Historia literatury polskiej po 1864 roku [3001-11A3LP]
Rok akademicki 2023/24
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Historia literatury polskiej po 1864 roku [3001-11A3LP] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2023/24 [2023]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 20 |
Limit miejsc: | 15 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Łukasz Książyk |
Literatura: |
1. Wprowadzenie do epoki pozytywizmu. 2. - Adam Wiślicki, "Groch na ścianę"; Aleksander Świętochowski, "My i wy", "Pleśń społeczna i literacka", w: "Programy i dyskusje literackie okresu pozytywizmu", oprac. Janina Kulczycka-Saloni, BN I-249; - Janusz Maciejewski, „Powstanie styczniowe a przełom kulturowy połowy wieku”, w: „Literatura południa wieku. Twórczość lat sześćdziesiątych XIX stulecia wobec romantyzmu i pozytywizmu”, red. J. Maciejewski, Warszawa 1992. 3. - Eliza Orzeszkowa, "Marta", wydanie dowolne; - Eliza Orzeszkowa „Kilka uwag nad powieścią” w: "Programy i dyskusje literackie okresu pozytywizmu", oprac. Janina Kulczycka-Saloni, BN I-249; - Anna Martuszewska, „Pozycja narratora w powieściach tendencyjnych Elizy Orzeszkowej”, Gdańsk 1970. 4. - Eliza Orzeszkowa, „Meir Ezofowicz”, wydanie dowolne; - Władysław Panas, „Sacer: święty-przeklęty. Obraz judaizmu w literaturze polskiej drugiej połowy XIX wieku”, w: idem., „Pismo i rana. Szkice o literaturze polsko-żydowskiej”, Lublin 1996. 5. - Aleksander Świetochowski, "Dumania Pesymisty", oprac. Ewa Paczoska, Warszawa 2002; - Aleksander Świętochowski, "Ona", "Sam w sobie", "Klub Szachistów", w: idem, "Nowele i opowiadania", oprac. Samuel Sandler, BN I-185; - Jan Tomkowski, „Geniusz i miliony”, w: idem „Mój pozytywizm”, Warszawa 1993. 6. - Emil Zola, "Germinal", wydanie dowolne; - Emil Zola, „Powieść eksperymentalna”, w: Janina Kulczycka-Saloni, „Pozytywizm”, Warszawa 1971; - Guy Robert, „Emil Zola. Ogólne zasady i cechy jego twórczości”, Warszawa 1968. 7. - Stanisław Witkiewicz, "Malarstwo i krytyka u nas", "Mickiewicz jako kolorysta", w: idem, "Sztuka i krytyka u nas", pod. red. Jana Z. Jakubowskiego i Marii Olszanieckiej, Kraków 1971; - Maria Olszaniecka, „Wstęp”, w: Sztuka i krytyka u nas", pod. red. Jana Z. Jakubowskiego i Marii Olszanieckiej, Kraków 1971. 8. - Antoni Sygietyński, „Wysadzony z siodła”, wydanie dowolne; - Henryk Sienkiewicz, „ O naturalizmie w powieści”, w: "Programy i dyskusje literackie okresu pozytywizmu", oprac. Janina Kulczycka-Saloni, BN I-249; - Ewa Paczoska, „Antoni Sygietyński – teoretyk w laboratorium naturalizmu”, w: „Naturalizm i naturaliści w Polsce. Poszukiwania, doświadczenia, kreacje”, red. Janina Kulczycka-Saloni, Danuta Knysz-Rudzka, Ewa Paczoska, Warszawa 1992. 9. - Bolesław Prus, "Placówka", BN-251; - Jerzy Sosnowski, „Pozytywistyczna księga Hioba”, w: idem, „Śmierć czarownicy”, Warszawa 1993. 10. - Eliza Orzeszkowa, "Cham", oprac. Grażyna Borkowska, Kraków 1999. - Michał Głowiński, „<Cham> czyli pani Bovary nad brzegami Niemna”, w: „<Lalka> i inne. Studia w stulecie polskiej powieści realistycznej” red. Jozef Bachórz i Michał Głowiński, Warszawa 1992. 11. - „Problem powieści historycznej” , w:„Programy i dyskusje literackie okresu pozytywizmu” oprac. J. Kulczycka Saloni, BN I- 249; - Stanisław Brzozowski, „Henryk Sienkiewicz i jego stanowisko w literaturze współczesnej, w: idem, „Eseje i studia o literaturze”, t. I, BN-258. - Kontekst: Henryk Sienkiewicz, „Trylogia”, wydanie dowolne. 12. - Henryk Sienkiewicz, "Bez dogmatu", BN I-301; - Artur Hutnikiewicz, „Współczesne powieści Sienkiewicza”, w: idem, „Portrety i szkice literackie”, Warszawa 1976. 