Podstawy ekonomii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-EU-L11-PEK |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy ekonomii |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: |
Europeistyka dzienne I stopnia I rok 1 semestr ZIMA, Centrum Europejskie |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Udział w zajęciach daje możliwość zdobycia podstawowej wiedzy o ekonomii - jej podstawowych pojęciach, szkołach, teoriach, narzędziach analizy oraz toczących się w jej obrębie sporach. |
Pełny opis: |
Wykład 1. Ekonomia – przedmiot i metody analizy ekonomicznej - A/ Kluczowe zagadnienia ekonomii; B/ Dobra ekonomiczne, koszty alternatywne, ograniczoność zasobów, rzadkość; C/ Problemy wyboru ekonomicznego 2. Krzywa możliwości produkcyjnych - A/ Liniowe i wygięte w łuk krzywe możliwości produkcyjnych; B/ Wybór między inwestycjami a konsumpcją; C/ Przesuwanie krzywej możliwości produkcyjnych 3. Rynek - A/ Popyt, podaż i ich determinanty, prawo popytu i podaży, analiza graficzna; B/ równowaga rynkowa, analiza statyczna i dynamiczna; C/ Cena równowagi rynkowej, cena minimalna i cena maksymalna 4. Intensywność reakcji nabywców na zmiany cen - A/ Elastyczność cenowa popytu; B/ Analiza graficzna i ekonomiczna współczynnika elastyczności cenowej popytu 5. Intensywność reakcji nabywców na zmiany dochodów oraz cen innych dóbr - A/ Elastyczność dochodowa popytu; B/ Elastyczność mieszana popytu; C/ elastyczność podaży; D/ Interpretacja współczynników elastyczności 6. Podstawy decyzji ekonomicznych konsumenta - A/ Koncepcja użyteczności - problemy racjonalnego wyboru; B/ Krzywa obojętności i jej cechy; C/ Linia ograniczenia budżetowego; D/ Równowaga konsumenta 7. Wpływ zmian dochodów i cen na decyzje ekonomiczne konsumenta - A/ Krzywa cenowo-konsumpcyjna; B/ Krzywa dochodowo konsumpcyjna 8. Funkcje produkcji - A/ Dwuczynnikowa funkcja produkcji - / izokwanta, izokoszta / -wybory technik wytwarzania; B/ Jednoczynnikowa funkcja produkcji / produkt całkowity, produkt przeciętny, produkt krańcowy. 9. Koszty w przedsiębiorstwie – analiza krótkookresowa - A/ Koszty stałe, koszty zmienne, koszty całkowite; B/ Koszty przeciętne i koszt krańcowy; C/ Analiza graficzna kosztów w krótkim okresie. 10. Przedsiębiorstwo działające na rynku konkurencji doskonałej - A/ Założenia rynku konkurencji doskonałej; B/ Cena, utarg przeciętny i krańcowy; C/ Maksymalizacja zysku i minimalizacja strat w przedsiębiorstwie; D/ Zmiana popytu rynkowe a sytuacja przedsiębiorstwa. 11. Rynek monopolu pełnego - A/ Założenia rynku monopolu pełnego; B/ Utarg całkowity, utarg przeciętny, utarg krańcowy w monopolu; C/ Cena monopolowa i wielkość produkcji; D/ Doskonałe i niedoskonałe różnicowane cen w monopolu 12. Rynek konkurencji niedoskonałej - A/ Założenia rynku oligopolu; B/ koncepcje przywództwa cenowego w oligopolu; C/ Model „łamanej krzywej popytu „ w oligopolu; D/ Założenia rynku konkurencji monopolistycznej; E/ Równowaga na rynku konkurencji monopolistycznej 13. Rynki czynników wytwórczych - A/ Rynek pracy – popyt i podaż na rynku pracy; B/ Równowaga na wolnokonkurencyjnym rynku pracy; C/ Kartel pracodawców i monopson na rynku pracy; D/ Rynek zasobów naturalnych. Kategoria renty ekonomicznej 14. Rachunek dochodu narodowego/ PKB, PNB, PNN, DN,DO,YD, metody liczenia ,PKB- podejście realne i nominalne, deflator,PKB w cenach rynkowych i cenach czynników produkcji, metoda dochodowa, metoda wydatkowa, PKB, PNB a poziom życia. Omówienie makroagregatów na przykładzie danych statystycznych 15. Determinanty dochodu narodowego / ruch okrężny, składniki popytu globalnego- popyt konsumpcyjny, wydatki inwestycyjne, popyt globalny, produkcja w punkcie równowagi, KSK, KSO, mnożnik, paradoks zapobiegliwości. 