Kanon literatury powszechnej XX wieku - dzieje konwencji artystycznych [3007-S1A1KX]
Semestr letni 2023/24
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Kanon literatury powszechnej XX wieku - dzieje konwencji artystycznych [3007-S1A1KX] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/24 [2023L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 43 |
Limit miejsc: | 48 |
Prowadzący: | Piotr Sadzik |
Literatura: |
Wybór utworów przywoływanych na zajęciach: Apollinaire, Guillaume, wybrane wiersze Artaud, Antonin, Teatr i jego sobowtór Asturias, Miguel Ángel, Pan Prezydent Babel, Izaak, Armia konna Barnes, Djuna, Ostępy nocy Barth, John, Literatura wyczerpania Beckett, Samuel, Końcówka Beigbeder, Frédéric, 29,99 Bernhard, Thomas, Wycinka Bolaño, Roberto, Dzicy detektywi Borges, Jorge Luis, wybrane utwory Brecht, Bertolt, Kariera Artura Ui Bułhakow, Michaił, Mistrz i Małgorzata Burgess, Anthony, Mechaniczna pomarańcza Burroughs, William S., Ćpun Calvino, Italo, Jeśli zimową nocą podróżny Camus, Albert, Dżuma Canetti, Elias, Ocalony język Čapek, Karel, Inwazja jaszczurów Celan, Paul, wybrane wiersze Céline, Louis-Ferdinand, Podróż do kresu nocy Chlebnikow, Wielimir, wybrane wiersze Coetzee, John Maxwell, Foe Cohen, Leonard, wybrane utwory Compton-Burnett, Ivy, Służący i służąca Conrad, Joseph, Jądro ciemności Cortázar, Julio, Gra w klasy DeLillo, Don, Biały szum Dürrenmatt, Friedrich, Wizyta starszej pani Eco, Umberto, Imię róży Eliot, T.S., Ziemia jałowa Faulkner, William, Światłość w sierpniu Federman, Raymond, Podwójna wygrana jak nic Genet, Jean, Matka Boska Kwietna Ginsberg, Allen, Skowyt Hašek, Jaroslav, Przygody dobrego wojaka Szwejka Heller, Joseph, Paragraf 22 Hesse, Hermann, Wilk stepowy Hofmannsthal, Hugo von, List lorda Chandosa Houellebecq, Michel, Cząstki elementarne Hrabal, Bohumil, Postrzyżyny Huxley, Aldous, Nowy wspaniały świat Ionesco, Krzesła, Łysa śpiewaczka, Nosorożec Jarry, Alfred, Czyny i myśli doktora Faustrolla, patafizyka. Powieść neoscjentystyczna Jelinek, Elfriede, Pianistka Jerofiejew, Wieniedikt, Moskwa–Pietuszki Joyce, James, Ulisses Kafka, Franz, Przemiana Kane, Sarah, Zbombardowani Kerouac, Jack, W drodze Kesey, Ken, Lot nad kukułczym gniazdem Kōbō, Abe, Kobieta z wydm Kubin, Alfred, Po tamtej stronie Kundera, Milan, Żart Lasker-Schüler, Else, Malik Lavant, Christine, Zapiski z domu wariatów Lispector, Clarice, wybrane opowiadania Lorca, Federico Garcia, wybrane wiersze Malaparte, Curzio, Kaputt Mann, Thomas, Czarodziejska góra Miller, Henry, Zwrotnik Raka Mishima, Yukio, Złota pagoda Müller, Herta, Sercątko Musil, Robert, Człowiek bez właściwości Nabokov, Vladimir, Blady ogień Oberiuci, wybrane utwory Orwell, George, Rok 1984 Perec, Georges, Zniknięcia Pirandello, Luigi, Sześć postaci w poszukiwaniu autora Płatonow, Andriej, Dół Proust, Marcel, W poszukiwaniu straconego czasu Pynchon, Thomas, 49 idzie pod młotek Quignard, Pascal, Taras w Rzymie Remarque, Erich Maria, Na zachodzie bez zmian Rilke, Rainer Maria, Elegie duinejskie Robbe-Grillet, Alain, Żaluzja Roth, Philip, Kompleks Portnoya Rosendorfer, Herbert, Budowniczy ruin Sarraute, Nathalie, Tropizmy Sebald, W. G., Wyjechali Sołżenicyn, Aleksandr, Archipelag Gułag Steinbeck, John, Grona gniewu Updike, John, Uciekaj, Króliku Vonnegut, Kurt, Kocia kołyska Wallace, David Foster, wybrane eseje Walser, Robert, Zbój Woolf, Virginia, Orlando |
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie w problematykę kanonu literackiego 2. Modernizmy 3. Awangardy poetyckie (dadaizm, futuryzm, ekspresjonizm) 4. Awangardy poetyckie (surrealizm) oraz proza rozliczeń z I wojną światową 5. Literatura wobec kryzysu międzywojnia 6. Literatura wobec kryzysu międzywojnia 2 7. Wobec Zagłady 8. Przemiany powojennego teatru 9. Literatura kontrkultur 10. Metafikcje 11. Metafikcje 2 12. Realizm rozliczeniowy 13. Autobiografizm, autofikcje, sylwy, hybrydy, intymistyka 14. Postmodernizm 15. Po ironii, po postmodernizmie: Nowa Szczerość |
Metody dydaktyczne: |
Wykład |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny. Warunkiem podejścia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.