13. - Bolesław Prus, "Emancypantki", wydanie dowolne; - Michał Głowiński, „Anioł wśród fałszywych języków (O <Emancypantkach> Prusa)”, w: idem, „Gry powieściowe”, Warszawa 1973. 14. - Ignacy Dąbrowski, "Śmierć", Kraków 2001; - Susan Sontag, „Choroba jako metafora”, Warszawa 1999. - Danuta Knysz-Rudzka, „Ignacy Dąbrowski czyli naturalistyczne progi Młodej Polski”, w: „Naturalizm i naturaliści w Polsce. Poszukiwania, doświadczenia, kreacje”, red. Janina Kulczycka-Saloni, Danuta Knysz-Rudzka, Ewa Paczoska, Warszawa 1992. 15. - Stanisław Witkiewicz, "Na przełęczy", wydanie dowolne. - Jan Majda, „Góralszczyzna w twórczości S. Witkiewicza”, Wrocław 1979; - Jacek Kolbuszewski, „Młoda Polska Tatrzańska i Podhalańska – S. Witkiewicz”, w: idem, „Tatry w literaturze polskiej 1805-1939”, Kraków 1982. 16. - „Antologia liryki Młodej Polski”, red. Ireneusz Sikora, Wrocław 1990. - Maria Podraza-Kwiatkowska, „Przełomowe znaczenie literatury Młodej Polski”, w: eadem, „Somnambulicy – dekadenci – herosi”, Kraków 1985. 17. - Stanisław Przybyszewski, "Requiem aeternam", w: idem, "Wybór pism",, BN I-190., Stanisław Przybyszewski, "Z psychologii jednostki twórczej. Chopin i Nietzsche"; Wacław Nałkowski, "Forpoczty ewolucji psychicznej i troglodyci", w: "Programy i dyskusje literackie okresu Młodej Polski", oprac. Maria Podraza-Kwiatkowska, BN I-212; - Andrzej Z. Makowiecki, „<Norma to głupota, degeneracja zaś to geniusz>”, w : „Obraz głupca i szaleńca w kulturach słowiańskich”, red. Teresa Dąbek-Wigrowa, Andrzej Z. Makowiecki, Warszawa 1996; - Paweł Dybel, „Pogrzeb Edypa. O <Requiem aeternam> Stanisława Przybyszewskiego”, w: idem, „Urwane ścieżki. Przybyszewski – Freud – Lacan”, Kraków 2000. 18. - Tadeusz Konczyński, "Gabriel D’Annunzio"; Piast [Stanisław Szczepanowski], "Dezynfekcja prądów europejskich"; Ludwik Szczepański, "Sztuka narodowa"; Marian Zdziechowski, "Płazy a ptaki"; Quasimodo [Artur Górski], "Młoda Polska. Felieton nie posłany na konkurs <Słowa Polskiego>”, w: "Programy i dyskusje literackie okresu Młodej Polski", oprac. Maria Podraza-Kwiatkowska, BN I-212; - Anna Kieżuń, „Zdziechowski, Górski i <Młoda Polska>. Spór czy porozumienie?”, w: „Etyka i literatura. Pisarze polscy lat 1863-1918 w poszukiwaniu wzorów życia i sztuki”, red. Ewa Ihnatowicz i Ewa Paczoska, Warszawa 2006. 19. - Jan Kasprowicz, "Hymny", w: idem, "Wybór poezji", oprac. Jan Józef Lipski, BN I-120; - Artur Hutnikiewicz, „<Hymny>” Jana Kasprowicza”, Warszawa 1973. 20. - Joseph Conrad, "Jądro ciemności", wydanie dowolne; lub - Oscar Wilde, "Portret Doriana Graya", wydanie dowolne; 21. - Władysław Reymont, „Ziemia obiecana”, BN I-286; - Magdalena Popiel, „Brzydota i patos cywilizacji. <Ziemia obiecana> Władysława Reymonta”, w: eadem, „Oblicza wzniosłości. Estetyka powieści młodopolskiej”, Kraków 1999. 22. - Jan August Kisielewski," W sieci", w: idem, "Dramaty", BN I-196; - Andrzej Z. Makowiecki, „Artysta i filistrzy: Konflikt czy symbioza”, w: idem, „Młodopolski portret artysty”, Warszawa 1971. 23. - Wacław Berent, "Próchno", BN I-234; - Magdalena Popiel, „Ironia, paradoks i <człowiek dostojny>”. <Próchno> Wacława Berenta, w: eadem, „Oblicza wzniosłości. Estetyka powieści młodopolskiej”, Kraków 1999; - Andrzej Z. Makowiecki, „Twórczość i improduktywizm”, w: idem, „Młodopolski portret artysty”, Warszawa 1971. 24. - Stanisław Wyspiański, "Wyzwolenie", BN I-200; - Michał Głowiński, „Konstelacja <Wyzwolenia>”, w: idem, „Ekspresja i empatia. Studia o młodopolskiej krytyce literackiej”, Kraków 1997; - Magdalena Popiel, „Wyspiański – artysta agonu, Starcie drugie: Wyspiański – Mickiewicz”, w: eadem, „Wyspiański. Mitologia nowoczesnego artysty”, Kraków 2008. 