Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura popularna [3001-11B2PO] Semestr letni 2023/24
Ćwiczenia, grupa nr 7

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Literatura popularna [3001-11B2PO]
Zajęcia: Semestr letni 2023/24 [2023L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 7 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 11:30 - 13:00
sala 26
Budynek Wydziału Polonistyki jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: 14
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Weronika Kostecka
Literatura:

Proponowany spis literatury może ulec zmianie (ostateczny sylabus zostanie przekazany na pierwszym spotkaniu).

1. Literatura i kultura popularna – zagadnienia teoretyczne. Stan badań. Początki kultury popularnej

2. U źródeł literatury popularnej – mit i baśń

• baśnie braci Grimm w tłum. E. Pieciul-Karmińskiej i Ch. Perrault w tłum. B. Grzegorzewskiej – wybrane przez prowadzącą

• mity grecko-rzymskie – wybrane przez prowadzącą

• J. Campbell, Część pierwsza. Wyprawa bohatera, w: tegoż, Bohater o tysiącu twarzy, tłum. A. Jankowski, Poznań 1997

• W. Propp, Morfologia bajki, „Pamiętnik Literacki” 1968, z. 4

• A. Fulińska, Mit, naśladowanie i „postfiguracja”. Propozycja kategorii opisu współczesnej kultury popularnej, „Teksty Drugie” 2008, nr 1-2

3. W poszukiwaniu wzorców literatury popularnej – od romansu awanturniczego do prozy przygodowej i podróżniczej

• J. Verne, W 80 dni dookoła świata, wyd. dowolne

• K. Słaby, K. Smoter, Polskich trawelebrytów podróż w miejscu, czyli o przekraczaniu granic kulturowych i jego edukacyjnych konsekwencjach na przykładzie programu „Azja Express”, „Podstawy Edukacji: Graniczność, Pogranicze, Transgresja” 2017, nr 10

• E. Rąbkowska, Od Robinsona do Neli Małej Reporterki. Recykling dziecięcego marzenia o podróży i przygodzie, „Dzieciństwo. Literatura i Kultura” 2019, t. 1, nr 1

4. Romans, część 1

• J. Austen, Duma i uprzedzenie, wyd. dowolne

• A. Martuszewska, Rozdział I. Od romansu antycznego średniowiecznego przez powieść sentymentalną do literatury popularnej i harlekinów, w: tejże, Architektonika literackiego romansu, Gdańsk 2014

• I. Przybysz, Jak znaleźć męża między żywymi trupami a krwiożerczymi ośmiornicami? Mash-up, czyli „klasyczne romanse z okresu regencji” z domieszką elementów nadnaturalnych (na przykładzie Pride and Prejudice and Zombies oraz Sense and Sensibility and Sea Monsters), „Przegląd Humianistyczny” 2019, nr 2

5. Romans, część 2

• H. Fielding, Dziennik Bridget Jones, wyd. dowolne

• A. Setecka, Romans – przejaw zwycięstwa czy klęski kobiet? O romansie dawniej i dziś, w: Krytyka feministyczna. Siostra teorii i historii literatury, red. G. Borkowska, L. Sikorska, Warszawa 2000

• J. Sieracka, Postfeministyczne próby odzyskania „kobiecego doświadczenia” jako odpowiedź na trzeciofalowy kryzys zwrotu doświadczeniowego, W: Tematy modne w humanistyce. Studia, Toruń 2015, ProLog. Interdyscyplinarne Czasopismo Humanistyczne

• K. Smyczyńska, Dziewczyna w wielkim mieście. Przestrzeń miejska a tożsamość w powieściach z nurtu „chicklit”, „ER(R)GO. Teoria-Literatura-Kultura” 2006, nr 13

6. Proza kryminalna i detektywistyczna, część 1

• A. Conan Doyle, Studium w szkarłacie, wyd. dowolne

• T. Cegielski, Rozdział I. Fenomen kultury popularnej. Powieść detektywistyczna, w: tegoż, Detektyw w krainie cudów. Powieść kryminalna i narodziny nowoczesności (1841–1941), Warszawa 2015

• M. Kraska, Zbrodnia w bibliotece albo Śledztwo w sprawie lektury: casus powieści detektywistycznej, „Literatura i Kultura Popularna” 2013, t. 19

7. Proza kryminalna i detektywistyczna, część 2

• Z. Miłoszewski, Ziarno prawdy, wyd. dowolne

• M. Kraska, Zbrodnia doskonała. Rzecz o popularności kryminału, w: Mody w kulturze i literaturze popularnej, red. S. Buryła, L. Gąsowska, D. Ossowska, Kraków 2011

• M. Czubaj, Etnolog w Mieście Grzechu. Powieść kryminalna jako świadectwo antropologiczne, Gdańsk 2010 – fragmenty