16. Ruch okrężny w gospodarce 3-podmiotowej zamkniętej / udział państwa w ruchu okrężnym, wpływ wydatków państwa i podatków na wielkość produkcji, budżet państwa, dług publiczny i deficyt, automatyczne stabilizatory. 17. Wpływ handlu zagranicznego na dochód narodowy / eksport netto a dochód zapewniający równowagę, mnożnik w gospodarce otwartej, model gospodarki 3-podmoiotowej otwartej. 18. Pieniądz i jego funkcje / początki systemu bankowego, współczesny system bankowy, banki komercyjne a podaż pieniądza, baza monetarna i mnożnik kreacji pieniądza. 19. Bank centralny i system pieniężny / bank centralny a podaż pieniądza, popyt na pieniądz, kontrola podaży pieniądza, cele i narzędzia polityki pieniężnej. 20. Polityka pieniężna i fiskalna w gospodarce zamkniętej / efekt tłumienia, efekt wypierania, pieniądz , stopa procentowa i popyt globalny , ekspansywna i restrykcyjna polityka pieniężna i fiskalna, 21. Podstawowe problemy makroekonomiczne – bezrobocie/ struktura bezrobocia, rodzaje bezrobocia, naturalna stopa bezrobocia, prywatny i społeczny koszt bezrobocia. 22. Podstawowe problemy makro ekonomiczne – inflacja / rodzaje inflacji, inflacja pieniądz i deficyt budżetowy, krótko i długookresowa krzywa Phillipsa, metody walki z inflacją. 23. Handel międzynarodowy i polityka handlowa/ struktura geograficzna i towarowa handlu światowego, przewaga komparatywna, ekonomiczne aspekty ceł i subsydiów, inne środki polityki handlowej. 24. Międzynarodowy system walutowy/ system waluty złotej, stałe i płynne kursy walutowe, Europejski System Walutowy. Ćwiczenia 1. Ekonomia jako nauka. Mikroekonomia a makroekonomia 2. Cele i narzędzia polityki makroekonomicznej. Równowaga makroekonomiczna 3. Geneza i teorie wzrostu gospodarczego 4. Konsumpcja, oszczędności, inwestycje. Elastyczność popytu 5. Cykle koniunkturalne. Wprowadzenie do ekonomii keynesowskiej 6. Społeczne i gospodarcze skutki bezrobocia 7. Stabilność cen. Krzywa Phillipsa 8. Pieniądz i system bankowy. Wprowadzenie do monetaryzmu 9. Polityka fiskalna i pieniężna w warunkach gospodarki zamkniętej 10. Wzrost gospodarczy a rozwój społeczno-gospodarczy 11. Polityka państwa wobec wyzwań globalizacji 12. Strategie rozwoju. Jakie czynniki określają sukces gospodarczo-społeczny? 13. Problemy i wyzwania współczesnej myśli ekonomicznej |
Literatura: |
Wykład 1. D. Kamerschen, R. MCKenzie, C. Nardinelli – Ekonomia, Gdańska 1992, rozdz.1,2,3,4,18, aneks do rozdz. 18, 19,20,21,22,,23,24,,26,,27,27,28. 2. D. Begg, S. Fischer, R. Dornbusch – Ekonomia T.1 i 2, PWE, Warszawa 2003, rozdz. 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,12,14,20,21,22,23,24,25,27,28,2931,33,34. 3. H. Bednarska, E. Krakowińska, K. Ryć, Z. Skrzypczak, W. Zborowska – Mikroekonomia- kurs podstawowy, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania UW, 2006 4. M. Nasiłowski – System rynkowy. Podstawy mikro i makroekonomii, Wydawnictwo Key Text, Warszawa 2002 5. N. Mankiw, M. Taylor – Mikroekonomia, Makroekonomia, PWE 2009 Ćwiczenia Do każdego tematu zajęć dołączona jest literatura obowiązkowa i dodatkowa (dla zainteresowanych). Jej wykaz jest dostępny na stronie kursu (http://www.ce.uw.edu.pl/files/users/michal-koltuniak/files/podstawy-ekonomii.docx). Literatura pomocna w czasie zajęć: 1. Paul A. Samuelson, William D. Nordhaus, "Ekonomia", Poznań 2012. 2. Harry Landreth, David C. Colander, "Historia myśli ekonomicznej", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa (różne wydania). 3. John K. Galbraith, "Ekonomia w perspektywie. Krytyka historyczna", Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa 2011. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu wykładu studenci będą znali: 1. podstawową terminologię ekonomiczną 2. różnice pomiędzy mikro- i makroekonomią 3. znaczenie ekonomii dla studiów europejskich. Po zakończeniu wykładu studenci będą potrafili: 1. zastosować koncepcje teoretyczne w rozwiązywaniu problemów występujących na rynku 2. myśleć abstrakcyjnie 3. zbudować model ekonomiczny i dokonać jego analizy 4. ocenić specyficzne warunki, w których problemy próbuje się rozwiązać 5. wybrać właściwą metodę statystyczną i graficzną dla danego problem badawczego. Po ukończeniu ćwiczeń student WIEDZA - określa cele ekonomii jako nauki - wyjaśnia podstawowe pojęcia i teorie ekonomiczne - charakteryzuje podstawowe wskaźniki makroekonomiczne - dobiera narzędzia analizy danych, w tym techniki graficznej ilustracji danych - analizuje proste dane i wskazuje zależności między nimi - wskazuje cele i narzędzia polityki makroekonomicznej państwa - rozróżnia czynniki określające kondycję gospodarczo-społeczną kraju - wymienia i charakteryzuje podstawowe teorie opisujące zależności między przemianami gospodarczo-społecznymi - wskazuje najważniejsze różnice między szkołami ekonomii (ekonomia klasyczna, keynesizm, monetaryzm) - wyjaśnia przyczyny i wskazuje konsekwencje problemów ekonomicznych, takich jak bezrobocie czy inflacja - wyjaśnia różnice między wzrostem gospodarczym a rozwojem gospodarczo-społecznym kraju - identyfikuje czynniki określające skuteczność strategii rozwoju - wskazuje problemy i wyzwania współczesnej myśli ekonomicznej UMIEJĘTNOŚCI: - stosuje podstawowe pojęcia ekonomiczne - odwołuje się do właściwych teorii ekonomicznych w uzasadnianiu wyników analizy i własnych sądów - określa i wyszukuje podstawowe wskaźniki makroekonomiczne niezbędne do analizy sytuacji gospodarczo-społecznej kraju - analizuje sytuację makroekonomicznej kraju przy pomocy najprostszych teorii, narzędzi i metod analizy - wskazuje i uzasadnia przesłanki polityki makroekonomicznej państwa - wskazuje najważniejsze różnice między szkołami ekonomii (ekonomia klasyczna, keynesizm, monetaryzm) - uzasadnia podstawowe zadania państwa w kierowaniu wzrostem i rozwojem - identyfikuje czynniki określające gospodarczo-społeczną sytuację kraju, wymienia przykłady ich wpływu - formułuje proste wnioski na temat gospodarki KOMPETENCJE SPOŁECZNE - jest gotów do: - rzetelnej analizy danych - formułowania przemyślanych wniosków i uzasadniania własnych sądów - udziału w dyskusji - samodzielnego uczenia się - systematycznej pracy naukowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład - Egzamin pisemny Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 60% punktów z testu, który będzie składał się z czterech części: 1. określenie czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe z krótkim uzasadnieniem, 2. test wyboru, 3. zadania, 4. przedstaw graficznie i omów Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę. Na ocenę końcową wpływają: 1) oceny cząstkowe z zadań sprawdzających dołączonych do poszczególnych tematów. Łącznie na kursie pojawi się 12 zadań. Za każde z nich będzie można uzyskać od 1 do 10 punktów. Każdy student - bez podania przyczyny - może zrezygnować z rozwiązania dwóch zadań; 2) ocena z kolokwium końcowego (na platformie Kampus), składającego się z pytań zamkniętych i otwartych. Do kolokwium końcowego dopuszczeni zostaną studenci, którzy w terminie rozwiążą 10 zadań sprawdzających i zdobędą przynajmniej 50 punktów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT ŚR CW
CW
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Jakubowski, Michał Kołtuniak, Ewa Krakowińska | |
Prowadzący grup: | Maciej Jakubowski, Michał Kołtuniak, Ewa Krakowińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CW
CZ PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin, 140 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Goraus-Tańska, Michał Kołtuniak, Ewa Krakowińska | |
Prowadzący grup: | Karolina Goraus-Tańska, Michał Kołtuniak, Ewa Krakowińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.