25. - Karol Irzykowski, "Pałuba", BN I-240; - Kazimierz Wyka, „<Pałuba> a <Próchno>, w: idem, „Modernizm polski”, Kraków 1959; - Teresa Walas, „Osobowość rozszczepiona i mózgowcy”, w: eadem, „Ku otchłani (dekadentyzm w literaturze polskiej 1890-1905)”, Kraków 1986. 26. - Tadeusz Miciński, "Kniaź Patiomkin", w: idem, "Utwory dramatyczne", t. I, wybór i oprac. Teresa Wróblewska, Kraków 1996; - Karol Irzykowski, „Dwie rewolucje”, w: idem, „Wybór pism krytycznoliterackich”, BN-222; - Elżbieta Rzewuska, „O dramaturgii Tadeusza Micińskiego”, Wrocław 1977. 27. - Stefan Żeromski, „Dzieje grzechu”, wydanie dowolne; - Dariusz Trześniowski, „Kim jest Ewa Pobratyńska? Rzecz o antypsychologizmie Stefana Żeromskiego”, w: „Światy Stefana Żeromskiego”, red. Maria Olszewska i Grzegorz Bąbiak, Warszawa 2005. 28. - Roman Jaworski "Historie maniaków", wydanie dowolne; - Ryszard Nycz, "Gest śmiechu. Z przemian świadomości literackiej początku XX wieku (do pierwszej wojny), w: idem, "Język modernizmu", Wrocław 1997. 29. - Wacław Berent, "Ozimina", BN I-213; - Kontekst: Stanisław Wyspiański, "Wesele"; - Bronisław Malinowski, „Uwagi o <Oziminie> Wacława Berenta, w: idem „Dziennik w ścisłym znaczeniu tego wyrazu”, oprac. Grażyna Kubica, Kraków 2001. 30. - Tadeusz Boy Żeleński, „Słówka”, wydanie dowolne; - Tadeusz Boy Żeleński, „Znaszli ten kraj?...”, wydanie dowolne; - Roman Zimand, „Mitotwórca”, w: idem, „Trzy studia o Boyu”, Warszawa 1961. |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne; wprowadzenie do epoki pozytywizmu. 2. Programy i dyskusje wczesnego pozytywizmu. 3. Założenia literatury tendencyjnej - "Marta" E. Orzeszkowej. 4. Asymilacja Żydów – „Meir Ezofowicz” E. Orzeszkowej. 5. Pozytywistyczny pesymizm - "Dumania pesymisty" A. Świętochowskiego. 6. Europejski naturalizm - twórczość Emila Zoli. 7. "Nie co, a jak" - naturalistyczna kampania "Wędrowca". 8. W kręgu naturalizmu – A. Sygietyński „Wysadzony z siodła”, H. Sienkiewicz „O naturalizmie w powieści”. 9. „Placówka" – pozytywistyczna "Księga Hioba". 10. W kręgu „Madame Bovary”: E. Orzeszkowa "Cham". 11. Spory o powieść historyczną. 12. W "wieku nerwowym" - cz. I: "Bez dogmatu" H. Sienkiewicza. 13. "Emancypantki" - czy istniał pozytywistyczny dekadentyzm? 14. W "wieku nerwowym" - cz. II: "Śmierć" I. Dąbrowskiego. 15. Podróż w Tatry: "Na przełęczy" epok i stylów. 16. Wprowadzenie do epoki Młodej Polski. 17. Modernistyczna osobowość neurotyczna w literaturze i publicystyce. 18. Młodopolskie programy i dyskusje - spór o sztukę narodową. 19. (Pre)ekspresjonizm i katastrofizm - "Hymny" J. Kasprowicza. 20. "Zgroza, zgroza" jako opis kondycji człowieka XX wieku. 21. Modernistyczne miasto. 22. Artysta kontra filister : "W sieci" J.A. Kisielewskiego. 23."Próchno" W. Berenta: modernistyczna księga mitów artystowskich. 24."POEZJO, PRECZ!!! JESTEŚ TYRANEM!!" S. Wyspiańskiego konfrontacja z romantyzmem. 25. Karol Irzykowski - Wysłannik Bogini Rzeczywistości. 26. Po rewolucji 1905; "Kniaź Patiomkin" - dramat (pre)ekspresjonistyczny. 27. „Erotyczna” powieść Żeromskiego – „Dzieje grzechu”. 28. Modernistyczna groteska; "Historie maniaków". 29. Po rewolucji 1905; "Ozimina" - powieść polifoniczna. 30. Młoda Polska się śmieje. |
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, pogadanka, praca z tekstem, elementy wykładu. |
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywność na zajęciach (udział w dyskusji); - praca roczna dopuszczająca do egzaminu. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych - nie ma możliwości zaliczenia zajęć). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.