Polish Contemporary History and Polish-Turkish Relations
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-PCH-ERASMUS-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Polish Contemporary History and Polish-Turkish Relations |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: |
Przedmioty Centrum Europejskiego dla studentów ERASMUS |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | turecki |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Wiedza społeczno-humanistyczna oraz umiejętności wyniesione z edukacji gimnazjalnej i ponad gimnazjalnej, a także studiów I stopnia; pomocna będzie lepsza niż przeciętna znajomość języków obcych, znajomość wiedzy o polityce i zapewne z zakresu historii powszechnej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Współczesna historia Polski i stosunki polsko-tureckie I wojna światowa (1914–1918) dwudziestolecie międzywojenne (1918–1939) II wojna światowa (1939–1945) okres powojenny (od 1945) okres (od lat 1945–1947 do lat 1989–1991) okres (od 1991) i niepodległość i wejście do UE Powody odejścia od ustroju socjalistycznego. Walka o wolną Polskę. Rok 2004 – wejście Polski do Unii Europejskiej. Stosunki polsko-tureckie, rozwój po 1989 r. |
Pełny opis: |
Rok 1918. Okoliczności uzyskania przez Polskę niepodległości. Sytuacja społeczno-polityczna Polski w okresie międzywojennym. Sytuacja polskiego społeczeństwa po zakończeniu II wojny światowej, podczas której życie straciło ponad 6 milionów polskich obywateli. Liczba ludności w 1946 r. – niespełna 24 miliony. 600 tysięcy osób było inwalidami wojennymi. Zgodnie z ustaleniami Wielkiej Trójki w Poczdamie (17 lipiec–2 sierpień 1945) wytyczono nowe granice. Terytorium Polski zmniejszyło się do 312,6 tysięcy km², a wymianie uległa niemal 1/2 wszystkich ziem Polski. Zmiany terytorialne, w tym utrata Kresów Wschodnich na rzecz ziem przyłączonych na zachodzie i północy – tzw. Ziemie Zachodnie i Północne. Zmiany te doprowadziły do zmiany składu narodowościowego, poza Polakami byli Białorusini (ok. 100 tysięcy), Ukraińcy (ok. 150 tysięcy), Litwini (ok. 10 tysięcy) i Niemcy (ok. 200 tysięcy). Nie przekraczały one jednak 2% społeczeństwa. Państwo było niemal jednolite pod względem narodowościowym. Do Polski powróciło około 1,5 miliona robotników przymusowych, więźniów i jeńców wojennych z III Rzeszy. Trwała też migracja wewnętrzna – między innymi z Polski centralnej na Ziemie Zachodnie i Północne (do końca lipca 1945 – 700 tysięcy osób). Poza granicami kraju pozostało około 1,5 miliona Polaków na ziemiach inkorporowanych do ZSRR i około 0,5 miliona tych, którzy nie powrócili z zachodnich stref okupacyjnych (żołnierzy Władysława Andersa, wychodźców cywilnych z 1939 roku, cywilów ewakuowanych z ZSRR w 1942 roku). Utworzyli oni nową polską diasporę na Zachodzie. Z kolei z Polski wysiedlono około pół miliona osób na Ukrainę, Białoruś i Litwę, zaś z terenów niemieckich objętych przez Polaków wysiedlono około 2,5 miliona osób. Wskutek represji państw – okupantów została wyniszczona warstwa ziemiaństwa (wywłaszczenia, nacjonalizacja, represje). Do zniknięcia tej warstwy przyczyniła się reforma rolna, przeprowadzona przez PKWN. Zniknęła niemal całkowicie burżuazja, słaba pozostała świadomie niszczona w czasie wojny polska inteligencja. Przewodnia rola PZPR. Sytuacja i działalność innych partii. Sytuacja społeczno-polityczna do 1989 r. Powody odejście od ustroju socjalistycznego. Walka o wolną Polskę. Rok 2004 – wejście Polski do Unii Europejskiej. Stosunki polsko-tureckie, rozwój po 1989 r. Nakład pracy studenta: wykład - 15 h lektura tekstów w języku obcym - 60 h przygotowanie do wykładu - 45 h przygotowanie do zaliczenia 60 h razem - 180 h |
Literatura: |
Norman Davis, God's Playground. A History of Poland, vol. 1-2, Oxford University Press 1981, Heart of Europe. A Short History of Poland, Oxforg University Press 1984. Chmielowska Danuta, Polsko-tureckie stosunki dyplomatyczne w okresie międzywojennym, Warszawa 2006 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu wykładu student: Ma pogłębioną wiedzę na temat politycznych i cywilizacyjnych uwarunkowań życia społecznego w przestrzeni bliskowschodniej. Analizuje, rozpoznaje i potrafi wyjaśniać zachodzące przemiany w relacjach z UE Ma specjalistyczną wiedzę na temat uwarunkowań religijnych i kulturowych w regionie Bliskiego Wschodu, Europy Potrafi samodzielnie badać i wyjaśnić rolę struktur społecznych i politycznych we współczesnym państwie i świecie. Umie krytycznie ocenić działalność i dorobek człowieka.. Posiada poszerzoną umiejętność prezentowania własnych pomysłów, uzasadniania ich oraz konfrontowania z poglądami innych studentów, różnych autorów w kontekście różnorodnych nurtów teoretycznych. Potrafi samodzielnie i krytycznie analizować i oceniać treści przekazu medialnego. Posiada rozbudowaną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim dotyczących zagadnień szczegółowych z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł. Potrafi pracować w grupie przyjmując w niej różne role. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.