Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza komparatystyczna [3001-11A2AK] Semestr zimowy 2023/24
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Analiza komparatystyczna [3001-11A2AK]
Zajęcia: Semestr zimowy 2023/24 [2023Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 8:00 - 9:30
sala 10
Budynek Wydziału Polonistyki jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: 20
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Robert Birkholc
Literatura:

Borges J.-L., Pierre Menard, autor Don Kichota, [w:] tegoż, Fikcje, Warszawa 2003.

Campbell J., Bohater o tysiącu twarzy, Warszawa 1997.

Carter A., Czarna Wenus (wybór).

Cieśla-Korytowska M., Comparaison n’est pas raison, w: Archipelag porównań, Kraków 2007, s. 9-25.

Coetzee John Maxwell, Foe (wydanie dowolne)

Dziadek A., Ekfraza, [w:] idem, Obrzazy i wiersze, Katowice 2004.

Genette G., Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, [w:] Teoretycznoliterackie tematy i problemy, Warszawa 2003, oprac. D. Ulicka. [fragmenty]

Kasperski E., Związki literackie, intertekstualność i literatura powszechna [w:] Literatura i różnorodność. Teoria literatury w sytuacji ponowoczesności, Warszawa 1996.

Kostecka W., Baśń postmodernistyczna: przeobrażenia gatunku. Intertekstualne gry z tradycją literacką, Warszawa 2014.

Rzońca W., Czysta forma historii, w: tegoż, Witkacy-Norwid. Projekt komparatystyki dekonstrukcyjnej, Warszawa 1998, s. 200-204.

Tokarczuk Olga, Prowadź swój pług przez kości umarłych (wydanie dowolne)

Vogler Ch., Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, Warszawa 2009.

Winiecka Elżbieta, Cyfrowe adaptacje literatury, "Zagadnienia Rodzajów Literackich" 2017, nr 122.

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie

2. Porównanie w komparatystyce

Cieśla-Korytowska M., Comparaison n’est pas raison, w: Archipelag porównań, Kraków 2007, s. 9-25.

Rzońca W., Czysta forma historii, w: tegoż, Witkacy-Norwid. Projekt komparatystyki dekonstrukcyjnej, Warszawa 1998, s. 200-204.

3. Intertekstualność, paratekstualność, metatekstualność

Genette G., Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, [w:] Teoretycznoliterackie tematy i problemy, Warszawa 2003, oprac. D. Ulicka. [fragmenty]

4. Intertekstualność, cz. 2

Borges J.-L., Pierre Menard, autor Don Kichota, [w:] tegoż, Fikcje, Warszawa 2003.

Kasperski E., Związki literackie, intertekstualność i literatura powszechna [w:] Literatura i różnorodność. Teoria literatury w sytuacji ponowoczesności, Warszawa 1996.

5. Analiza porównawcza: baśń postmodernistyczna

Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne: o znaczeniach i wartościach baśni, Danuta Danek (tłum.), t. 2, Warszawa 1985.

Carter A., Czarna Wenus (wybór).

Kostecka W., Baśń postmodernistyczna: przeobrażenia gatunku. Intertekstualne gry z tradycją literacką, Warszawa

6. Komparatystyka dyskursów

Barcz A., Realizm ekologiczny (fragmenty)

„Dzikie życie”, czasopismo online, https://dzikiezycie.pl/ (fragmenty)

Tokarczuk O., Prowadź swój pług przez kości umarłych (wyd. dowolne)

7. Ekfraza

Dziadek A., Ekfraza, [w:] idem, Obrazy i wiersze : z zagadnień interferencji sztuk w polskiej poezji współczesnej

+ ekfrazy w wierszach i w utworach prozatorskich

8. Rama w dziele artystycznym

Uspienski B., Strukturalna wspólnota różnych rodzajów sztuki, [w:] tegoż, Poetyka kompozycji, Katowice 1997.

9. Przekraczanie ramy (metalepsa)

Cortazar J., Ciągłość parków (wydanie dowolne)

Uspienski B., Strukturalna wspólnota różnych rodzajów sztuki, [w:] tegoż, Poetyka kompozycji, Katowice 1997 (cd.)

10. Filmowość literatury

Eisenstein Siergiej, Dickens, Griffith i my

11. Adaptacja filmowa jako przekład intersemiotyczny

Wysłouch S., Adaptacja filmowa jako przekład intersemiotyczny (na przykładzie „Nocy i dni”, „Konopielki” i „Siekierezady”), [w:] eadem, Literatura a sztuki wizualne, Warszawa 1994, s. 157-168.

12. Adaptacja filmowa, cz. 2

(omawianie wybranej adaptacji filmowej)

13. Adaptacja na serial

(Wiedźmin albo Ślepnąc od świateł)

14. Komparatystyka mediów

Winiecka Elżbieta, Cyfrowe adaptacje literatury, "Zagadnienia Rodzajów Literackich" 2017, nr 122.

Metody dydaktyczne:

- dyskusja

- analizy typu case studies

Metody i kryteria oceniania:

oceniania:

- aktywność na zajęciach

- praca zaliczeniowa

Uwagi:

Położony będzie szczególny nacisk na komparatystykę intersemiotyczną - na relację literatury z formami wizualnymi, zwłaszcza z filmem.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)