Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pluralizm systemów gospodarczo-społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4003-204PSGS
Kod Erasmus / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pluralizm systemów gospodarczo-społecznych
Jednostka: Centrum Europejskie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Nie ma jednego systemu społeczno-gospodarczego i nie ma współcześnie jednego kapitalizmu. Trzeba dostrzec ich wielość oraz wynikające z nich konsekwencje.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z pluralizmem współczesnych systemów społeczno-gospodarczych, zarówno w ujęciu teoretycznym, jak i praktycznym (na wybranych przykładach).

Pełny opis:

Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z pluralizmem współczesnych systemów społeczno-gospodarczych, zarówno w ujęciu teoretycznym, jak i praktycznym (na wybranych przykładach). Zajęcia pozwalają przedstawić koncepcje człowieka w gospodarce, omówić relacje między rynkiem, państwem i społeczeństwem, a także dokonać analizy roli państwa w gospodarce. Zajęcia koncentrują się na współczesnej Europie na tle innych państw i regionów świata oraz najważniejszych wyzwaniach społeczno-gospodarczych stojących przed nią w przyszłości.

Nakład pracy studenta:

wykład - 30 h

przygotowanie do wykładu - 45 h

przygotowanie do egzaminu - 45 h

razem - 120 h

Literatura:

Literatura obowiązkowa (wybrane rozdziały):

1. Balcerowicz L., Socjalizm, kapitalizm, transformacja: szkice z przełomu epok, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.

2. Chang H.-J., 23 rzeczy, których nie mówią ci o kapitalizmie, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2013.

3. Chang H.-J., Ekonomia: instrukcja obsługi, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2015.

4. Europa socjalna: iluzja czy rzeczywistość?, red. W. Anioł, M. Duszczyk, P.W. Zawadzki, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2011.

5. Gardawski J., Gilejko L., Siewierski J., Towalski R., Socjologia gospodarki, Difin, Warszawa 2008.

6. Giddens A., Europa: burzliwy i potężny kontynent, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2014.

7. Giddens A., Sutton P.W., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

8. Kowalik T., Systemy gospodarcze: efekty i defekty reform i zmian ustrojowych, Fundacja Innowacja: Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna, Warszawa 2005.

9. Kowalik T., www.polskatransformacja.pl, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa 2009.

10. Morawski W., Socjologia ekonomiczna: problemy, teoria, empiria, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.

11. North D.C., Institutions, institutional change and economic performance, Cambridge University Press, 1994.

12. North D.C., Zrozumieć przemiany gospodarcze, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszwa 2014.

13. Sachs J., The price of civilization: reawakening American virtue and prosperity Random House, New York 2012.

Materiały do lektury i analizy będą systematycznie przekazywane studentom podczas zajęć w semestrze. Przygotowanie do zajęć i ich zaliczenie wymaga korzystania z publikacji i baz danych wybranych organizacji międzynarodowych i innych instytucji, a także z przekazów medialnych tradycyjnych i elektronicznych.

Literatura uzupełniająca (wybrane rozdziały):

1. Landes D.S., Bogactwo i nędza narodów: dlaczego jedni są tak bogaci, a inni tak ubodzy Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa 2008.

2. Packer G., Kryzys wolnego rynku? Ameryki portret wewnętrzny, Świat Książki, Warszawa 2015.

3. Smith V.L., Racjonalność w ekonomii, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2013.

4. Tittenbrun J., Gospodarka w społeczeństwie: zarys socjologii gospodarki i socjologii ekonomicznej w ujęciu strukturalizmu socjoekonomicznego, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2012.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. rozumie społeczno-gospodarcze przemiany współczesnego świata

2. posiada wiedzę na temat relacji między rynkiem, państwem i społeczeństwem

3. wie, jaka jest rola państwa w gospodarce

4. zna różne modele społeczno-gospodarczo w Europie i poza nią

Umiejętności:

1. potrafi dokonać analizy współczesnych przemian społeczno-gospodarczych, umieszczając je w szerszym kontekście systemowym

2. porównuje systemy społeczno-gospodarcze w Europie i wybranych państwach (regionach) świata

3. umie zidentyfikować i przeprowadzić analizę kluczowych wyzwań społeczno-gospodarczych w Europie

4. potrafi samodzielnie poszukiwać, selekcjonować i gromadzić rzetelne i obiektywne informacje i dane na temat systemów społeczno-gospodarczych w Europie oraz polityki społeczno-gospodarczej w celu przeprowadzenia pogłębionej analizy, aby na tej podstawie formułować wnioski i rekomendacje

Kompetencje

1. jest świadomy pluralizmu współczesnych systemów społeczno-gospodarczych

2. wykazuje większe zainteresowanie i wrażliwość społeczną wobec aktualnej problematyki społeczno-gospodarczej w Europie

3. jest świadomy złożoności i wielowymiarowości problemów i wyzwań związanych z przemianami społeczno-gospodarczymi w Europie, w tym w Unii Europejskiej, które wymagają odpowiedzialnego i spójnego formułowania, realizowania i oceny polityki społeczno-gospodarczej

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie końcowe w formie: pisemnej, składającej się z dwóch pytań otwartych. Możliwe, w przypadkach niejasnych, pytania ustne. Źródła wiedzy niezbędnej do egzaminu: znajomość treści wykładów i wskazanej literatury.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)