Literatura popularna [3001-11B2PO]
Semestr letni 2023/24
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Literatura popularna [3001-11B2PO] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/24 [2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 15 |
Limit miejsc: | 14 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Maciej Skowera |
Literatura: |
Proponowany spis literatury może ulec zmianie (ostateczny sylabus zostanie przekazany na pierwszym spotkaniu). 1. Zajęcia wstępne. Literatura i kultura popularna/masowa – zagadnienia teoretyczne, stan badań, początki, problem gatunków i odmian gatunkowych, mody i trendy S. Buryła, L. Gąsowska, D. Ossowska, Wstęp, [w:] Mody w kulturze i literaturze popularnej, red. ciż, Kraków 2011. A. Fulińska, Dlaczego literatura popularna jest popularna?, „Teksty Drugie” 2003, nr 4. K. Olkusz, Wszechkultura jako dziedzina badawczej stygmatyzacji, [w:] 50 twarzy popkultury, red. taż, Kraków 2017. 2. Źródła i struktury • Baśnie i/lub mity w wyborze prowadzącego; • A. Fulińska, Mit, naśladowanie i „postfiguracja”. Propozycja kategorii opisu współczesnej kultury popularnej, „Teksty Drugie” 2008, nr 1–2. Referaty: • J. Campbell, Bohater o tysiącu twarzy, tłum. A. Jankowski, Poznań 1997 (fragmenty); • W. Propp, Morfologia bajki magicznej, tłum. P. Rojek, Kraków 2011 (fragmenty). 3. Podróż i przygoda (07.03.) • J. Verne, W osiemdziesiąt dni dookoła świata, wyd. dowolne; • K. Koziołek, Przemiany literatury przygodowej dla dzieci i młodzieży. Od powieści podróżniczej do kryminału i horroru, [w:] Powieść dla dzieci i młodzieży po roku 1980. T. 1, red. K. Heska-Kwaśniewicz, Katowice 2008. • Referat: J. Dünne, The World as Network and Tableau: Jules Verne’s “Around the World in Eighty Days”, [w:] Globalizing Literary Genres: Literature, History, Modernity, red. J. Hanjan, F. Imlinger, New York – London 2016. 4. Izolacja (14.03.) • R. Waksmund, Nie tylko Robinson, czyli o oświeceniowej literaturze dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1987 (fragmenty); • Referat 1: D. Defoe, Robinson Crusoe, wyd. dowolne [przypomnienie] + hasło słownikowe "Robinsonada"; • Referat 2: E. Rąbkowska, Od Robinsona do Neli Małej Reporterki. Recykling dziecięcego marzenia o podróży i przygodzie, „Dzieciństwo. Literatura i Kultura” 2019, t. 1, nr 1. 5. Romans • J. Austen, Duma i uprzedzenie, tłum. A. Przedpełska-Trzesiakowska, wyd. dowolne; • J. Gwioździk, Jane Austen. Pisarka – twórczość – epoka w kulturze współczesnej, „Bibliotheca Nostra” 2017, nr 3(49). Referat: • A. Martuszewska, Architektonika literackiego romansu, Gdańsk 2014 (fragmenty). 6. Porywy serca • A. Proulx, Tajemnica Brokeback Mountain (wraz z esejem), tłum. K. Majchrzak, K. Karłowska, Poznań 2006. • A. Aciman, Tamte noce, tamte dni, tłum. T. Bieroń, Warszawa 2017. Referaty: • J. Bédier, Dzieje Tristana i Izoldy, tłum. T. Boy-żeleński, wyd. dowolne [przypomnienie] + D. de Rougemont, Mit Tristana, [w:] tenże, Miłość a świat kultury zachodniej, tłum. L. Eustachiewicz, Warszawa 1968. • wybrana współczesna polska powieść romansowa/melodramatyczna. 7. Detektyw • A. Conan Doyle, Studium w szkarłacie, tłum. E. Łozińska-Małkiewicz, wyd. dowolne; • N. Springer, Sprawa zaginionego markiza, tłum. E. Gałązka-Salamon, Warszawa 2020; • S. S. van Dine, Dwadzieścia zasad pisania powieści detektywistycznych, tłum. J. Krogulec, „Literatura i Kultura Popularna” 2015, nr 21. Referat: • T. Cegielski, Detektyw w krainie cudów. Powieść kryminalna i narodziny nowoczesności (1841–1941), Warszawa 2015 (fragmenty). 8. Zbrodnia (i kara) • A. Christie, Tajemnicza historia w Styles, wyd. dowolne; • A. Christie, Kurtyna, wyd. dowolne; Referaty: • S. Žižek, Logika powieści detektywistycznej, tłum. J. Pomorska, „Pamiętnik Literacki” 1990, z. 3; • wybrana współczesna polska powieść detektywistyczna/kryminalna. 