• M. Domagalska, Ziarno prawdy? Mord rytualny w polskich kryminałach retro, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2018, nr 4(50)

8. Powieść gotycka i horror, część 1

• B. Stoker, Drakula, wyd. dowolne

• Z. Wałaszewski, Lęk z gotyckiego lochu. Od archetypu w folklorze ku opowieściom niesamowitym o powracających zza grobu, „Prace Filologiczne” 2010, t. LIX

• A. Has-Tokarz, Motyw wampira w literaturze i filmie grozy, w: Wokół gotycyzmów. Wyobraźnia, groza, okrucieństwo, red. G. Gazda, A. Izdebska, J. Płuciennik, Kraków 2002

• D. Piechota, Transgresje wampira we współczesnej kulturze popularnej, w: tegoż, Między utopią a melancholią. W kręgu nowoczesnej i ponowoczesnej literatury fantastycznej, Lublin 2015

9. Powieść gotycka i horror, część 2

• S. King, Lśnienie, tłum. Z. Zinserling, wyd. dowolne

• H. Kubicka, Tam, gdzie czai się zło. Przestrzeń w horrorze jako mechanizm budzenia strachu, „Literatura i Kultura Popularna” 2010, nr 16

• K. Olkusz, Współczesność w zwierciadle horroru. O najnowszej polskiej fantastyce grozy, Racibórz 2010 – fragmenty

10. Fantasy, część 1

• A. Sapkowski, Miecz przeznaczenia lub Ostatnie życzenie, wyd. dowolne – wybrane opowiadania

• E.I. Rudolf, Chaos i ład – odwieczna wojna w światach fantasy, „Literatura i Kultura Popularna” 2010, nr 16

• T.Z. Majkowski, W cieniu białego drzewa. Powieść fantasy w XX wieku, Kraków 2013 – fragmenty

• K. Kasperek, Ciri – dziecko, dziewica, cyborg, w: Literatura popularna. T. 2. Fantastyczne kreacje światów, red. E. Bartos, D. K. Chwolik, P. Majerski, K. Niesporek, Katowice 2014

11. Fantasy, część 2

• M. Miller, Kirke, tłum. P. Korombel, Warszawa 2021

• G. Lasoń-Kochańska, Od Penelopy do Inanny i z powrotem. Kobiece strategie opowiadania mitu i baśni, „Literatura i Kultura Popularna” 2014, nr 20

• P. Stasiewicz, Między światami: intertekstualność i postmodernizm w literaturze fantasy, Białystok 2016 – fragmenty

• K. Jewtuch, Wstęp, w: Kobieca strona popkultury, red. K. Jewtuch, K. Kowalczyk, J. Płoszaj, Wrocław 2016.

12. Science fiction, część 1

• P.K. Dick, Blade Runner, tłum. S. Kędzierski, wyd. dowolne

• K. Uniłowski, Fantastyka i realizm, w: Literatura popularna. Tom 2: Fantastyczne kreacje światów, red. E. Bartos i in., Katowice 2014

• D. Suvin, O poetyce gatunku science fiction, tłum. K. M. Maj, „Creatio Fantastica” 2018, nr 2

• P. Gorliński-Kucik, Między nadzieją a paranoją. O post-człowieku w filmach science fiction (na kilku przykładach), „Creatio Fantastica” 2018, nr 2 (59)

13. Science fiction, część 2

• H.G. Wells, Wojna światów, tłum. L. Haliński, wyd. dowolne

• T. Chiang, Historia twojego życia, w: tegoż, Historia twojego życia, tłum. D. Kopociński, M. Jakuszewski, A. Sylwanowicz, wyd. dowolne

• M. Marcela, Obcowanie z obcymi. O ludzko-obcych hybrydach w „Wojnie światów” Herberta George’a Wellsa i „Drakuli” Brama Stokera, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2018, LXI, z. 4

• P. Stępniak, Oddziaływanie przekazów medialnych na świadomość zbiorową na przykładzie Wojny światów Orsona Wellesa, „Com.press” 2019, nr 2 (3)

14. Science fiction, część 3: dystopia

• M. Atwood, Opowieść podręcznej, tłum. Z. Uhrynowska-Hanasz, wyd. dowolne

• K. Olkusz, Utopia, w: Ilustrowany słownik terminów literackich, red. Z. Kadłubek, B. Mytych-Forajter, A. Nawarecki, Gdańsk 2018

• K.M. Maj, Eutopie i dystopie. Typologia narracji utopijnych z perspektywy filozoficznoliterackiej, „Ruch Literacki” 2014, nr 2

Metody dydaktyczne:

W opisie przedmiotu.

Metody i kryteria oceniania:

W opisie przedmiotu.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)