Historia społeczna Europy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-EU-L11-HSE |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia społeczna Europy |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: |
Europeistyka dzienne I stopnia I rok 1 semestr ZIMA, Centrum Europejskie |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Analiza najważniejszych zjawisk społeczno-politycznych w Europie przede wszystkim w obszarze XIX i XX w. Na jej podstawie student pozna, zrozumie i będzie w stanie krytycznie odnosić się do dziejów Europy w XIX i XX w. |
Pełny opis: |
Zadaniem wykładów jest omówienie procesów społecznych i politycznych w Europie od końca wieku XVIII po początki XXI. Dla celów porównawczych wprowadzane będą treści programowe z okresów wcześniejszych i spoza obszaru europejskiego jako egzemplifikacja podobieństw i odmienności dróg rozwojowych. Zdefiniowane zostaną pojęcia historii i konfliktów społeczno-politycznych oraz ładów międzynarodowych, pokazane zostaną współzależności między tego typu konfliktami a ładami międzynarodowymi. Omówiony zostanie ład westfalski i jego konkretyzacje, w tym napoleoński i eksport rewolucji burżuazyjnej. Zwrócona zostanie uwaga na normy prawne konstytuujące i regulujące europejskie struktury i instytucje społeczno-gospodarcze. Scharakteryzowana zostanie rewolucja przemysłowa i jej społeczne skutki. Analizie zostaną poddane procesy narodotwórcze w XIX i XX wieku i ich konsekwencje polityczne. Zostanie zwrócona uwaga na bezpieczeństwo socjalne społeczeństwa na przełomie XIX i XX wieku, w tym celu będą analizowane ówczesne reformy społeczno-gospodarcze liberałów oraz postulaty świata pracy. Na zajęciach pokazany zostanie rozwój demokracji w tym samym okresie czasu i kształtowanie się społeczeństw obywatelskich oraz konsekwencje tych procesów dla przejawiania się konfliktów w nowych formach i obszarach. Społeczny wymiar I wojny światowej i następstwa wielkiego kryzysu gospodarczego to kolejne zagadnienia, które będą przedmiotem analizy same w sobie i jako źródło narodzin dwudziestowiecznych totalitaryzmów: komunistycznego i faszystowskiego. Pokazane zostaną oblicza tych form ustrojowych, źródła ich akceptacji i przyczyny oporu, wyeksponowana zostanie charakterystyczna dla nich polityka przemocy i terroru, ta sama polityka zostanie ukazana w kontekście warunków bytu społeczeństw państw okupowanych w czasie II wojny światowej. Ważnym elementem składowym zajęć będzie konflikt między Wschodem a Zachodem zarówno w wymiarze politycznym, jak i społecznym i gospodarczym. Przedmiotem analizy będą transformacje ustrojowe od „Wiosny 1968 r.” po „Jesień ludów w 1989 r.” oraz nowe wyzwania w kontekście rozwoju terroryzmu i postępującego konfliktu świata liberalnego i świata islamu na początku XXI wieku. Zaprezentowana zostanie europejska myśl integracyjna oraz procesy zjednoczeniowe na kontynencie, w tym powstanie Unii Europejskiej. Omówione zostaną źródła oraz symptomy przełomu politycznego, a zwłaszcza gospodarczego, wkraczania Europy i świata na przełomie XX i XXI wieku w nowy ład społeczny, w porządek powestfalski, w erę ograniczania roli państw narodowych i zwiększania znaczenia korporacji międzynarodowych. |
Literatura: |
A. Skrzypek, Historia społeczna Europy XIX i XX wieku, Poznań 2009. H. Kaelble, Społeczna historia Europy. Od 1945 do współczesności, Warszawa 2010. N. Davies, Europa. Rozprawa historyka z historią, Kraków 1998. J.R. Wegs, R. Ladrech , Europa po 1945 roku. Zarys historii, Warszawa 2008. A. Czubiński, Historia powszechna XX wieku, Poznań 2009. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student: - zna i rozumie pojęcie procesu politycznego, definiuje etapy i łady międzynarodowe w rozwoju społeczno-gospodarczym Europy, rozumie współzależności w ramach tych procesów, w tym współczesnych i wpływ historycznych (W04) -zna podstawy cywilizacyjne Europy, rozumie zjawisko kształtowania się zróżnicowania społecznego i kulturowego w kontekście przestrzennej (regiony Europy) i czasowej (od końca XVIII po XXI wiek) ewolucji oraz jego stan współczesny (W09) W zakresie umiejętności student: - potrafi obserwować i opisywać procesy i zjawiska społeczne, w szczególności postrzegać je przez pryzmat zmian o charakterze rewolucyjnym, analizować związki pomiędzy obszarami zjawisk i procesów sfery polityczno-administracyjnej i społeczno-ekonomicznej na kontynencie europejskim i interpretować wydarzenia wewnątrz wybranych państw europejskich (U02) |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym - testem. Pozytywną ocenę student otrzymuje po uzyskaniu minimum 16 punktów z 50 możliwych do zdobycia. Punkty są przeliczane na oceny wg poniższych zasad: powyżej 30% - poniżej lub 60% czyli 16-30 pkt. dst poniżej lub 70% 31-35 pkt. dst plus poniżej lub 80% 36-40 pkt. db poniżej lub 90% 41-45 pkt. db plus powyżej 90% 46-50 pkt. bdb |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Nadolski | |
Prowadzący grup: | Marek Nadolski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 140 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marek Nadolski | |
Prowadzący grup: | Marek Nadolski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.