machałek M., Edukacja obywatelska w szkole, teoria i praktyka, Warszawa 2011, s. 55-138 i porównanie ich z dotychczas poznanymi metodami. Proszę zastanowić się, które z nich są według Państwa szczególnie ważne wykorzystania na lekcjach WOSu i dlaczego? Zajęcia 4 Debaty na lekcjach WOS - typy debat - jakie są wady i zalety tej metody? - bank pomysłów na debaty - w jaki sposób planować debaty na etapie tworzenia rocznego rozkładu materiału? Zadanie do wykonania przed zajęciami: Proszę obejrzeć dwa krótkie filmiki instruktażowe oraz wypisać najważniejsze zasady przeprowadzania debat. Proszę także zastanowić się, o czym warto pamiętać i na co zwrócić uwagę przygotowując uczniów do udziału w debatach. Filmik nr 1: https://www.youtube.com/watch?v=bzZT4rKZW8o&ab_channel=MuzeumJ%C3%B3zefaPi%C5%82sudskiegowSulej%C3%B3wku Filmik nr 2: https://www.youtube.com/watch?v=mp1b7mFE9Gk&ab_channel=fundacjakop12 Zajęcia 5-7 Metoda projektu na lekcjach WOS - w jaki sposób pracować z uczniami metodą projektów? Etapy pracy. - jakie są wady i zalety pracy tą metodą? - analiza przykładowych projektów przeprowadzonych na lekcjach WOS Zadanie do wykonanie przed zajęciami: Proszę o lekturę tekstu: “Uczyć się robiąc, czyli jak pracować metodą projektów”, link: https://koss.ceo.org.pl/dla-nauczycieli/uczyc-inaczej/artykuly/uczyc-sie-robiac-czyli-jak-pracowac-metoda-projektow Zadanie do wykonania po zajęciach: Proszę przygotować propozycję części lekcji z wykorzystaniem wybranej metody nauczania. Państwa propozycje będą prezentowane na 6. i 7. zajęciach. Każdemu z Państwa zostanie przydzielona jedna metoda nauczania. Państwa zadaniem będzie wybranie zagadnienia z podstawy programowej, a następnie przygotowanie fragmentu lekcji na ten temat (wykorzystując wskazaną metodę). Opis fragmentu lekcji należy przesłać mailowo do prowadzącej przed rozpoczęciem zajęć nr 6 (dokładny termin zostanie ustalony wspólnie na zajęciach). W dokumencie należy zawrzeć: - temat lekcji - cel ogólny i cele szczegółowe lekcji - cel fragmentu lekcji/ćwiczenia - treści z podstawy programowej - opis zadania Zajęcia 8 Krytyczne myślenie na lekcjach WOS - w jaki sposób możemy uczyć krytycznego myślenia na lekcjach WOS oraz zaplanować taką pracę w rocznym rozkładzie nauczania? - w jaki sposób uczyć naszych uczniów odróżniania faktów od opinii oraz weryfikowania wiadomości w Internecie? - uczenie krytycznego myślenia na wybranych przykładach Zadanie do wykonania przed zajęciami: Proszę o obejrzenie webinaru “Czym jest umiejętność krytycznego myślenia? Od teorii do praktyki - na przykładzie lekcji WOS” oraz zastanowienie się, dlaczego warto rozwijać umiejętności krytycznego myślenia na lekcji WOS i w jaki sposób można to robić, link do webinaru: https://www.youtube.com/watch?v=zdzgNTvLZPo&ab_channel=NowaEra Zajęcia 9 -10 Środki dydaktyczne w nauczaniu WOS - z jakich środków dydaktycznych możemy korzystać na lekcjach WOS? - rola podręcznika i zeszytów ćwiczeń na lekcjach WOS - czy powinniśmy z nich korzystać? - praca w parach – każda para ma za zadanie wymyślić ćwiczenie z wykorzystaniem wybranego środka dydaktycznego. Zadaniem pary jest sformułowanie co najmniej trzech pytań do danego środka dydaktycznego, a następnie wyjaśnienie czemu służy to ćwiczenie oraz w jaki sposób nauczyciel może zweryfikować, czy cel ćwiczenia został osiągnięty przez wszystkich uczniów Zadanie do wykonania przed zajęciami: Proszę o przeczytanie fragmentu książki: Korzeniowski J., Machałek M., Edukacja obywatelska w szkole, teoria i praktyka, Warszawa 2011, s. 146-165 oraz 171-173 oraz zastanowienie się, które środki dydaktyczne i dlaczego można wykorzystać tylko na lekcjach WOS, a które na lekcjach WOSu i historii. Zajęcia 11-12 Planowanie lekcji WOS - w jaki sposób zaplanować lekcję WOSu? O czym pamiętać i jakich błędów nie popełniać? - zasady pisania scenariusza lekcji Zadanie do wykonania po zajęciach: Proszę o przygotowania scenariusza lekcji WOS na wybrany temat. Scenariusz należy przesłać do 2. tygodni po zakończeniu zajęć nr 12. Zajęcia 13 Jak wychować dobrego obywatela? - zagadnienia obywatelskości i patriotyzmu na lekcjach WOSu Zajęcia 14-15 Omówienie wcześniej obserwowanych lekcji Podsumowanie zajęć Warunki zaliczenia zajęć oraz kryteria oceniania: - obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności. Obie trzeba zaliczyć, o ile prowadząca nie zwolni z tego obowiązku) - aktywność na zajęciach - przygotowanie do zajęć (znajomość materiałów zadanych przed zajęciami) - wykonanie prac zaliczeniowych: Proszę przygotować propozycję części lekcji z wykorzystaniem wybranej metody nauczania oraz przygotować scenariusza lekcji WOS na wybrany temat. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład, rozmowa nauczająca, praca w grupach/parach, burza mózgów, lekcja odwrócona. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: student zna i rozumie: - treści nauczania przedmiotu WOS oraz typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem; - zasady planowania lekcji WOS i tworzenia jej scenariusza - sposób wykorzystania debaty oraz metody projektu na lekcjach WOS - zagadnienia związane z planowania działu - warsztat pracy: właściwe wykorzystanie czasu lekcji oraz doboru metod i form pracy właściwych dla nauczania we wszystkich typach szkół; W zakresie umiejętności absolwent potrafi: - zaplanować i przeprowadzić lekcję WOSu - zaprojektować dział Warunki zaliczenia zajęć oraz kryteria oceniania: - obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności. Obie trzeba zaliczyć, o ile prowadząca nie zwolni z tego obowiązku) - aktywność na zajęciach - przygotowanie do zajęć (znajomość materiałów zadanych przed zajęciami) - wykonanie prac zaliczeniowych: Proszę przygotować propozycję części lekcji z wykorzystaniem wybranej metody nauczania oraz przygotować scenariusza lekcji WOS na wybrany temat. - przygotować ćwiczenia doskonalące umiejętność krytycznego myślenia - dostosować sposób pracy do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów - wykorzystać różnorodne środki dydaktyczne na lekcjach W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: - twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów - stosowania w pracy zasad i norm etycznych; budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych - promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych, oraz poszanowania praw własności intelektualnej - zachęcania uczniów do rozwijania tzw. kompetencji przyszłości, m.in. krytycznego myślenia |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
mgr Barbara Łochowska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.