The European Union after Brexit
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-EUB-ERASMUS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | The European Union after Brexit |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: |
Przedmioty Centrum Europejskiego dla studentów ERASMUS przedmioty ogólnouniwersyteckie Centrum Europejskiego |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład podzielony na cztery części: 1. Część teoretyczna, lokująca UE wśród innych podmiotów na scenie globalnej. 2. Wnikliwa analiza stosunków UE z innymi największymi partnerami na globie (USA, Chiny, Rosja), jak też ról przez UE pełnionych na scenie globalnej. 3. Rozważania nad rolą UE na scenie światowej w kontekście nowych wyzwań spowodowanych kryzysem na światowych rynkach po 2008 r. oraz w światowym systemie bezpieczeństwa po 2014/15 r., czyli kryzysie na Ukrainie, wojnie w Syrii, powstaniu tzw. państwa islamskiego (ISIL - Daesh) oraz będącej tego efektem bezprecedensowej fali uchodźców zmierzających do UE. Zarys nowych scenariuszy rozwoju sytuacji na scenie globalnej doby globalizacji i rewolucji informatycznej. 4. Konsekwencje głosowania nad Brexit: kryzys projektu europejskiego - integracji, kryzys aksjologiczny ("orbanizacja"), kryzys liberalnej demokracji ("trumpizm"). Przyszłość UE i Zachodu. |
Pełny opis: |
Unia Europejska (UE) boryka się w ostatnich latach z wielowymiarowym kryzysem. Dotyczy on zarówno aspektów politycznych, jak gospodarczych, społecznych, socjalnych, a ostatnio sięgnął nawet sfer bezpieczeństwa i aksjologii, a więc systemu wartości, skodyfikowanego kiedyś - w połowie 1993 r. - w postaci tzw. kryteriów kopenhaskich. Mamy do czynienia z sytuacja niezwykle dynamiczna, a zarazem niebezpieczną i trudną do przewidzenia. Podstawowym założeniem tego cyklu wykładów jest pokazanie osiągnięć unikatowego procesu integracji europejskiej, zdefiniowanie poszczególnych ról pełnionych na scenie światowej (tak w wymiarze tradycyjnym - w polityce, gospodarce itd., jak też poszczególnych kierunków zaangażowania - USA, Chiny, Rosja itd.). W centrum zainteresowania znajduje się jednak analiza obecnych kryzysów, próba ich zdefiniowania i zanalizowania, jak też wyciągnięcia wniosków stąd płynących. W tytule jest Brexit, czyli możliwość wyjścia Wielkiej Brytanii z UE po głosowaniu w referendum w czerwcu 2016 r., ale nie mniej uwagi będzie tutaj poświęcone tak kluczowym zagadnieniom, jak Grexit (a więc możliwość wyjścia Grecji z e strefy euro i turbulencje w tej strefie), kryzysy bezpieczeństwa na granicach UE (Ukraina - Krym i Donbas, jak też ISIS - Daesh), strukturalny kryzys migracyjny, tak spektakularnie ujawniony w 2015 roku (włączając w to kwestie potencjalnych ataków terrorystycznych). Wykład kończy się wnioskowaniem nad rolą UE we współczesnym świecie, szczególnie w kontekście uzyskania prezydentury w USA przez Donalda Trumpa, rosnącej asertywności i znaczenia Chin na scenie globalnej oraz twardej postawy wobec Zachodu ze strony Rosji pod wodzą Władmira Putina. Na tej podstawie rysowane są wstępne scenariusze dalszego możliwego rozwoju wypadków w UE i wokół UE "po Brexit". Trzeba jednak podkreślić, że są ro jedynie propozycje, bowiem sytuacja jest w dużej mierze trudna do przewidzenia. 15 wykładów w podzielonych następująco: Część I - Teoria 1. UE jako podmiot na arenie międzynarodowej 2. Istota procesu integracyjnego i jego przebieg Część II - Globalna rola UE 3. Stosunki UE - USA 4. Stosunki UE - Chiny 5. Partnerstwo Wschodnie i stosunki z Rosją 6. UE w Afryce i w Ameryce Łacińskiej Część III - UE w dobie globalizacji 7. UE w światowej gospodarce 8. Rola UE w światowej polityce 9. Militarny pigmej i brak wspólnej polityki bezpieczeństwa 10. Rola UE w procesach globalnych (w tym zmiany klimatyczne, zagrożenia ekologiczne itp.) Część IV - Wyzwania i scenariusze 11. Wyzwania ekonomiczne: strefy euro - Grexit, Brexit i in. 12. Kryzys aksjologiczny UE - "orbanizacja", czyli rozmontowanie systemu checks and balances 13. Wyzwania bezpieczeństwa: Ukraina, ISIS, migracje 14. Kryzys liberalnej demokracji - ruchy narodowe i populistyczne w UE 15. Rola UE w nowym ładzie światowym (BRICS, G-20, Wschodzące Rynki). Nakład pracy studenta: wykład - 15 h lektura w języku obcym - 60 h przygotowanie do wykładu - 30 h przygotowanie do zaliczenia - 75 h razem - 180 h |
Literatura: |
Manuel Castells, The last Part of the Trilogy, "The Information Age: Economy, Society, and Culture", entitled: "End of Millennium", Blackwell, Oxford 2000 (Polish version available, PWN, Warsaw 2009). Bogdan Góralczyk (ED.) "European Union on the Global Scene: United or Irrelevant?", Centre for Euriope, University of Warsaw 2015. Andrew Hurrell, "On Global Order: Power, Values, and the Constitution of International Society", Oxford University Press 2008. "Koniec Europy jaką znamy", red. P. Wielgosz, Ksiązka i Prasa, Warszawa 2013 "Oblicza kryzysu. Analiza zarządzania kryzysowego z perspektywy ekonomicznej i politycznej", Red. Marek A. Cichocki, Tomasz G. Grosse, Centrum Europejskie Natolin, Warszawa 2016 Jan Zielonka, "Koniec Unii Europejskiej?", PISM, 2014. |
Efekty uczenia się: |
Celem wykładu jest osiągnięcie kilku efektów. Po zajęciach studenci: - potrafią pokazać dynamikę zmian w położeniu UE, szczególnie po kryzysie ekonomicznym w 2008 r. i kryzysie w sferze bezpieczeństwa w latach 2014/15; - potrafią zdefiniować rolę (a raczej różnorodne role) UE na obecnej światowej scenie; - potrafią pokazać UE od wewnątrz i z zewnątrz (z perspektywy USA, Chin czy Rosji) - wskazują na dynamiczną rolę UE we współczesnym świecie oraz wskazują znaczenia UE na globie; - potrafią zdefiniować UE jako aktora na scenie globalnej w chwili, gdy UE boryka się z wielowymiarowym kryzysem, którego poszczególne aspekty zostaną w wykładzie zdefiniowane i zanalizowane. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny. Obowiązuje materiał z wykładu. Uczestnictwo w wykładach wymagane, albowiem prezentowane treści nie są jeszcze należycie ujęte naukowo. Treść egzaminu z materiału prezentowanego podczas wykładów, a tymczasem materia jest taka, ze nie ma do tego stosownych podręczników. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.