Analiza komparatystyczna [3001-11A2AK]
Semestr zimowy 2023/24
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Analiza komparatystyczna [3001-11A2AK] | ||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/24 [2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Robert Birkholc | ||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Borges J.-L., Pierre Menard, autor Don Kichota, [w:] tegoż, Fikcje, Warszawa 2003. Campbell J., Bohater o tysiącu twarzy, Warszawa 1997. Carter A., Czarna Wenus (wybór). Cieśla-Korytowska M., Comparaison n’est pas raison, w: Archipelag porównań, Kraków 2007, s. 9-25. Coetzee John Maxwell, Foe (wydanie dowolne) Dziadek A., Ekfraza, [w:] idem, Obrzazy i wiersze, Katowice 2004. Genette G., Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, [w:] Teoretycznoliterackie tematy i problemy, Warszawa 2003, oprac. D. Ulicka. [fragmenty] Kasperski E., Związki literackie, intertekstualność i literatura powszechna [w:] Literatura i różnorodność. Teoria literatury w sytuacji ponowoczesności, Warszawa 1996. Kostecka W., Baśń postmodernistyczna: przeobrażenia gatunku. Intertekstualne gry z tradycją literacką, Warszawa 2014. Rzońca W., Czysta forma historii, w: tegoż, Witkacy-Norwid. Projekt komparatystyki dekonstrukcyjnej, Warszawa 1998, s. 200-204. Tokarczuk Olga, Prowadź swój pług przez kości umarłych (wydanie dowolne) Vogler Ch., Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, Warszawa 2009. Winiecka Elżbieta, Cyfrowe adaptacje literatury, "Zagadnienia Rodzajów Literackich" 2017, nr 122. |
||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie 2. Porównanie w komparatystyce Cieśla-Korytowska M., Comparaison n’est pas raison, w: Archipelag porównań, Kraków 2007, s. 9-25. Rzońca W., Czysta forma historii, w: tegoż, Witkacy-Norwid. Projekt komparatystyki dekonstrukcyjnej, Warszawa 1998, s. 200-204. 3. Intertekstualność, paratekstualność, metatekstualność Genette G., Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, [w:] Teoretycznoliterackie tematy i problemy, Warszawa 2003, oprac. D. Ulicka. [fragmenty] 4. Intertekstualność, cz. 2 Borges J.-L., Pierre Menard, autor Don Kichota, [w:] tegoż, Fikcje, Warszawa 2003. Kasperski E., Związki literackie, intertekstualność i literatura powszechna [w:] Literatura i różnorodność. Teoria literatury w sytuacji ponowoczesności, Warszawa 1996. 5. Analiza porównawcza: baśń postmodernistyczna Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne: o znaczeniach i wartościach baśni, Danuta Danek (tłum.), t. 2, Warszawa 1985. Carter A., Czarna Wenus (wybór). Kostecka W., Baśń postmodernistyczna: przeobrażenia gatunku. Intertekstualne gry z tradycją literacką, Warszawa 6. Komparatystyka dyskursów Barcz A., Realizm ekologiczny (fragmenty) „Dzikie życie”, czasopismo online, https://dzikiezycie.pl/ (fragmenty) Tokarczuk O., Prowadź swój pług przez kości umarłych (wyd. dowolne) 7. Ekfraza Dziadek A., Ekfraza, [w:] idem, Obrazy i wiersze : z zagadnień interferencji sztuk w polskiej poezji współczesnej + ekfrazy w wierszach i w utworach prozatorskich 8. Rama w dziele artystycznym Uspienski B., Strukturalna wspólnota różnych rodzajów sztuki, [w:] tegoż, Poetyka kompozycji, Katowice 1997. 9. Przekraczanie ramy (metalepsa) Cortazar J., Ciągłość parków (wydanie dowolne) Uspienski B., Strukturalna wspólnota różnych rodzajów sztuki, [w:] tegoż, Poetyka kompozycji, Katowice 1997 (cd.) 10. Filmowość literatury Eisenstein Siergiej, Dickens, Griffith i my 11. Adaptacja filmowa jako przekład intersemiotyczny Wysłouch S., Adaptacja filmowa jako przekład intersemiotyczny (na przykładzie „Nocy i dni”, „Konopielki” i „Siekierezady”), [w:] eadem, Literatura a sztuki wizualne, Warszawa 1994, s. 157-168. 12. Adaptacja filmowa, cz. 2 (omawianie wybranej adaptacji filmowej) 13. Adaptacja na serial (Wiedźmin albo Ślepnąc od świateł) 14. Komparatystyka mediów Winiecka Elżbieta, Cyfrowe adaptacje literatury, "Zagadnienia Rodzajów Literackich" 2017, nr 122. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- dyskusja - analizy typu case studies |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
oceniania: - aktywność na zajęciach - praca zaliczeniowa |
||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Położony będzie szczególny nacisk na komparatystykę intersemiotyczną - na relację literatury z formami wizualnymi, zwłaszcza z filmem. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.