9. Labirynt • S. Jackson, Nawiedzony dom na wzgórzu, tłum. M. Straszewska-Hallab, wyd. dowolne (także pod tytułem Nawiedzony); • H. Kubicka, Tam, gdzie czai się zło. Przestrzeń w horrorze jako mechanizm budzenia strachu, „Literatura i Kultura Popularna” 2010, nr 16. Referaty: • H. Walpole, Zamczysko w Otranto, tłum. M. Przymanowska, wyd. dowolne (przypomnienie) + M. Aguirre, Geometria strachu. Wykorzystanie przestrzeni w literaturze gotyckiej, tłum. A. Izdebska, [w:] Wokół gotycyzmów. Wyobraźnia, groza, okrucieństwo, red. G. Gazda, A. Izdebska, J. Płuciennik, Kraków 2002; • K. Olkusz, Gotyckie światy współczesnej grozy, [w:] Światy grozy, red. taż, Kraków 2016. 10. Potwór • M. Shelley, Frankenstein, czyli współczesny Prometeusz, tłum. M. Płaza, Czerwonak 2013; • serial Z archiwum X, odcinek Postmodernistyczny Prometeusz, 1997; • N. Carroll, Filozofia horroru albo paradoksy uczuć, tłum. M. Przylipiak, Gdańsk 2004 (fragmenty); • A. Wieczorkiewicz, Monstruarium, wyd. dowolne (fragmenty). Referaty: • M. Marcela, Monstruarium nowoczesne, Katowice 2015 (fragmenty); • wybrana współczesna polska powieść grozy. 11. Dzieci • C. S. Lewis, Lew, czarownica i stara szafa, tłum. A. Polkowski, wyd. dowolne; • N. Gaiman, Problem Zuzanny, tłum. P. Braiter, wyd. dowolne; • T. Z. Majkowski, W cieniu Białego Drzewa. Powieść fantasy w XX wieku, Kraków 2013 (fragmenty); • M. E. Smith, Zabawa w Narnię, w: tenże, Zew Aslana. Chrześcijańska droga do Narnii, tłum. J. Wolak, Kraków 2006. Referaty: • P. Stasiewicz, Między światami. Intertekstualność i postmodernizm w literaturze fantasy, Białystok 2016 (fragmenty); • M. Rogoż, Fantastycznie obecne. Anglojęzyczne bestsellerowe cykle powieściowe dla dzieci i młodzieży we współczesnej polskiej przestrzeni medialnej, Kraków 2015 (fragmenty). 12. Światy • A. Sapkowski, wybrane przez prowadzącego opowiadania o wiedźminie Geralcie; • gra Wiedźmin 3. Dziki gon, 2015 (fragmenty rozgrywki); • serial Wiedźmin, prod. Netflix, 2019– (fragmenty); • K. M. Maj, Światotwórstwo w fantastyce. Od przedstawienia do zamieszkiwania, Kraków 2020 (fragmenty). Referat: • K. M. Maj, Jeden, by wszystkimi rządzić. Świat transmedialny (transmedial world) a uniwersum Wiedźmina, „Śląskie Studia Polonistyczne” 2017, nr 1(9). 13. Spotkania • H. G. Wells, Wojna światów, wyd. dowolne (tylko część 1); • T. Chiang, Historia twojego życia, [w:] tenże, Historia twojego życia, tłum. D. Kopociński, M. Jakuszewski, A. Sylwanowicz, wyd. dowolne; • P. Frelik, P. Kincaid, L. Swanstrom, S. Vint, K. M. Maj, B Szymczak-Maciejczyk, M. Tokarski, Science fiction. Źródła i kontynuacje, „Creatio Fantastica” 2018, nr 2. Referaty: • D. Suvin, O poetyce gatunku science fiction, tłum. K. M. Maj, „Creatio Fantastica” 2018, nr 2; • wybrana współczesna polska powieść science fiction. 14. Więzienia • U. K. Le Guin, Ci, którzy odchodzą z Omelas, tłum. Z. Uhrynowska-Hanasz, wyd. dowolne; • M. Atwood, Opowieść podręcznej, tłum. Z. Uhrynowska-Hanasz, wyd. dowolne; • K. Olkusz, Utopia, [w:] Ilustrowany słownik terminów literackich, red. Z. Kadłubek, B. Mytych-Forajter, A. Nawarecki, Gdańsk 2018; • A. Całek, Nolite te bastardes carborundorum. Podręczna w dyskursie medialnym o prawach kobiet, „Dziennikarstwo i Media” 2018, t. 10. Referat: • wybrana dystopia dla młodych dorosłych. 15. Apokalipsa/pandemia • M. Brooks, World War Z, tłum. L. Erenfeicht, Poznań 2013; • Ł. Afeltowicz, M. Wróblewski, Epidemie, nowoczesność i apokalipsa zombie Motyw chorób zakaźnych w kulturze popularnej jako wyraz leków społecznych, „Kultura Współczesna” 2018, nr 2(101). Referat: • T. Nowicki, Żywy trup. Jak kultura popularna reprodukuje lęk przed wykluczeniem, „Kultura Popularna 2013”, t. 2, nr 36. Do całych zajęć: wybrane hasła ze Słownika literatury popularnej, red. T. Żabski, wyd. 2, Wrocław 2006. |
Zakres tematów: |
W opisie przedmiotu. |
Metody dydaktyczne: |
W opisie przedmiotu. |
Metody i kryteria oceniania: |
W opisie przedmiotu. |
Uwagi: |
W opisie przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.